خبرگزاری کار ایران

خرید و فروش فیش حج؛ سفر معنوی به خانه خدا

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۴۲۲۶

فیش حج که توسط سازمان حج و زیارت به زائران داده می شود، در اصل سند حج است که پس از پرداخت مبلغ خرید، آن را به دست می آورند. خرید و فروش فیش های حج معمولا در دفاتر معتبر و زیر نظر سازمان حج و زیارت انجام می شود. می توان با خرید فیش خود را برای سفر به خانه خدا اماده کرد.

تعداد مسلمانانی که در دنیا زندگی می کنند بسیار کم است. اما هر سال در ماه ذی الحجه می توانیم میلیون ها زائر را در خانه خدا ببینیم. زائرانی که با خرید فیش حج خود را برای آغاز سفری معنوی به این سرزمین آماده می کنند. حج یکی از فریضه های مهم دین اسلام است، که اگر مسلمانی دارای شرایط لازم برای انجام این فریضه باشد، بر ایشان واجب است که به سفر حج رود. 

در طی دو سال اخیر که سفر به خانه خدا به دلیل شیوع ویروس عجیب و ترسناک کرونا لغو شده است، عطش مسلمانان بیشتری را برای این سفر معنوی بالا برده است. از این رو بازار خرید و فروش فیش حج نیز رونق گذشته خود را به دست آورده. البته از سوی دیگر نیز برخی از زائران در طی این دو سال گذشته درگیر مشکلات مالی شده اند. که این مسئله آنها را برای فروش فیش خود ترغیب کرده است. 

اما آیا می دانید برای آنکه بتوانید با روشی ساده به خانه سفر کنید، نیاز به چه چیزی دارید؟ برای آغاز این سفر معنوی ابتدا باید اقدام به خرید فیش حج نمایید. فیش های حجی که از سوی سازمان حج و زیارت به زائران فروخته می شود. می توانید با خرید حج تمتع یا حج عمره در آینده به این سفر روحانی روید. 

کاربرد و اهمیت خرید فیش های حج 

زائران زیادی درگیر این سوال هستند که فیش های فروخته شده توسط سازمان حج و زیارت چه کاربردی دارند؟ اصلا برای چه باید آنها را خریداری نمود؟ باید بگوییم فیش ها سند های ثبت نام حج هستند، که به خریدار داده می شود. تا در ازای پرداخت هزینه خرید آن، سند معتبری در دست داشته باشد. این سند ها قابلیت معامله نیز دارند و میتوان آنها را به دیگری منتقل نمود.

حتی در برخی موارد متوفی بعد از فوت خود، فیش حج خریداری نموده را برای وراث خود به جای می گذارد. وارثان می توانند خود از این فیش استفاده کرده و به سفر روند. یا ان که ان را برای فروش گذاشته و سرمایه به دست آمده از فروش آن را بین وراث تقسیم کنند. پس سند حج هم از اعتبار عرفی و هم از اعتبار قانونی برخوردار می باشد. البته بهتر است پیش از خرید آن به اصل بودن سند توجه کنید. 

زیرا کلاهبرداران زیادی در این زمینه فعالیت می کنند، که فیش های حج نامعتبر را با قیمت بالایی به زائران می فروشند. بهترین روش خرید فیش حج از مراکز معتبری است که زیر نظر سازمان حج و زیارت فعالیت می کنند. می توانید با قیمت مناسب فیش خریداری نموده و منتظر زمان اعزام خود به خانه خدا بمانید.

قیمت فیش حج چگونه محاسبه می شود؟ 

برای آن که در مورد قیمت سند حج اطلاعات به دست آورید، لازم است به نوع فیش توجه ویژه ای داشته باشید. زیرا قیمت فیش های حج تمتع و عمره با یکدیگر متفاوت بوده و هزینه خرید آنها نیز متفاوت می باشد. همه ما میدانیم که خرید و فروش فیش حج توسط افراد محدودی انجام می شود. از سوی دیگر نیز ظرفیت ارائه فیش ها نیز توسط سازمان حج و زیارت محدود است. 

پس از اتفاقی که در فرودگاه جده برای زائران ایرانی رخ دارد، دیگر سفر حج عمره لغو شد. از آن پس تنها فروش فیش حج تمتع انجام می شود، که فروش این فیش ها نیز از سال 89 تاکنون متوقف شده است. تنها راهی که می توانید اقدام به خرید فیش نمایید، مراجعه به مراکز معتبر سازمان حج و زیارت است. تا زائرانی که قصد فروش فیش حج خود را دارند، بشناسید و فیش آنها را خریداری کنید. 

افراد متمول که تمامی شرایط سفر به حج را دارند، به جای اینکه منتظر بمانند، تا پس از سالهای طولانی موفق شوند با فیش حج خریداری نموده خود به حج روند، ترجیح می دهند به سراغ مراکز خرید و فروش فیش حج رفته و اقدام به خرید فیش از بازار آزاد نمایند. معمولا قیمت فیش حج در این بازار ها نسبت به سازمان حج و زیارت متفاوت می باشد. اما با این وجود می توان زمان سریع ترین را برای سفر انتخاب کرد. 

خرید و فروش فیش حج؛ سفر معنوی به خانه خدا

عوامل تاثیر گذار در قیمت فیش های حج 

عوامل مختلفی وجود دارند که در قیمت فیش حج علی الخصوص فیش حج تمتع تاثیرگذار هستند. اولین مسئله قیمت دلار است. در صورتی که قیمت دلار در کشوری رو به افزایش رود، قیمت فیش های خانه خدا نیز روند افزایشی می یابند. در چنین حالتی نیز افراد کمی اقدام به خرید فیش نموده و بیشتر افرادی که با مشکل مالی مواجه هستند، فیش حج خود را با قیمت بالا برای فروش میگذارند. 

مسئله دیگری که در قیمت فیش های حج تاثیر گذار است، سال اعزام به مکه است. زائران پس از خرید فیش متوجه می شوند که دقیقا سال اعزامشان به خانه خدا چه تاریخی است. هر چه میزان زمان اعزام کوتاه تر باشد، قیمت فیش حج بالاتر می  رود. از این رو افرادی که اقدام به فروش فیش های حج تمتع سال 99 در سال 1400 می نمایند، آن را با قیمت بالاتری به فروش می رسانند. زیرا تاریخ اعزام ان نزدیک است.

سومین دلیل که می تواند در قیمت فیش تاثیرگذار باشد، هزینه ثبت نام سازمان حج و زیارت است. این هزینه که سالانه تغییر می کند، قادر است به خوبی بر روی قیمت فیش تاثیر بگذارد. با بررسی هر یک از این عوامل، می توان به نرخ واقعی فیش حج دست یافت. 

خرید و فروش فیش حج؛ سفر معنوی به خانه خدا

آیا به فیش حج خریداری شده خمس تعلق می گیرد؟ 

یکی از سوالاتی که افراد زیادی را درگیر خود می کند، این مسئله است که آیا به فیش های خریداری شده خمس تعلق می گیرد؟ برای این که بتوانید بهتر به این سوال پاسخ دهید، بهتر است به مرجع خود مراجعه کنید. زیرا در این خصوص بین مراجع اختلاف نظر وجود دارد. برخی از آنها بر این عقیده هستند که خرید فیش و نگهداری آن برای مدت طولانی، مشمول خمس می شود. اما در صورتی که مبلغ پرداختی ان هنوز یک سال خمسی را سپری نکرده باشد، و فرد به سفر حج برود، خمسی به آن تعلق نخواهد گرفت. پس پیش از ان که اقدام به خرید فیش حج نمایید نیز، بهتر است به این مسئله توجه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز