خبرگزاری کار ایران

کانال اسپیرال چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۷۷۸

جهت انتقال هوا از یک محیط به محیط دیگر از داکت های هوارسان استفاده می‌شود. یکی از به روزترین و جدیدترین انواع داکت‌های هوارسان که بطور اتوماتیک و تمام ماشینی تولید می‌گردد کانال اسپیرال می‌باشد.

جهت انتقال هوا از یک محیط به محیط دیگر از داکت های هوارسان استفاده می گردد.یکی از به روز ترین و جدیدترین انواع داکت های هوارسان که بطور اتوماتیک و تمام ماشینی تولید می گردد کانال اسپیرال می باشد.

این نوع کانال هوا از یک تسمه مارپیچ شده فلزی با درزهای متوالی و منسجم تشکیل شده است.ساختار و فیزیکِ کانال اسپیرال بسیار شکیل و دکوراتیو می باشد و بصورت کاملا شیک امکان کاربرد کانال اسپیرال را بصورت اکسپوز در فضاهای مسکونی،اداری،تجاری و صنعتی مقدور ساخته است.

کانال اسپیرال ماهیتا از ورق فلزی از جمله گالوانیزه،آلومینیوم،استیل و حتی ورق سیاه و روغنی قابل تولید است.از آنجا که تولید کانال اسپیرال بصورت ماشینی و بدون دخالت دست صورت می پذیرد امکان خطای انسانی در زمان تولید به صفر می رسد.مزیت دیگرِ تولید ِ ماشینی کانال اسپیرال این است که در زمان بسیار کوتاهی،حجم باورنکردنی از کانال اسپیرال امکان تولید و نصب دارد.این زمانِ کوتاه در تولید کانال اسپیرال در پروژه های تاسیساتی نسبت به زمان بالای تولید کانال های سنتی در پروژه ها،اهمیت خود را نشان می دهد.

تولید اتوماتیک و ماشینیِ کانال اسپیرال این ویژگی را نیز با خود به همراه آورده است که بتوان کانال اسپیرال را در هر قطر و در هر طول که نیاز باشد تولید و مورد بهره برداری قرار داد.تولید و کاربرد کانال اسپیرال در طول های بالا باعث می گردد از افت فشار بخاطر نشت هوا در اتصالات متعدد که در کانال های سنتی پیش می آمد جلوگیری کند.لازم به ذکر است این امکان که بتوان کانال اسپیرال را طول دلخواه تولید نمود نصاب را از استفاده از اتصالات فلنچی و فیتینگیِ مازاد می رهاند.یعنی استفاده از کانال اسپیرال در سیستم های مکش و دمش باعث می شود کمترین تعداد و موارد اتصالی در ساختار و لاین کانال اسپیرال مورد استفاده قرار گیرد که این موضوع هم باعث سرعت نصب کانال اسپیرال و هم کاهش افت فشار در لاین کانال اسپیرال و نیز باعث صرفه جویی در هزینه های استفاده از کانال اسپیرال می گردد.

همانطر که اشاره گردید از مزیت های بزرگ کانال اسپیرال،کاربرد آن بصورت اکسپوز در پروژه های مختلف می باشد.به همین منظور در انواع مختلفِ کانال اسپیرال می توان از پوشش رنگ کوره ای(الکتروستاتیک) استفاده نمود که جلوه ی بسیار زیبایی به محیط بخشیده شود.

آشنایی با عملکرد و موارد کاربرد عایق الاستومری لوله ای

از جمله انواع عایق های صنعتی نوین که در صنعت تاسیسات موتورخانه ای کاربرد روزافزون پیدا کرده است عایق الاستومری لوله ای می باشد.این نوع عایقِ دوستدار محیط زیست با راندمان بسیار بالا در حفظ و نگهداری انرژی که از سطوح و بدنه خارجیِ لوله های آب گرم و حتی سردِ موتورخانه ها در سالهای اخیر بطور شگرفی مورد استقبال مهندسین مشاور تاسیسات قرار گرفته است.

کانال اسپیرال چیست؟

 

ساختار عایق الاستومری لوله ای از مواد پلیمریِ متخلخل و سلول بسته تشکیل یافته است که ضریب مقاومتی بسیار بالایی در انتقال انرژی حرارتی از بدنه این عایق ایجاد می کند.با توجه به کاربرد انواع لوله با قطر و ضخامت های متنوع در سیستم های تاسیساتی،لذا با توجه به جدول مقاومت حرارتی مربوط به هر نوع لوله با قطر و ضخامت خاص، از عایق الاستومری لوله ای متناسب با آن لوله بعنوان عایق مطلوب استفاده می شود.

به این ترتیب می توان گفت عایق الاستومری لوله ای در قطرهای مختلف با ضخامت های متعدد قابل تولید و کاربرد می باشد.اینکه از چه قطری برای عایق نمودنِ هر لوله باید استفاده شود دقیقا به قطر مقطع بیرونیِ لوله بر می گردد.اما ضخامت عایق الاستومری لوله ای به عواملی چون قطر و درجه حرارت مایعِ عبوری از لوله و نیز محیطی که لوله در آنجا قرار دارد بستگی دارد.سرپوشیده یا سر باز بودنِ محل تعبیه ی لوله هم در ضخامت و هم در نوع پوشش عایق الاستومری تاثیرگذار است.در واقع خشن یا غیرخشن بودنِ آب و هوای محیطی که لوله در آنجا قرار دارد از جمله عواملی است که تعیین می کند ضخامت عایق الاستومری لوله ای و نیز پوشش محافظ عایق الاستومری لوله ای دارای چه مشخصاتی باشد.عایق الاستومری لوله ای در انواع خام،چاکدار،چسبدار،چاکدارچسبدار، فویلدار(ساده و مسلحِ نخدار) تولید و بکار می رود.

آنچه که در تعیین کیفیت عایق الاستومری لوله ای اثر مستقیم می گذارد میزان تخلخل و دانسیته ی این عایق است.بدیهی است هرچه دانسیته ی عایق الاستومری لوله ای بالاتر باشد امکان مقاومت در برابر انتقال دماییِ آن نیز افزایش می یابد.نکته جالب توجه در کاربرد عایق الاستومری لوله ای این موضوع می باشد که ساختار عایق الاستومری لوله ای علاوه بر مقاومت دمایی در برابر انتقال صدای جریان آبِ جاری در لوله های آب نیز بسیار مقاوم می باشد.

عایق الاستومری رولی چیست؟

در مواردی که بخواهیم به جای سطوح لوله، سطوح صاف مثل سطوح بیرونیِ کانال های هوا را در برابر انتقال انرژی حرارتی و برودتی عایق بندی کنیم از عایق الاستومری رولی باید استفاده شود.ماهیت جنس و عملکردِ عایق الاستومری رولی نیز از عایق الاستومری می باشد.این عایق بصورت رولی یا اصطلاحا ورقه ای مورد کاربرد قرار می گیرد.عرض های هر رول از این نوع عایق (عایق الاستومری رولی) در مقادیرِ ۱ و ۱.۲۵ متر قابلیت عرضه دارد.

کانال اسپیرال چیست؟

عایق الاستومری رولی نیز در ضخامت های مختلف از جمله ۶ میل تا ۲۵ میلیمتر می تواند مورد کاربرد قرار گیرد.نکته مهم در کاربرد عایق الاستومری رولی امکان چسبدار کردنِ سطوح آن و از پیش آماده کردنِ آن می باشد.چون این نوع عایق صرفا با چسب مایعِ مخصوص عایق الاستومری باید به سطوح کانال هوا و موارد مشابه چسبانده شود لذا هم کیفیت چسب و هم کیفیتِ عملکردِ مجری در زمان نصب و تعبیه ی عایق الاستومری رولی مورد تاکید می باشد.

در کاربرد عایق الاستومری رولی نیز مثل تمام انواع عایق های الاستومری میزان سنگینی و تخلخل عایق مورد تاکید می باشد.در واقع ضخامت و دانسیته و نیز پوشش و محافظ فویلیِ عایق الاستومری رولی به شدت در ارتقای راندمان و ضریب مقاومت دمایی عایق،بسیار موثر است.ضخامت فویل های آلومینیومی و نیز نوع جنس آنها(ساده یا مسلح بودنِ فویل ها)،مقاومت عایق الاستومری رولی را در برابر هر نوع خشونت آب و هوایی بازتعریف می کند.

از آنجا که ضخامت های مختلف در هر رول از انواع عایق الاستومری رولی امکان تولید دارد لذا میزان طولِ بسته بندی شده ی هر ضخامت از عایق الاستومری رولی به ضخامت اصلیِ بدنه عایق الاستومری دارد.این به آن معناست که مثلا عایق الاستومری رولی باوضخامت ۶  میل در رول های ۳۰ متری و عایق الاستومری رولی ۲۵ میل که دارای ضخامتوبیشتری در رول های ۸ متری قابل بسته بندی می باشند.

عوامل موثر در تعیین قیمت عایق الاستومری چیست؟

اولین آیتم از عوامل تعیین کننده ی عایق الاستومری، ضخامت عایق الاستومری می باشد.طبیعتا با توجه به میزان جنس بَریِ عایق الاستومری در هر ضخامت،می توان به بالا یا پایین بودنِ قیمت عایق الاستومری اشاره کرد. به زبان ساده با توجه به روند افزایش ضخامت و دانسیته ی عایق الاستومری، موضوع افزایشیِ قیمت عایق الاستومری نیز معناپذیر می گردد.

 

کانال اسپیرال چیست؟

غیر از این موضوع،می توان به چسبدار یا خام بودنِ عایق الاستومری اشاره نمود.از آنجا که خیلی از کارفرماها برای تسهیل و تسریعِ مراحلِ نصب عایق الاستومری،از عایق الاستومری چسبدار و آماده استفاده می کنند، لذا پدیده ی چسب و خدماتی از این قبیل در تعیین قیمت عایق الاستومری اثر گذار است. لازم به ذکر است همین آیتمِ چسب دارای انواع ساده و مسلح می باشد که هر یک از این موارد در ارتقا یا کاهش قیمت عایق الاستومری می تواند تاثیرگذار باشد.

نوع پوششِ سطوح عایق الاستومری که از فویل آلومینیومی با ضخامت های مختلف و انواع گوناگون(ساده یا مسلح بودنِ فویل) تشکیل یافته است به شدت در تعیین قیمت عایق الاستومری تاثیر گذار است.با افزایش ضخامت فویل آلومینیومی و نیز مسلح شدنِ ساختار فویل آلومینیومی،بطور خودکار قیمت عایق الاستومریِ مربوطه بالاتر می رود.البته نباید در زمینه ی موضوع تعیین قیمت عایق الاستومری،از مقوله ی لوله ای یا رولی بودنِ ساختار عایق الاستومری غافل بود.به زبان ساده زمینه ی مقایسه قیمت عایق الاستومری در هر یک از نمونه های لوله ای و رولی،دقیقا به زیر مجموعه ای مرتبط با آنها برمی گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز