خبرگزاری کار ایران

نخستین همکاری مشترک هنرمند و هوش مصنوعی در عصر غیرمتمرکز

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۲۵۸

«نخستین همکاری مشترک هنرمند و هوش مصنوعی در عصر غیرمتمرکز» نام پروژه ایست که یاسمن شریف زاده دیجیتال آرتیست و دانش آموخته ی کارگردانی از هنرهای زیبای دانشگاه تهران، و از شاگردان عباس کیارستمی، در موسسه ی فرهنگی هنری کارنامه، از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز کرده است.

فناوری های روز دنیا مانند بلاکچین و هوش مصنوعی با سرعت خارق العاده ای در حال فتح زمینه های مختلف اشتغال بوده و دارای پیچیدگی های مختلف تکنولوژیکی و پیامدهای تجاری بزرگ هستند که در آینده، نحوه ی زندگی، همکاری و تعامل انسان را تغییر می دهند. ازاین رو پیشبینی می شود سهم بسیار بزرگی در سرمایه های ورودی به اقتصاد جهانی داشته باشند. میزان نفوذ این دو تکنولوژی در بخش های مختلفی چون پزشکی، هوافضا، آموزش، مهندسی و حتی سبک زندگی غیر قابل انکار است، در ایران نیز گهگاه پروژه های جالب توجه ای به صورت شخصی یا توسط شرکت های دانش بنیان با تمرکز بر روی فناوری های نوین آغاز به کار می کنند، اما عرصه ی هنر عموما کمی متفاوت و در استفاده از تکنولوژی های نوین نسبت به سایر زمینه ها مهجور و نیز دارای مقاومت بیشتری است.

اخیرا در پنجمین کنفرانس علمی سیستم های نوین اشتغال و ارزش آفرینی یک پروژه ی علمی، هنری و پژوهشی همراه با ایده ی کارآفرینی متفاوت در زمینه ی هنر مورد توجه قرار گرفته است. شریف زاده طی پروژه ی شخصی «نخستین همکاری مشترک هنرمند و هوش مصنوعی در عصر غیرمتمرکز» برای اولین بار در ایران به ایجاد آثار نقاشی یکتا و منحصر بفرد با کمک و دستیاری هوش مصنوعی و فروش دیجیتال توسط اسمارت کانترکت(قراردادهای هوشمند) و نیز فروش فیزیکی در وبسایت می پردازد.

 مجموعه ی دیجیتال آرت «یاسمانیک» به تولید آثار نقاشی و ویدئو آرت توسط هوش مصنوعی و ترجمه و انتشار اخبار مرتبط با این حوزه می پردازد و همچنین استارتاپ آنلاین «سینما توراکو» به عنوان رسانه ی تخصصی NFT فعالیت می کند. (NFT مخفف Non Fungible Token به معنای توکن های غیر قابل انعطاف می باشد)

   یاسمن شریف زاده، نقاشی با هوش مصنوعی و دانش آموخته ی کارگردانی از دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، و مدرسه ی فیلم سازی کارنامه، از سال ۹۶ به صورت شخصی به مطالعه در مورد فناوری بلاکچین پرداخته و از ابتدای سال ۹۹ با تمرکز بر تلفیق دو تکنولوژی بلاکچین و هوش مصنوعی با رویکرد هنر، استارتاپی را در حوزه ی فروش، پخش و انتقال مالکیت آثار هنری دیجیتال طراحی کرده است.

 این کارشناس هوش مصنوعی تاکنون موفق به تولید بیش از چهارصد اثر هنری منحصر به فرد توسط الگوریتم های شبکه ی عصبی در هوش مصنوعی شده و قصد دارد این آثار را طی روزهای آینده در وبسایت  yasmaanik.com و پس از برگزاری گالری، تنها نسخه ی چاپی موجود از هر کدام را به صورت آنلاین به فروش برساند. نکته ی قابل توجه و متمایز درآثار تولید شده با هوش مصنوعی، این است که هر اثر تنها یکبار و به صورت منحصر به فرد تولید می شود و فقط یکبار به فروش می رسد در نتیجه تنها یک مالک خواهد داشت، هر تابلو مجهز به یک گواهی اصالت یکتای دیجیتال است که در بستر تکنولوژی بلاکچین قابل ردیابی  می باشد.

نقاشی با هوش مصنوعی اظهار داشت: «سینما توراکو» به عنوان پروژه ای متفاوت اما موازی با مجموعه ی «یاسمانیک» در حال انجام می باشد، «سینما توراکو» در واقع یک مجله ی آنلاین کریپتو آرت و مرکز آموزشی سیستم های نوین کپی رایت ، پخش و انتقال مالکیت اثر هنری، مجموعه داری نوین و مشاوره ی فروش آثار هنری بر بستر قرارداد های هوشمند می باشد.

 این فعال هنر و تکنولوژی که در سال ۲۰۱۳ موفق به کسب جایزه ی بهترین کارگردانی هنری در جشنواره بین المللی فیلم هندوستان شده بود، به عنوان اولین هنرمند تلفیقی بلاکچین و هوش مصنوعی در ایران چندی پیش یک اثر ویدئو آرت کوتاه که بخشی از خروجی پروژه ی «همکاری مشترک هنرمند و هوش مصنوعی در عصر غیرمتمرکز» بود  را توکنایز کرده و توسط قرارداد های هوشمند بر بستر بلاکچین در یک حراج انحصاری آنلاین بین المللی به فروش رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز