خبرگزاری کار ایران

اصفهان اولین برند گردشگری شهری را ثبت کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۷۴۳

زمانی که وارد اصفهان می‌شویم، تابلویی با عنوان "به شهر گنبدهای فیروزه‌ای خوش آمدید" پیش رویمان قرار می‌گیرد. به راستی که اصفهان شهر گنبدهای فیروزه‌ای، دارای آثار و بناهای هزار ساله‌ای است که هریک از آن‌ها هزاران داستان پیدا و پنهان دارند. داستان‌هایی که هریک می‌توانند نمایانگر فرهنگ و تمدن ایران زمین باشند. با توجه به جایگاه و اهمیتی که اصفهان دارد، امروزه تلاش‌های بسیاری روی برند گردشگری اصفهان انجام شده تا گردشگران بتوانند با دید بازتری به اصفهان سفر کرده و آثار و بناهای کمتر دیده شده در این شهر را مشاهده کنند.

اصفهان جواهری در قلب ایران

اصفهان در میان تمامی شهرهای ایران با توجه به جایگاه تاریخی و موقعیتی که دارد، مانند جواهری است که پس از گذشت قرن‌‌ها هنوز شکوه و زیبایی خود را حفظ کرده است. زندگی در اصفهان و در دل آثار و بناهای هزار ساله آن همچون زندگی در موزه‌ای پهناور است که بهترین نمونه‌های معماری ایران از جمله کاشی‌کاری‌ها، گچ‌کاری‌ها، دیوارنگاری‌ها، گنبد‌ها و خطاطی‌ها را شامل می‌‌شود. خلق برند گردشگری اصفهان این بستر را فراهم آورده تا تمامی گردشگران بتوانند با آثار و بناهایی آشنا شوند که شاید تا پیش از این کمتر جایی به آن‌ها اشاره کرده و نام آن‌ها زمانی که در کنار بناهایی مانند نقش جهان قرار گرفته، کمتر به چشم خورده است. با آشنایی بیشتر با آثار تاریخی اصفهان گردشگران می‌توانند در دل تاریخ سفر کرده و تجربه بی نظیری داشته باشند.

اصفهان جهان هزار رنگ هنر

اگر در بازارهای اصفهان گشتی بزنید، محال است که حداقل از کنار یک فروشگاه عرضه کننده محصولات سنتی و صنایع دستی گذر نکرده باشید. به دلیل تنوع گسترده‌ایی که در صنایع دستی و هنرهای سنتی وجود دارد به این شهر، شهر صنایع دستی ایران گفته می‌شود. بسیاری از صنایع دستی و آثار خلق شده در اصفهان به کشورهای مختلفی صادر می‌شوند و در جای جای جهان طرفداران بسیاری دارند.

اصفهان اولین برند گردشگری شهری را ثبت کرد

آثار و بناهای کمتر شناخته شده اصفهان 

مقبره بابا رکن الدین، منار ساربان، خانه مشروطیت، خانه مارتا پیترز، سردر مسجد جورجیر، عصارخانه شاهی، مدرسه کاسه گران، حمام دردشت، امامزاده درب امام، تکیه سید العراقین، خانه شیخ الاسلام و صدها بنای دیگر که شاید تا به امروز حتی نام آن‌ها به گوشتان نخورده باشد، آثاری هستند که کمتر به آن‌ها پرداخته شده و به همین دلیل گردشگران کمتری با آن‌ها آشنا هستند. با تکیه بر برند گردشگری اصفهان و تلاش‌های انجام شده، این بناها برای همگان آشنا خواهند شد. به طور مثال منار ساربان، مناری کج مانند برج پیزای ایتالیا بوده که هم از نظر اندازه و هم از نظر درجه کج بودن، مانند این برج است و به همین دلیل به آن برج پیزای نصف جهان می‌گویند. هرچند این برج قدمتی بیشتر از برج پیزا دارد ولی به دلیل آشنا نبودن گردشگران با آن کمتر کسی حتی نام آن را شنیده و به اهمیت تاریخی آن پی برده است.

یکی دیگر از بناهای کمتر شناخته شده خانه مارتا پیترز است که قدمت آن به دوران صفوی باز می‌گردد و بنای آن از زیبایی و شکوه شگفت انگیزی برخوردار بوده که به همین دلیل نیز امروزه دانشگاه هنر اصفهان در آن قرار گرفته است. این خانه زیبا معماری خیره کننده‌ایی داشته که متاسفانه به دلیل گسترش خیابان‌های اطراف، قسمت‌هایی از آن تخریب شده است. این موارد تنها قسمتی از زیبایی‌ها و جذابیت‌های آثار و بناهای کمتر دیده شده اصفهان است که با آشنایی با آن‌ها می‌توان به تمدن و تاریخ هزار ساله ایران پی برد.

داستان‌های ناگفته اصفهان

همانطور که اشاره شد در جای جای آثار و بناهای اصفهان داستان‌های گفته و نا گفته‌ای است که شنیدن آن‌ها خالی از لطف نبوده و با آشنایی با آن‌ها می‌توان درباره فرهنگ و آداب و رسوم حاکم بر جامعه در زمان‌های گذشته اطلاعات بیشتری به دست آورد. به طور مثال یکی از داستان‌های کمتر شنیده شده داستان خشک شدن زاینده رود برای اولین بار است که بر طبق شنیده‌ها تا پیش از این، چنین اتفاقی برای زاینده‌رود نیفتاده بود. داستان از این قرار است که به دلیل خشک شدن زاینده رود مردم نزد عالم شهر می‌روند و از او طلب کمک برای رهایی از این پدیده شوم می‌کنند.  روحانی شهر نیز از مردم می‌خواهد تا سه روز روزه گرفته و دعای باران بخوانند که مردم برای خواندن دعای باران از مطرب شهر می‌خواهند تا با آن‌ها همراه شود ولی او از انجام این کار خودداری می‌کند تا اینکه پس از گذشت سه روز حتی قطره‌ای باران هم نبارید. مردم از نباریدن باران بسیار غمگین می‌شوند و در همین حین مطرب با ساز خود به میان رودخانه خشک شده می‌رود و شروع به نواختن ساز خود می‌کند و از خدا می‌خواهد تا برای گیاهان، درختان و حیوانات باران ببارد و با توجه به شنیده‌ها پس از نواختن مطرب چنان بارانی می‌بارد که رودخانه، نهر‌ها و تمامی مادی‌ها سیراب می‌شوند. این داستان تنها یکی از داستان زیبا و جذاب ناگفته اصفهان است که کمتر کسی آن‌ را شنیده است.

اصفهان اولین برند گردشگری شهری را ثبت کرد

 

تفاوت برند گردشگری و برند و نماد شهری

بسیاری بر این باورند که برند گردشگری و نماد شهری هر دو یکسان بوده و هدف از به وجود آمدن آن‌ها یکی است ولی واقعیت آن است که این دو با یکدیگر متفاوت هستند و هر یک برای هدف خاصی ایجاد شده‌اند.

برند گردشگری

  • روی مزیت‌های رقابتی شهر تمرکز دارد.
  • معرف هویت رقابتی شهر یا استان است.
  • مخاطبان آن توریست‌ها، بازدیدگان و سرمایه گذاران خارجی هستند.
  • کارکرد اصلی آن، معرفی شهر در قالب تمایزات شهر بوده تا از طریق این متمایز سازی اقتصاد شهری رونق گیرد.

نماد شهر

  • معرف هویت شهر یا استان است.
  • دربرگیرنده تمام شئون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی شهر است.
  • مخاطب اصلی آن مردم شهر و دولت‌ها هستند.
  • کار کرد اصلی آن ایجاد جریان‌های هویت ساز در شهر است.

برای درک بهتر نماد شهری و برند شهری می‌توان گفت که نماد شهری همچون فرهنگ سازمانی یک شرکت بوده و برند شهری بر مدیریت تصویر شرکت در میان مخاطبان و مشتریان توجه دارد. همانطور که امکان ایجاد یک برند بدون زیر ساخت‌های فرهنگ سازمانی فراهم نیست، به وجود آمدن برند بدون در نظر گرفتن هویت‌ها و نماد شهری نیز امکان پذیر نیست. در اصفهان نیز به منظور مدیریت تصویری اصفهان برای مخاطبان اصلی خود یعنی گردشگران فرهنگی خارجی گزینه‌‌ای با عنوان “اصفهان، قصه نهان” یا Esfahan Untold Story پدید آمد تا بیشتر به برند گردشگری اصفهان توجه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز