خبرگزاری کار ایران

کدام یک از عوارض کرونا را جدی بگیریم؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۶۷۷

ویروس کرونا، ویروسی است که اولین بار در چین کشف شد و پس‌ازآن در سراسر جهان گسترش یافت. این ویروس عامل بیماری کووید-19 است و می‌تواند علائم و عوارض متعددی را ایجاد کند.

ویروس کرونا، ویروسی است که اولین بار در چین کشف شد و پس‌ازآن در سراسر جهان گسترش یافت. این ویروس عامل بیماری کووید-19 است و می‌تواند علائم و عوارض متعددی را ایجاد کند. اگرچه علائم کووید- 19 معمولا نسبتا خفیف و قابل‌کنترل است اما در برخی افراد به‌ویژه افراد مسن و مبتلا به بیماری‌های مزمن می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تری شود. برخی از افراد حتی پس از بهبود یافتن از این بیماری نیز دچار عوارض جدی‌ای می‌شوند که در این مقاله  به این عوارض خواهیم پرداخت.

علائم طولانی‌مدت کرونا چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع عوارض کرونا لازم است بدانید برخی از علائم کرونا می‌توانند حتی بعد از بهبودی و منفی شدن تست کرونا نیز ادامه پیدا کنند و موجب احساس ناراحتی در افراد شوند. افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، بیشتر دچار علائم طولانی‌مدت کووید- 19 می‌شوند اما حتی افراد جوان و سالم نیز ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها بعد از بهبود بیماری، احساس ناخوشی داشته باشند. علائم متداول کرونا که با گذشت زمان ادامه می‌یابند عبارت‌اند از:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • سرفه کردن
  • درد در مفاصل
  • درد در قفسه سینه

سایر علائم و نشانه‌های طولانی‌مدت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد عضلانی یا سردرد
  • ضربان قلب سریع یا تند
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی
  • مشکلات حافظه، تمرکز یا خواب
  • عوارض پوستی کرونا مثل بثورات یا ریزش مو

درصورتی‌که چنین علائمی را تجربه می‌کنید می‌توانید با مشاوره پزشکی تلفنی، از روش‌هایی که باعث می‌شوند علائمتان کاهش پیدا کند آگاه شوید. تماس با مرکز مشاوره تلفنی شبانه‌روزی کلبه سلامتی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

کدام یک از عوارض کرونا را جدی بگیریم؟

عوارض کرونا چیست؟

اگرچه علائم کرونا می‌تواند در بلندمدت ادامه پیدا کند اما ممکن است بعد از درمان کرونا، برخی عوارض جدی‌تر نیز اتفاق بیفتند. بااین‌حال، عوارض کرونا کمتر معمول هستند. از سوی دیگر، تحقیقات در مورد عوارض کرونا مثل عوارض گوارشی کرونا همچنان ادامه دارد و بسیاری از این عوارض هنوز ناشناخته هستند. بااین‌حال، با توجه به تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است کرونا می‌تواند بر سیستم‌ اندام‌های مختلف تاثیر بگذارد که در ادامه با عوارض کرونا بعد از بهبودی آشنا می‌شوید.

آسیب به اندام

در ارتباط با عوارض کرونا پس از بهبودی، اگرچه بیماری کووید- 19 در درجه اول می‌تواند ریه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد اما این بیماری می‌تواند به اندام‌های دیگر بدن نیز آسیب برساند. این آسیب‌ها می‌تواند در طولانی‌مدت منجر به پیامدهایی جدی شود. بخش‌هایی از بدن که تحت تاثیر بیماری کووید-19 قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • قلب: آزمایشات تصویربرداری که ماه‌ها پس از بهبودی افراد از کووید-19 انجام شده است، نشان داده است که حتی در افرادی که فقط علائم خفیف کووید-19 را تجربه کرده‌اند آسیب دائمی به عضله قلب اتفاق می‌افتد. این مسئله ممکن است خطر وقوع نارسایی قلبی یا سایر عوارض قلبی را در آینده افزایش دهد.
  • ریه‌ها: نوعی از ذات‌الریه که اغلب با بیماری کووید-19 همراه است می‌تواند باعث آسیب طولانی‌مدت به کیسه‌های هوایی ریه‌ها شود و جوشگاه حاصل از این مسئله می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی طولانی‌مدت شود.
  • مغز: کرونا می‌تواند باعث سکته‌های مغزی، تشنج و سندرم گیلن- باره، حتی در جوانان شود. بیماری کووید-19 همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر را افزایش دهد.

لخته شدن خون و مشکلات رگ‌های خونی

بیماری کووید-19 می‌تواند احتمال تجمیع سلول‌های خونی و ایجاد لخته را افزایش دهد. اگرچه لخته‌های بزرگ می‌توانند باعث حمله قلبی و مغزی شوند اما اعتقاد بر این است که بیشتر آسیب قلبی ناشی از کووید-19 از لخته‌های بسیار کوچکی ناشی می‌شود که رگ‌های خونی کوچک (مویرگ‌ها) موجود در عضله قلب را مسدود می‌کنند.

سایر قسمت‌های بدن که تحت تاثیر لخته‌های خون قرار می‌گیرند، شامل ریه‌ها، پاها، کبد و کلیه‌ها هستند. کووید-19 همچنین می‌تواند رگ‌های خونی را ضعیف کند و باعث نشت آن‌ها شود که این مسئله احتمال مشکلات طولانی‌مدت کبد و کلیه را افزایش می‌دهد.

مشکلات خلقی و خستگی

افرادی که علائم شدید کووید-19 را تجربه می‌کنند اغلب مجبور می‌شوند در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند و از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کنند. صرف زنده ماندن پس‌ازاین تجربه باعث می‌شود فرد بعدا دچار سندرم استرس پس از سانحه، افسردگی و اضطراب شود. از سوی دیگر، بسیاری از افراد پس از بهبودی از کرونا، دچار سندرم خستگی مزمن می‌شوند. این سندرم به معنای خستگی مفرط است که با فعالیت بدنی یا ذهنی بدتر می‌شود اما با استراحت بهبود نمی‌یابد.

عوارض کرونا انگلیسی نیز شامل همین موارد است اما ابتلا به آن، عوارض جدی‌تری را به دنبال دارد و همچنین با افزایش احتمال مرگ همراه است. عوارض واکسن کرونا نیز شامل علائم خفیف آنفولانزا ازجمله خستگی، سردرد، بدن‌درد و تب است.

کدام یک از عوارض کرونا را جدی بگیریم؟

عوارض کرونا در کودکان چیست؟

اگرچه بسیاری از کودکان، علائم خفیف بیماری کووید-19 را تجربه می‌کنند اما برخی کودکان درنتیجه ابتلا به این بیماری، دچار سندرم التهابی چندسیستمی می‌شوند. این سندرم، بسیار جدی است و برخی از اندام و بافت‌های بدن مانند قلب، ریه‌ها، رگ‌های خونی، کلیه‌ها، سیستم گوارشی، مغز، پوست یا چشم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن‌ها را دچار التهاب می‌کند. نشانه‌های این سندرم بستگی به این موضوع دارد که کدام‌یک از قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار داده است. علائم این سندرم عبارت‌اند از:

  • تبی که 24 ساعت یا بیشتر طول می‌کشد
  • استفراغ
  • اسهال
  • معده درد
  • بثورات پوستی
  • احساس خستگی غیرمعمول
  • ضربان قلب سریع
  • تنفس سریع و پی‌درپی
  • قرمزی چشم‌ها
  • قرمزی یا تورم لب و زبان
  • قرمزی یا تورم دست‌ها یا پاها
  • سردرد و سرگیجه
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی

اگر سندرم التهابی چندسیستمی درمان نشود می‌تواند آسیب‌های پایداری به بدن کودکان وارد کند و حتی منجر به مرگ شود.

عوارض کرونا در بارداری چیست؟

اگرچه خطر کلی کووید-19 در زنان باردار کم است اما بارداری می‌تواند احتمال ابتلا به نوع شدیدتر این بیماری و حتی مرگ را افزایش دهد. زنان باردار مبتلا به کووید-19 به‌احتمال‌زیاد دچار عوارض تنفسی می‌شوند و نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارند. همچنین، تحقیقات نشان داده است که ابتلای زنان باردار به کرونا باعث افزایش احتمال زایمان زودرس و سزارین می‌شود. همچنین، احتمال دارد که نوزاد آن‌ها بعد از تولد، در بخش نوزادان بستری شود.

درنهایت، همانطور که مطرح شد عوارض بیماری کرونا می‌تواند به صورت علائم طولانی‌مدت مشاهده شود یا اندام مختلف بدن ازجمله قلب، ریه ‌ها و مغز را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری همچنین احتمال لخته شدن خون و مشکلات خلقی را نیز افزایش می‌دهد. مهم‌ترین عارضه از عوارض کرونا در کودکان نیز سندرم التهابی چندسیستمی است که می‌تواند منجر به پیامدهایی بسیار جدی برای آن‌ها شود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز