خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا؛

افزایش ۵ برابری قیمت مسکن از اواخر سال ۹۶ تا امروز/ برای متعادل سازی قیمت مسکن، عرضه باید افزایش یابد

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۵۵۵

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران از افزایش ۵ برابری قیمت مسکن از اواخر سال ۹۶ تا به امروز خبر داد و گفت: از اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ تا به امروز، رشد ۴۰۰ درصدی در قیمت مسکن را تجربه کرده‌ایم.

حسن محتشم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، آغاز گرانی مسکن را از سال 96 عنوان کرد و گفت: در سال 96 همزمان با افزایش نرخ ارز و سکه و طلا، استارت گرانی مسکن زده شد.

وی با اشاره به رکود 5 ساله قیمت مسکن گفت: معمولا قیمت مسکن به صورت سینوسی تغییر  و در بازه زمانی حدود 3 ساله، رکود و یا افزایش را تجربه می‌کند. در سال 96 با افزایش نرخ ارز و تجربه یک رکود 5 ساله، فضا برای افزایش به یکباره قیمت مسکن مهیا شد.

وی ادامه داد: پس از سال 96، قیمت مسکن با نرخ دلار تا سال 98 هم خوانی پیدا کرد و در مطقعی از سال 98 که نرخ ارز جهش بالایی داشت، قیمت مسکن از نرخ ارز تبعیت نکرده و عقب ماند و این روند تا سال 99 ادامه پیدا کرد.

محتشم با اشاره به جهش نرخ  ارز در 5 ماهه سال جاری گفت: هنگامی که پول ملی ارزش خود را از دست می‌دهد، مجموعه کالاهای کشور هم خارجی و هم داخلی با افزایش قیمت مواجه می‌شوند. در این راستا با توجه به نهاده‌های موثر در مسکن، مانند مصالح، نیروی انسانی و... قیمت مسکن افزایش پیدا کرد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران معتقد است: هنگامی که اقتصاد کلان کشور دچار التهاب می‌شود و تورم کل جامعه را در بر می‌گیرد، در راستای آن اقلام تشکیل دهنده مسکن نیز افزایش پیدا می‌کند، قیمت مسکن نیز به تبعیت از این افزایش قیمت، به علاوه ارزش افزوده ایجاد شده، رشد پیدا می‌کند.

محتشم افزود: قاعدتا طبق سنوات گذشته نباید در فروردین و اردیبهشت ماه امسال به خصوص با وجود شیوع بیماری کرونا، افزایش قیمت را تجربه ‌می‌کردیم؛ اما شاهد افزایش قیمت در این 2 ماه سال بودیم که عمد دلیل آن را می‌توان هجوم سرمایه‌های سرگردان به سمت مسکن عنوان کرد.

وی افزایش 5 برابر قیمت مسکن از اواخر سال 96 تا سال جاری خبر داد و گفت: از اواخر سال 96 و اوایل سال 97 تا به امروز، رشد 400 درصدی در قیمت مسکن را تجربه کرده‌ایم.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران معتقد است: با این شرایط تورمی که دولت اقتصاد کشور را مدیریت می‌کند، به نظر می‌رسد، احتمال افزایش قیمت مسکن وجود دارد.

وی با بیان اینکه، مسکن تنها بخشی است که در دست دولت نیست، افزود: دولت تا حدودی می‌تواند در بازار سرمایه، طلا و ارز دخالت داشته و کنترل کند. اگر نقدینگی‌های سرگردان نتواند در بازار سرمایه، طلا و ارز بازدهی مناسب خود را پیدا کند، به سمت مسکن آمده و این امر افزایش قیمت مسکن را در پی خواهد داشت.

محتشم با اشاره به روند صعودی قیمت مسکن در سال‎های اخیر گفت: معمولا وقتی قیمت یک محصول پیش از اندازه رشد داشته باشد، در اوج موقف شده، آنگاه بخش کمی از آن، عقب نشینی می‌کند مانند: نرخ ارز! هنگامی که تورم از رشد طبیعی خود خارج می‌شود، قطعا حالت سینوسی رشد قیمت مسکن نیز از بین می‌رود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران معتقد است: دولت و دست اندرکاران، صورت مسئله را رها کرده و به فرعیات توجه می‌کنند. اگر قرار است در یک کالایی تعادل قیمت صورت بگیرد، باید عرضه افزایش یابد. بنابراین دولت باید از سویی در جهت تولید و عرضه مسکن گام بردارد. در این راستا دولت باید تسهیلات را افزایش و موانع محدود کننده را بردارند و از سوی دیگر به خریدار تسهیلات مناسب ارئه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز