خبرگزاری کار ایران

تعمیرات گیربکس اتوماتیک در مجموعه آنلاین گیربکس

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۶۹۰

به احتمال زیاد شما در خوردرویی که دنده اتوماتیک یا به اصطلاح گیربکس اتوماتیک دارد، سوار شده‌اید و مشاهده کرده‌اید که راننده خودرویی که دنده اتوماتیک یا گیربکس اتوماتیک دارد، اقدام به تعویض دنده نمی‌کند. زیرا در این خودرو ها نیازی به تعویض دنده نیست و تعویض دنده به طور خودکار توسط گیربکس اتوماتیک انجام می‌گیرد.

خودرویی که دارای گیربکس اتوماتیک است یا به اصطلاح دنده اتوماتیک می‌باشد، نیازی به تعویض دنده ندارد، کافیست شما دنده را در حالت درایو (Drive) قرار دهید و دیگر نیازی به کلاج و تعویض دنده در حین رانندگی نیست.

گیربکس اتوماتیک همراه مبدل گشتاور و گیربکس دستی به همراه کلاچ عینا به مانند هم اما به روش کاملا متفاوت عمل می‌کنند.

در ماشین‌های بدون گیربکس، حرکت خودرو به نسبت انتقال دور وابسته می‌باشد. این نسبت انتخابی بوده و به خودرو می‌تواند با حداکثر سرعت مطلوب حرکت کند. به فرض مثال اگر میخواهید با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنید، باید با انتقال دور خودرو، مانند دنده سه گیربکس های دستی باشد.

راننده خودرو در زمان رانندگی با گیربکس دستی، نمی تواند تنها از یک دنده استفاده کند، اگر هم صرفا با یک دنده رانندگی کند، شتاب مطلوب در هنگام شروع حرکت نخواهد شد و در سرعت بالا اگر عقربه نشان دهنده دور موتور عدد بالا را نشان دهد، موتور صدای زوزه مانند و شدیدی خواهد داشت که در این حالت خودرو به زودی راهی تعمیرگاه خودرو خواهد شد.

بنابر گفته بالا، دنده های گیربکس ها تاثیر مستقیم در گشتاور موتور دارد و موتور خودرو حرکت خود را با سرعت مناسب ادامه میدهد.

دقیقا مثل جعبه دنده های دستی، وظیفه اصلی گیربکس های اتوماتیک این است که به موتور خودرو با دامنه سرعت محدود اجازه می دهد تا سرعت خروجی با دامنه بیشتری داشته باشد.

اکثر گیربکس های اتوماتیک در دنده سوم نسبت انتقال دور ۱ به ۱ داشته که برای داشتن این نسبت دور خروجی ۱ به ۱ باید دو بخش از سه بخش مجموعه دنده های سیاره قفل باشند. ترتیب قرار گرفتن این دنده ها ساده تر خواهد بود، لیکن دنده‌های اتوماتیک تاثیر بیشتری در گشتاور موتور خودرو دارد و موتور حرکت خود را با سرعت مناسب ادامه می‌دهد.

گیربکس دستی با درگیر و آزاد کردن دنده های مختلف به شفت خروجی نسبت انتقال دورهای مختلفی ایجاد می‌کند درحالی که گیربکس اتوماتیک با همان مجموعه از دنده ها، همه نسبت انتقال دورهای مختلف را می‌دهد که این وظیفه بر عهده مجموعه دنده های سیاره‌ای در گیربکس های اتوماتیک می‌باشد و این تفاوت اصلی بین گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک است.

وقتی گیربکس اتوماتیک را بررسی و به داخل آن نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که مجموعه ای بزرگ از اجزای مختلف را در محیط تقریبا کوچک قرار داده شده‌اند.

اجزای درونی گیربکس اتوماتیک

  • مجموعه دنده های سیاره ای
  • مجموعه ای از باندها که وظیفه قفل کردن اجزای مختلف مجموعه دنده ها انجام می‌دهد.
  • سه صفحه کلاچ که وظیفه قفل کردن قسمت های دیگر مجموعه دنده ها را انجام می‌دهد.
  • یک سیستم هیدرولیک که وظیفه کنترل کلاچ ها و باندها را بر عهده دارد.
  • یک پمپ دنده ای بزرگ که باعث حرکت روغن در اطراف گیربکس می‌باشد.

چگونه از گیربکس اتوماتیک خودرو نگهداری کنیم؟

با وجود اینکه به کارگیری گیربکس اتوماتیک رانندگی را راحتر کرده است اما نگهداری از آن کمی سخت تر بوده و عدم استفاده صحیح از دنده اتومات هزینه های گزافی را به همراه می آورد. در ادامه این مطلب به بررسی برخی از مهم ترین نکات جهت استفاده صحیح از دنده اتوماتیک می پردازیم.

روغن گیربکس خودرو را بازرسی کنید.

یکی از بهترین راه ها برای نگهداری گیربکس اتوماتیک  بازرسی سطح روغن آن است. این روغن نشانگر خوبی از سلامت کلی گیربکس می باشد.

بنابراین توصیه می کنیم، سطح روغن را بسنجید ودر شرایط ایده آل هر 60 هزار کیلومتر و در شرایط نامطلوب هر 50 هزار کیلومتر روغن گیربکس را تعویض کنید. سطح روغن پایین تر از حد نرمال نشان دهنده نشتی است که می تواند جدی باشد.

 نگاهی به ظاهر واقعی روغن بیندازید.

اگر روغن گیربکس تیره به نظر برسد، احتمالاً مشکلی وجود  دارد. به یاد داشته باشید که روغن خوب باید یک رنگ روشن و شفاف باشد و از نظر ظاهری شیری یا گل آلود نباشد. تولید کنندگان از مایع رنگی متنوعی استفاده می کنند اما متداول ترین آن رنگ قرمز است.

تعویض به موقع دنده

زمانی که خودرو در حال حرکت است دنده را تعویض نکنید. اگر می خواهید دنده را از حالت “درایو یا D” به حالت “دنده عقب یا R” و یا بر عکس تغییر دهید، خودرو باید ایست کامل کرده باشد. اگر این کار را زمانیکه خودرو در حال حرکت است انجام دهید، گیربکس تحت فشار قرار می گیرد و به مرور زمان با مشکلی جدی مواجه خواهد شد.

در ترافیک های کوتاه (زیر 2 دقیقه) خودرو را خلاص نکنید.

خلاص کردن و دوباره درگیر کردن خودرو در بازه زمانی کوتاه باعث آسیب رسیدن به قطعات گیربکس، بالا رفتن دمای روغن و آسیب دیدن باندهای ترمز می شود. بنابراین جهت نگهداری خودرو در صورتی که ترافیک کوتاه بوده و زمانی کمتر از 2 دقیقه دارد خودرو را خلاص نکنید. 

در صورت طولانی بودن ترافیک برای جلوگیری از بالارفتن دمای روغن توصیه می کنیم خودرو را روی حالت خلاص قرار دهید.

انواع گیربکس های اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک AMT

یکی از این گیربکس‌ها  ATM نام دارد که بر اساس سیستم انتقال دستی ساخته شده است. خودرو از این نوع گیربکس، سوخت پایین‌تری را مصرف می‌کند و در مقایسه با گیربکس دستی، زمان تعویض دنده کوتاه‌تری دارد. همچنین به دلیل سادگی، هزینه تولید آن نیز پایین‌تر است.

گیربکس اتوماتیک AT

AT یکی دیگر از مجموعه گیربکس‌های اتوماتیک است که فشار روغن به صورت کنترل شده وجود دارد و باعث می‌شود در سرعت‌های بالا، دنده به دنده‌های بالاتر تغییر کند و به محض کندشدن خودرو، دنده به پایین‌ترین دنده بدل شود.

در این نوع گیربکس، مبدل گشتاور نیروی محرکه گیربکس را به شافت گاردان انتقال می‌دهد و باعث می‌شود در مقایسه با نوع قبلی، انتقال را سریعتر پاسخ دهد، همچنین جابجایی دنده راحت‌تر انجام می‌شود. در خودروهایی همچون بی‌ام‌دبلیو، نیسان، فورد و هیوندای این نوع گیربکس به کار رفته است.

گیربکس اتوماتیک DCT

DCT ها نوع دیگری از گیربکس‌های اتوماتیک با دو محور هستند که سیستم دنده روی آن‌ها قرار دارد؛ یکی از این محورها برای چرخ‌دنده‌های مساوی استفاده می‌شود و دیگری برای چرخ‌دنده‌های معکوس و پیچیده به کار می‌رود. امتیاز بزرگ این نوع گیربکس این است که دنده بعدی همیشه آماده است و جابجایی دنده به سرعت انجام می‌پذیرد.

گیربکس اتوماتیک CVT

آخرین نوع گیربکس اتوماتیک، CVT است که در بطن آن متغیری وجود دارد که از دو مجموعه دیسک مخروطی تشکیل شده است و روی آن‌ها کمربند درحال اجرا است، مزیت این نوع گیربکس نسبت به موارد قبلی، شتاب خوب آن است.

تعمیرات گیربکس اتوماتیک با آنلاین گیربکس

آنلاین گیربکس فعالیت خود را ازسال ۱۳۸۹ و با تکیه بر تجربه ۱۰ ساله مدیران خود در حوزه تعمیرات انواع گیربکس های اتوماتیک  چینی ، کره ای ، ژاپنی ، آلمانی ، امریکایی ، فرانسوی ، ایتالیایی و … آغاز کرد تا افقی جدید را پیش روی خریداران خودروهای وارداتی قرار دهد.

مجموعه ای از کارشناسان خبره که شما را یاری خواهند کرد که دیگر نگران اتومبیل های خود نباشید. آنلاین گیربکس با اطلاع رسانی تخصصی و دقیق در زمینه خدمات تخصصی گیربکس های اتوماتیک توانسته است در این مدت به یکی از معتبرترین مراکز تعمیرات تخصصی انواع گیربکس های اتوماتیک در کشور تبدیل شود.

ارائه خدمات  مشاوره ای برای  رسیدن  به  بهترین خدمات در کنار انجام به موقع  و بدون تاخیر تعهدات ، سبب گردیده تا آنلاین گیربکس در بازار رقابتی خدمات، سهم قابل توجهی از مشتریان رابه خود اختصاص دهد.

مجموعه ما با تکیه بر مدیران دوره دیده و مجرب خود این اطمینان رابه شما می دهد که با خیالی آسوده از انتخاب خود لذت ببرید.

برای تعمیر گیربکس اتوماتیک پیشنهاد می دهیم آنلاین گیربکس را انتخاب نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز