خبرگزاری کار ایران

آشنایی کامل با قطعات سی ان سی + راهنمای خرید قطعات CNC

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۵۲۰۹

در صورت امکان از تگ‌های اتوماسیون صنعتی و قطعات سی ان سی استفاده شود. لاین حرکت فروشگاه بزرگ قطعات سی ان سی در تهران

پیشرفت در صنعت با پیشرفت در تجهیزات و ابزارآلات امکان‌پذیر شد. دستگاه‌های سی ان سی یکی از مهم‌ترین ابزارآلات مورد استفاده در صنعت می‌باشد. این ابزارآلات در گذر زمان محتمل تغییرات و پیشرفت‌های زیادی شده اند. دستگاه‌های سی ان سی به دلیل مزیت‌های بیشماری که نسبت به روش‌های دستی ایجاد کردند، مورد استقبال فراوانی قرار گرفتند.

این دستگاه‌ها برای بشر فعالیت‌های مختلفی مانند: برشکاری، سوراخ کاری، حکاکی، تراشکاری را روی انواع مواد مانند: فلزات، پلکسی گلاس، چوب، سنگ، شیشه، پلاستیک و ... انجام می‌دهند. اتوماسیون صنعتی لاین حرکت سال هاست در زمینه تامین قطعات سی ان سی برای افراد شاغل در صنعت کوشیده است. این مجموعه با داشتن سال‌ها تجربه محصولات با کیفیت بالا را شناخته و آن‌ها را به مشتریان عرضه می‌کند. رضایت فراوان مشتریان این مجموعه نشان از کیفیت کار بالای اتوماسیون صنعتی لاین حرکت دارد.

گذری بر مفهوم و مزایای دستگاه سی ان سی

واژه سی ان سی مخفف شده عبارت computer numerical control به معنی کنترل عددی کامپیوتری است. دستگاه‌های سی ان سی برای کنترل خودکار دستگاه‌ها و ابزارآلات به کار برده می‌شوند. در واقع مزیت ویژه‌ای که ایجاد می‌کنند، این است که باعث کاهش خطاهای انسانی می‌شوند. این کار به علت حذف محاسبات دستی و انجام محاسبات توسط نرم افزارهای کامپیوتری صورت می‌گیرد. بنابراین با استفاده از دستگاه‌های سی ان سی دیگر نباید نگران خطاهای در حین اجرا باشید، زیرا این دستگاه‌ها به طور دقیق دستورات داده شده را اجرا می‌کنند. این دستگاه‌ها نوع پیشرفته‌تری از دستگاه ان سی ( NC ) می‌باشند. در واقع به دلیل کاهش خطاهای محاسباتی در دستگاه‌های سی ان سی نسبت به نوع ان سی، این نوع دستگاه‌ها نسبت به نوع ان سی طرفداران بیشتری پیدا کردند.

قبل از آن که راجع به قطعات سی ان سی صحبت کنیم، لازم است تا یک مزیت دیگر دستگاه‌های سی ان سی نسبت به دستگاه‌های ان سی را نام ببریم. علاوه بر مزیت گفته شده، دستگاه‌های سی ان سی می‌توانند انواع شکل‌های مد نظر را در هر نوعی به آسانی رسم کنند. مزیت‌های گفته شده موجب شده تا دستگاه‌های سی ان سی نسبت به نوع ان سی، قیمت بالاتری نیز داشته باشند.

انواع قطعات دستگاه سی ان سی

تا اینجا دستگاه‌های سی ان سی، نوع کاربرد و مزایای ویژه آن‌ها را شناختیم. اما لازم است تعریف دقیقی از قطعات این دستگاه‌ها نیز داشته باشیم. به طور کلی قطعات دستگاه‌های سی ان سی به قسمت مکانیک، واحد کنترل و برق قدرت تقسیم می‌شوند.

  • قسمت مکانیک: قسمت مکانیک یک قطعه سی ان سی، خود شامل چندین ابزار مکانیکی می‌باشد. اجزا قسمت مکانیکی باعث حرکت اعضای مختلف یک دستگاه سی ان سی می‌شوند. ابزارهای مکانیکی قسمت مکانیک یک دستگاه سی ان سی شامل موارد زیر می‌باشند.
  1. شاسی یکی از مهم‌ترین قطعات CNC می‌باشد که به آن استراکچر یا بدنه نیز دستگاه می‌گویند. تمامی اجزای یک دستگاه سی ان سی روی بدنه سوار می‌شوند. بنابراین این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. شاسی‌ها معمولا از دو جنس فولاد یا چدن تشکیل شده‌اند.
  2. موتور‌های حرکتی شامل: استپ موتورها و سروو موتورها هستند. از جمله ویژگی‌هایی که یک موتور حرکتی می‌بایست داشته باشد، پاسخ سریع همراه با دقت بالا می‌باشد. علاوه بر آن موتورهای حرکتی قادرند تا بدون مراقبت و از راه دور کنترل شوند.
  3. ساختار حرکتی در یک دستگاه سی ان سی معمولا با صدای کم در هنگام فعالیت و استحکام بالا، با کیفیت شناخته می‌شود. ساختار حرکتی در یک دستگاه سی ان سی شامل:
  4. بال اسکرو، چرخ دنده و شانه، تسمه تایم
  5. اسپیندل
  6. ریل و واگن
  7. سیستم روغن کاری
  • برق قدرت: قسمت برق قدرت نیز شامل: فیوز‌های حفاظتی، تابلو برق، کنتاکتور، رله و محافظ کابل (انرژی گارد) می‌باشد.
  • واحد کنترل قطعات سی ان سی، به دستگاه کمک می‌کند تا اطلاعات را ارسال و دریافت کند. واحد کنترل شامل موارد زیر می‌باشد.
    1. نرم افزار رابط
    2. سیستم اندازه گیری
    3. درایور موتور
    4. کنترل مرکزی
    5. اینورتر اسپیندل موتور

آشنایی کامل با قطعات سی ان سی + راهنمای خرید قطعات CNC

قیمت قطعات سی ان سی

حال که با دستگاه سی ان سی و قطعات مختلف آن آشنا شدیم، می‌توانیم به مباحث جزئی‌تری راجع به این دستگاه‌ها بپردازیم. میزان قیمت قطعات CNC یکی از مهم‌ترین دغدغه خریداران در هنگام خرید می‌باشد. برای این منظور قصد داریم تا عوامل موثر روی قیمت قطعات را بررسی و راهنمایی‌هایی برای خرید آن‌ها ارائه کنیم.

اصولا دستگاه‌های سی ان سی با توجه به نوع قطعات آن‌ها قیمت‌گذاری می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت ارتباط مستقیمی بین دستگاه سی ان سی و کیفیت قطعات آن‌ها وجود دارد. اما کیفیت قطعات به چه چیز وابسته است؟

کیفیت قطعات دستگاه‌های سی ان سی با توجه به نوع برند می‌تواند متفاوت باشد. همین موضوع تاثیر مستقیمی روی قیمت قطعات دارد. برندهای مختلفی شامل: Mazak ، Doosan ، Victor ، Okuma ، Haas  جزو تولید کنندگان دستگاه ها و قطعات سی ان سی می‌باشند.

نکته مهم دیگری که راجع به قطعات این دستگاه‌ها وجود دارد، این است که موتورهای حرکتی دستگاه‌ها نیز روی قیمت نهایی دستگاه سی ان سی تاثیر دارند. موتورهای حرکتی دستگاه‌های سی ان سی می‌توانند از نوع سروو موتور یا استپ موتور باشند که قیمت هر یک با دیگری متفاوت است. به طور کلی موتور سروو دارای دقت بالاتر و البته سرعت بالاتر می‌باشد. این دو مولفه باعث شده تا نسبت به استپ موتور قیمت بالاتری نیز داشته باشد.

پیشنهاد ما به شما این است که با توجه به نوع کار خود قطعات را در انواع کیفیت بررسی و سپس انتخاب کنید. منظور از این حرف آن است که با توجه به میزان دقت و سرعتی که در کار نیاز دارید، قطعات را خریداری کنید. این امر کمک می‌کند تا خریدی متناسب با نیاز خود انجام دهید.

جالب است بدانید که تمامی دستگاه‌های سی ان سی از قطعاتی شبیه به هم ساخته شده‎‌اند.

فروش قطعات سی ان سی

با توجه به تنوع برندهای موجود در بازار برای فروش قطعات سی ان سی، خریداران در هنگام خرید دچار شک و تردید فراوان می‌شوند. بدیهی است که تمامی برندها به یک میزان کارایی نداشته و برای تمامی خریداران کاربردی نمی‌باشند. از طرفی دیگر ضرورت شناخت نیاز خریدار و پاسخگویی به نیاز او، بخشی از وظایف تامین کننده قطعات می‌باشد. داشتن اطلاعات ضروری در هنگام خرید و مشاوره‌هایی در این زمینه، می‌تواند به خریدار قوت قلب بخشد. علاوه بر آن کمک می‌کند تا نیاز خریدار به راحتی شناخته شود. بنابراین لازم است تا در هنگام خرید انواع قطعات به مجموعه‌ای مطمئن رجوع کرده تا از صرف هزینه بیهوده جلوگیری شود.

علاوه بر موارد گفته شده در هنگام خرید بهتر است از فروشنده قطعات، گارانتی قطعات را دریافت کنید. این کار کمک می‌کند تا از صرف هزینه گزاف و چندین باره برای خرید قطعات جلوگیری کنید. ارائه گارانتی محصولات همواره نشان دهنده این است که فروشنده از محصول خود اطمینان دارد. در هنگام تعمیر قطعات و دستگاه سی ان سی نیز از تعمیرکار، گارانتی تعمیر دستگاه را دریافت کرده تا از صحت عملکرد تعمیرکار نیز اطمینان حاصل کنید. این کار کمک می‌کند تا مشکلات جدی در طول زمان برای دستگاه شما اتفاق نیفتد.

مجموعه اتوماسیون صنعتی لاین حرکت یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در تامین قطعات سی ان سی می‌باشد. این مجموعه در سال 1388 شروع به فعالیت کرده و با داشتن چندین سال سابقه فروش، انواع برندهای موجود در بازار را به خوبی شناخته و به خریداران عرضه می‌کند. محصولات عرضه شده توسط مجموعه لاین حرکت شامل: انواع قطعات CNC و اتوماسیون صنعتی می‌باشد. علاوه بر آن این مجموعه نمایندگی چندین کشور اروپایی و آسیایی را در ایران دارد.

راهنمایی مهم برای کار با دستگاه‌های سی ان سی

همانطور که در توضیحات داده شده متوجه شدید، دستگاه‌های سی ان سی با یک برنامه از پیش تعیین شده توسط کامپیوتر کار می‌کنند. این جمله بدان معنی است که دستگاه فقط منتظر فرمان ورودی است تا آن را اجرا کند. بنابراین در هنگام اجرا دستور تفاوتی میان جسم خارجی و سایر اجسام نمی‌گذارد. توصیه ما این است که در هنگام کار با دستگاه احتیاط کرده و حتما یک اپراتور را به عنوان مسئول دستگاه در کنار آن بگذارید. علاوه بر آن دستگاه و قطعات سی ان سی را در دسترس افراد ناآشنا با این نوع دستگاه‌ها قرار ندهید تا عواقب خطرناکی نداشته باشد.

علاوه بر رعایت نکته گفته شده بهتر است در هنگام خرید، دستگاه خریداری شده را تست کنید. این کار کمک می‌کند تا از صحت عملکرد دستگاه مطمئن شوید تا اتفاق ناگواری در آینده برای شما رخ ندهد. با رعایت همین چند نکته ساده، طول عمر دستگاه زیاد شده و از طرفی خطری محیط کار شما را تهدید نمی‌کند.

آشنایی کامل با قطعات سی ان سی + راهنمای خرید قطعات CNC

کلام آخر

استفاده از دستگاه سی ان سی در کارگاه‌ها بسیار رایج شده است. این دستگاه‌ها به علت آن که تمامی وظایف خود را به بهترین شکل و با کمترین خطا انجام می‌دهند، بسیار محبوب شده‌اند. یکی از عوامل موثر در بهبود عملکرد دستگاه‌های سی ان سی کیفیت قطعات این دستگاه‌ها می‌باشد. در این مقاله سعی شد انواع قطعات سی ان سی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. علاوه بر آن عوامل تاثیر گذار روی قیمت قطعات سی ان سی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز