خبرگزاری کار ایران

لزوم رفع موانع تدوین بسته معرفی علوفه جایگزین به عنوان خوراک دام و طیور

asdasd
کد خبر : ۹۷۲۸۳۹

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بر ضرورت رفع موانع تدوین بسته عملیاتی "معرفی علوفه جایگزین به عنوان خوراک دام و طیور" جهت ارائه به بخش اجرا تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، دکتر کامبیز بازرگان در نشست بررسی "معرفی علوفه جایگزین به عنوان خوراک دام و طیور" که به صورت وبینار در سالن اندیشه سازمان برگزار شد، کاهش واردات خوراک دام و طیور را هدف تدوین بسته عملیاتی علوفه های جایگزین خواند و افزود: برای حل مسئله کاهش واردات علوفه لازم است با بررسی امکان سنجی و جایگزینی کشت سایر گیاهان علوفه ای از جمله تریتیکاله در همکاری با سایر ارگان‌های مرتبط اقدام شود.

وی با تاکید بر ضرورت رفع موانع تدوین نسخه اجرایی کشت تریتیکاله به عنوان کشت دوم بعد از برنج بیان داشت: انتظار وزارتخانه از تحقیقات در این زمینه این است که در همکاری با معاونت های اجرایی ستاد وزارتخانه و سایر سازمان‌های جهاد کشاورزی استان های کشور به منظور تدوین بسته عملیاتی کشت تریتیکاله به عنوان کشت دوم بعد از برنج با استفاده از فعالسازی تمامی ظرفیت های پیش رو برای طراحی فاز عملیاتی این پروژه و تولید بذر آن تسریع شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تحقیق برای توسعه را از جمله رویکردهای این سازمان در اجرای طرح کلان دانست و بیان داشت: چالش های اصلی کشور در زمینه کشاورزی در قالب مسائل پژوهشی احصا و به صورت طرح کلان تعریف شده است که در این راستا خروجی هر طرح کلان به صورت جمع بندی شده و با در نظر گرفتن همه جوانب یک مساله خاص تحت عنوان بسته کامل عملیاتی برای حل یک مساله اصلی کشاورزی به بخش اجرا معرفی می شود.

جهش ۱۰ برابری تولید بذر با تدوین برنامه توسعه بذر در کشور

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات کشاورزی نیز ضمن ارائه گزارشی از امکان سنجی ظرفیت کشت تریتیکاله برای بذرگیری در سال جاری از تدوین برنامه توسعه بذر با محوریت موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر سازمان خبر داد.

دکتر جوادی از برنامه ریزی های صورت گرفته برای تامین بذر تریتیکاله خبر داد و اعلام داشت: در سال جاری ۵ هزار هکتار از زمین های زراعی زیر کشت تریتیکاله است که در سال آینده با برنامه ریزی های صورت گرفته در اجرای برنامه توسعه بذر شاهد جهش ۱۰ برابری میزان تولید بذر این محصول در کشور خواهیم بود.

وی افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده استان های شمالی را برای کشت ترتیتکاله به عنوان گیاه علوفه ای و از ظرفیت سایر استان ها برای بذرگیری استفاده می شود.

لزوم توجه به پیوست های ترویجی و آموزشی در اجرای طرح کلان علوفه

معاون سازمان تحقیقات و رئیس موسسه آموزش و ترویج نیز در این نشست، توجه به پیوست های ترویجی و آموزشی در اجرای طرح کلان علوفه را ضروری دانست.

دکتر مویدی ضمن اعلام آمادگی این معاونت در اجرای طرح کلان علوفه، بر ضرورت توجه به پیوست های ترویجی و آموزشی این طرح برای حصول نتیجه مطلوب تاکید کرد.

استفاده بهینه از منابع موجود برای اجرای طرح کلان علوفه

مجری طرح کلان علوفه نیز با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از منابع موجود بدون صدمه زدن به محصولات فعلی در اجرای این طرح گفت: ۴۶۰۰ هکتار زمین در استان های شمالی وجود دارد و اگر در نیمی از این زمین ها علوفه کشت شود، بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ تن علوفه خشک خواهیم داشت که البته هدف این طرح این است از ظرفیت خالی فاصله زمانی بین دو کشت برنج برای تولید علوفه استفاده شود.

دکتر آقاشاهی به بحث ارزش غذایی، کاشت و برداشت تریتیکاله پرداخت و افزود: در تولید خوراک دام با توجه به آن که محدودیت کمتر در استفاده از تریتیکاله وجود دارد، تا ۲ میلیون و ۸۰۰ تن تریتیکاله می توان تولید داشت.

وی از ظرفیت کشت تریتیکاله در استان های دیگر همچون خراسان جنوبی خبر داد و بیان داشت: با کشت تریتیکاله در ۴۹۶۰ هکتار مزارع این استان ۲۳۰ هزار تن افزایش تولید علوفه با تاکید بر این که جایگزین محصولات دیگر نخواهد شد، خواهیم داشت و امید داریم تا سال ۱۴۰۶ به سطح قابل قبولی در بذر تولید تریتییکاله برسیم.

مجری طرح کلان علوفه، همچنین به موضوع بحث اقتصادی و وسایل و ابزارهای مورد نیاز برای برداشت تریتیکاله پرداخت.

دکتر آقاشاهی به ملاحظات اجرایی از جمله حفظ حاصلخیزی خاک اشاره کرد و افزود: در کمیته اجرایی کشت تریتیکاله که زیر نظر رئیس سازمان شکل گرفته است تمامی جوانب اجرای این طرح از جمله پایداری تولید و خرید های تضمینی با جدیت پیگیری می شود و این کمیته در تلاش است به کشت اصلی برنج صدمه‌ای وارد نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز