خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

صادرات فرش با سیستم تهاتری سازگار نیست/ وضعیت صادرات، بسیار بد است

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۵۱۲

عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: وضعیت حاصل از شیوع کرونا مردم را در کشورهای هدف در موقعیت بدی قرار داده است. از طرفی هم ما تحریم هستیم و داد و ستد ما با کشورهای هدف دچار مشکلات عدیده مثل انتقال ارز و حمل و نقل است. در نتیجه وضعیت صادرات فرش در وضعیت فعلی بسیار بد است.

رضی میری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد استفاده از تهاتر کالا برای صادرات فرش اظهار داشت: صادرات فرش و کالای مشابه مثل کالاهای سنتی، مثل کالاهای صنعتی که شامل ارقام بالایی دارند, نیستند. یعنی ممکن است محموله یک صادرکننده فرش 10 هزار یا 20 هزار دلار ارزش داشته باشد. صادرات فرش در مجموع می‌تواند ارقام بالایی درآمدزایی کند اما شخص به شخص این رقم بالا نیست. در نتیجه این شیوه با تهاتر سازگار نیست. چون واردکننده نیاز به ارقام بالایی دارد و صادرکننده فرش نمی‌تواند آن را تامین کند. بنابراین تهاتر نمی‌تواند شکل بگیرد که این موضوع مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان فرش ایجاد می‌کند. 

وی در مورد تاثیرات نوسانات نرخ ارز تصریح کرد: افزایش و کاهش نرخ دلار نه تنها برای فرش بلکه برای همه صادرکنندگان مصیبت عظمی است. هر صادرکننده‌ای هر نوع صادراتی را که بخواهد انجام دهد، وقتی می‌بیند ظرف مدت چند روز چنین نوسانی می‌تواند بر بازار حاکم شود، تا مرز ورشکستگی متضرر شود. این بدترین شرایط برای یک صادرکننده است که نداند وضعیت آینده‌اش چگونه است. 

میری در ادامه افزود: بالا بودن نرخ ارز بدون ثبات برای صادرکننده هیچگونه تاثیر مثبتی ندارد، اگر یک صادرکننده و به طور خاص صادرکننده فرش بداند نرخ ارز یک سال 15 هزار تومان است، می‌تواند برنامه‌ریزی کند. اگر نرخ ارز از 15 هزار تومان به 20 هزار تومان برسد، اگر تورم داخلی را افزایش ندهد برای صادر کننده بهتر است اما اگر با بالا رفتن نرخ ارز، نرخ تورم هم بالا برود فرقی برای صادرکننده نمی‌کند. یعنی افزایش نرخ ارز را افزایش قیمت تمام شده جبران می‌کند. 

ایم کارشناس فرش در مورد وضعیت تولیدکنندگان و صدرکنندگان فرش خاطر نشان کرد: وضعیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش بسیار بد است. فرش کالای مصرفی ضروری مثل لباس و خوراک نیست بلکه یک کالای لوکس است. در شرایط نرمال بازارهای هدف فرش می‌تواند جایگاهی داشته باشد اما الان وضعیت حاصل از شیوع کرونا مردم را در کشورهای هدف در موقعیت بدی قرار داده است. از طرفی هم ما تحریم هستیم و داد و ستد ما با کشورهای هدف دچار مشکلات عدیده مثل انتقال ارز و حمل و نقل است. در نتیجه وضعیت صادرات فرش در وضعیت فعلی بسیار بد است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز