خبرگزاری کار ایران

هولتر قلب چه کمکی به بیماران قلبی می کند؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۱۰۱

هولتر قلب یک وسیله کوچک و پوشیدنی است که ضربان قلب را ثبت می کند. پزشک بسته به شرایط بیمار ممکن است استفاده از این پایشگر را به مدت  1 تا 2 روز برای بیمار تجویز کند. در طول این مدت، دستگاه تمامی ضربان های قلب را ثبت می کند. در صورتی که آزمایش نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام اطلاعات کافی درباره وضعیت قلب را ارائه نکند، پوشیدن هولتر قلب، برای فرد تجویز خواهد شد.

متخصص قلب و عروق با استفاده از اطلاعات به دست آمده بر روی هولتر،  می تواند مشکلات ریتم قلب را شناسایی کند. در مواردی که روش استاندارد پایش هولتر توانایی ثبت ضربان های غیر طبیعی قلب را ندارد، پزشک می تواند پایش طولانی تری را تجویز کند که به مدت چندین هفته فعالیت ضربان قلب را در خود جای می دهد.

برخی دستگاه های شخصی همچون ساعت های هوشمند نیز امکان پایش ضربان قلب را ارائه می دهند. در صورت داشتن چنین وسایلی می توان این موضوع را با پزشک در میان گذاشت.

چرا آزمایش هولتر قلب انجام می شود؟

در صورتی که ضربان نرمال قلبی نداشته باشید یا دچار غش کردن بدون علت خاص، شوید پزشک استفاده از دستگاه هولتر را پیشنهاد خواهد داد. قبل از به کار گیری پایشگر هولتر، یک نوار قلب از بیمار گرفته می شود. نوار قلب یک آزمایش سریع و بدون درد است که با استفاده از حسگر های چسبیده به قفسه سینه ریتم قلب را ثبت می کند. با این حال، گاهی اوقات نوار قلب به دلیل مدت کوتاه آزمایش، قادر به شناسایی تغییرات ریتم قلب نیست.

هولتر قلب می تواند ضربان های غیر طبیعی را ثبت کند که نوار قلب در ثبت آن ها ناکام مانده است.

آیا استفاده از هولتر قلب خطرناک است؟

پوشیدن هولتر قلب به جز اندکی ناراحتی یا تحریک پوستی در محل اتصال الکترود ها با هیچ خطر یا عارضه قابل توجهی همراه نیست. با این حال، باید از خیس شدن یا آسیب رساندن به دستگاه خودداری کرد. افراد باید در تمام مدت استفاده از این دستگاه از رفتن به حمام صرف نظر کنند. البته، در صورتی که پایشگر فاقد سیم باشد پزشک نحوه وصل و جدا کردن آن را به بیمار آموزش داده و بیمار می تواند در طول 1 یا 2 روز یاد شده به حمام برود.

این پایشگر ها با این که معمولا تحت تاثیر دیگر وسایل الکتریکی قرار نمی گیرند اما برخی موارد می توانند سیگنال رونده از الکترود ها به پایشگر را مختل کنند. در صورت استفاده از هولتر باید از موارد زیر اجتناب کرد:

-پتو های الکتریکی

-مسواک و ماشین اصلاح برقی

-آهنربا ها

-فلزیاب ها

-اجاق های مایکروویو

همچنین باید تلفن های همراه و پخش کننده های موسیقی را حداقل به اندازه 15 سانتی متر از دستگاه دور نگه داشت.

نحوه آمادگی برای استفاده از هولتر

هولتر قلب چه کمکی به بیماران قلبی می کند؟

پزشک در صورت تجویز استفاده از پایشگر هولتر، یک جلسه ملاقات را جهت اتصال دستگاه به بیمار برنامه ریزی می کند. بهتر است بیماران قبل از رفتن به این ملاقات، حمام کنند. اغلب پایشگر ها قابل جدا کردن نبوده و پس از شروع به کار باید خشک نگه داشته شوند.

در هنگام ملاقات با پزشک، یک تکنسین حسگر ها را بر روی سینه بیمار قرار داده و ضربان قلب فرد از طریق آن ها سنجش می شود. امکان دارد جهت اتصال بهتر حسگر ها به سینه مقداری از مو های سینه بیماران مرد تراشیده شود. سپس، حسگر ها با استفاده از چند سیم به دستگاه ثبت کننده متصل شده و نحوه استفاده صحیح از دستگاه به بیمار آموزش داده می شود. حسگر و دستگاه به ترتیب به اندازه یک سکه و یک دسته کارت بازی هستند. پس از جای گذاری حسگر ها و دریافت راهنمایی های لازم، فرد مطب پزشک را ترک کرده و به فعالیت های روزمره خود ادامه می دهد.

موارد قابل انتظار در حین آزمایش

هولتر قلب بدون درد و غیر تهاجمی است. حسگر ها و سیم ها در زیر لباس ها پنهان شده و دستگاه پایشگر نیز بر روی کمربند شلوار نصب می شود. پس از شروع فعالیت هولتر، افراد باید از بیرون آوردن دستگاه حتی در موقع خواب اجتناب کنند. پزشک یک فرم به بیمار ارائه می دهد تا فعالیت ها و علائم همزمان با آن ها را یادداشت کند. در صورت داشتن هر کدام از علائم زیر یادداشت آن ها بسیار اهمیت دارد:

-تپش یا لرزش قلب

-بی نظمی در تپش قلب

-تنگی نفس

-درد قفسه سینه

-احساس سبکی سر

افراد باید علاوه بر علائم، فعالیت خود در آن زمان را نیز ثبت کنند. مدت لازم برای پوشیدن دستگاه هولتر را پزشک قلب مشخص می کند. این مدت بسته به نظر او و شدت علائم قلبی از 24 تا 48 ساعت متغیر است. پایشگر های هولتر بی سیم می توانند تا چندین هفته استفاده شوند.

نتایج حاصل از هولتر قلبی

هولتر قلب چه کمکی به بیماران قلبی می کند؟

پس از اتمام مدت پایش، بیمار دستگاه را به مطب پزشک باز می گرداند. پزشک یادداشت های بیمار را دریافت و با اطلاعات به دست آمده از پایشگر مقایسه می کند. این مقایسه در تشخیص هر چه درست تر مشکلات قلبی بیمار مفید خواهد بود. پزشک پس از مشاهده و بررسی پاسخ هولتر، درباره نتایج آن با بیمار صحبت می کند. اطلاعات به دست آمده از دستگاه پایشگر قلبی، می توانند ابتلا به مشکل قلبی یا عدم کارایی دارو های قلبی مصرفی بیمار را بیان کنند.

در صورت فقدان هر گونه ضربان نامنظم قلبی، پزشک قادر به تشخیص مشکل فرد نخواهد بود. در این مواقع، استفاده از یک هولتر بی سیم یا دستگاه ثبت کننده رویداد برای مدتی طولانی تر توصیه می شود. دستگاه ثبت کننده رویداد شبیه به هولتر قلب بوده و انواع مختلفی دارد. فرد در هنگام تجربه علائم غیر عادی، با فشردن دکمه دستگاه، فعالیت قلب خود را در آن لحظه به ثبت می رساند.

اگر به دلیل کرونا و یا شرایط خاص زندگی خود قادر به مراجعه ی حضوری به مطب دکتر قلب نیستید، می توانید از خدمات ویزیت در منزل دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق استفاده کنید. پزشک به منزل شما آمده و پس از معاینه در صورت نیاز، هولتر قلبی بر روی قفسه سینه نصب می شود. برای ثبت ویزیت در منزل متخصص قلب و یا درخواست هولتر قلبی می توانید اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز