خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

شناسنامه‌دار کردن مزارع زعفران معطل همت وزارت جهاد کشاورزی/ پیش‌بینی افزایش تولید زعفران به ۵۰۰ تن

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۱۶۳

عضو شورای ملی زعفران با تاکید بر اینکه هر ساله 10 تا 15 درصد به تولید زعفران کشور افزوده می‌شود گفت: پیش بینی ما نشان می‌دهد که تولید این محصول مزیت‌دار در سال جاری به حدود 500 تن برسد.

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه شاهد افزایش سطح زیر کشت زعفران در 30 استان کشور هستیم، اظهار کرد: با توجه به افزایش سطح زیر کشت زعفران در کشور انتظار می‌رود هر ساله 10 تا 15 درصد به تولید این محصول افزوده شود.

وی ادامه داد: پیش بینی ما آن است که در سال جاری تولید زعفران در کشور به حدود 500 تن برسد.

حسینی میزان تولید زعفران در سال گذشته را بر اساس آمار وزارت جهاد کشاوری 450 تن عنوان کرد.

عضو شورای ملی زعفران معتقد است با توجه به رشد هر ساله تولید این محصول به زودی حجم تولیدی زعفران در کشور به چند برابر عدد مذکور افزایش خواهد یافت.

حسینی برنامه‌ریزی برای زعفران با توجه به روند صعودی آن در کشور را ضروری دانست و افزود: یکی از طرح‌هایی که باید در حوزه تولید و عرضه زعفران اجرا شود «شناسنامه‌درا کردن مزارع» است که سال‌هاست شورای ملی زعفران به دنبال اجرای آن بوده که به دلیل کم‌کاری وزارت جهاد کشاورزی تا امروز محقق نشده است.

وی یادآور شد: شورای ملی زعفران در سال 91 طرح شناسنامه‌دار کردن مزارع را پیشنهاد و آن را به صورت پایلوت به مدت چهار سال در 100 روستا اجرا کرد.

به گفته حسینی در ابتدا وزارت جهاد کشاوری با مشاهده نتایج مثبت طرح قول همکاری داد اما هیچ‌گاه آن را به صورت اجرایی درنیاورد.

وی در خصوص نتایج مثبت اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن مزارع زعفران گفت: با شناسنامه‌دار کردن مزارع تولید بازار صادراتی و بازار داخلی قابل کنترل خواهد بود و برنامه‌ریزی برای آینده امکان‌پذیر می‌شود.

به اعتقاد حسینی برای اجرای این طرح نیاز به بودجه زیادی نیست و سود آن بسیار بیشتر از هزینه خواهد بود که به ازای طرح تخصیص داده می‌شود.

این عضو شورای ملی زعفران همچنین سرویس‌دهی مناسب به کشاورزان ارائه خدمات شناسایی تولیدکنندگان واقعی و حذف دلالان را از دیگر مزایای اجرای طرح مذکور عنوان کرد.

حسینی با تاکید بر اینکه هر ساله بر تعداد استان‌هایی که کشت زعفران در آنها صورت می‌گیرد افزوده می‌شود اظهار کرد: اگر طرح شناسنامه‌دار کردن با کد 12 رقمی نشان دهنده مشخصات تولیدکننده و محل تولید است زودتر اجرایی نشود شاهد افزایش نابسامانی در تولید و بازار زعفران و افزایش بیشتر تعداد تولیدکنندگان خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز