خبرگزاری کار ایران

معاون گمرک تشریح کرد؛

نتیجه فراخوان گمرک و رسیدگی به مشکلات ترخیص کالاها / تخصیص و تأمین ارز کالاهای دپو شده توسط بانک مرکزی

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۱۴۱

معاون گمرک ایران اظهار داشت: از تاریخ ۲۴ تیرماه تا ۷ مردادماه سالجاری، با توجه به لیست‌های ارسالی از سوی گمرک ایران و وزارت صمت، ثبت سفارش‌های قرار گرفته در صف تخصیص بانک معادل ۴/۶ میلیارد یورو بوده که ثبت سفارش های مربوط به ۲/۵ میلیارد یورو از این صف، در صف تأمین ارز یا تأیید منشاء ارز قرار گرفته‌اند که صاحبان کالاهای مربوطه‌، با اخذ و ارائه اعلامیۀ تأمین ارز می‌توانند نسبت به ترخیص کل کالاهای خود اقدام نمایند.

به گزارش ایلنا، معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران با تشریح موجودی کالاهای دپوشده در بنادر و گمرکات کشور به آخرین وضعیت ترخیص کالاهای اظهاری به گمرکات کشور پرداخت.

• آخرین وضعیت موجودی کالاهای دپو شده در بنادر و گمرکات کشور

مهرداد جمال ارونقی اعلام کرد: درحال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور به بیش از ۳ میلیون تن برآورد می گردد که بیش از ۲ میلیون تن از این اقلام اساسی در بندر امام خمینی (ره) دپو شده است.

میزان موجودی کالاهای غیرکانتینری غیراساسی در بنادر کشور به بیش از ۳/۵ میلیون تن می‌رسد که نزدیک به ۲ میلیون تن از این کالاها در بندر شهیدرجایی بندرعباس موجود می‌باشند. شایان ذکر است موجودی کالاهای وارداتی کانتینری در بنادر کشور به بیش از ۲۵۰۰۰ دستگاه کانتینر برآورد می‌گردد که شامل اقلام اساسی و غیراساسی است.

• اهم تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: درخصوص ترخیص کالاهای دپو شده در بنادر و گمرکات کشور، تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت حول دو محور ترخیصِ « کالاهای اساسی وارداتی » و « مواد اولیه و اجزاء و قطعات وارداتی » که دارای ثبت سفارش و قبض انبار تا تاریخ ۲۰ تیرماه سالجاری باشند می‌باشد که در این راستا، مقرر شد بدواً سازمان بنادر و دریانوردی، لیست اقلام اظهارنشده موجود در بنادر و گمرک ایران، لیست کالاهای اظهارشده به گمرک را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه و نهایتاً فهرست کالاهای اساسی( مشمول گروه یکم ) و اساسی و غیراساسی (مشمول گروه دوم ) که به تشخیص وزارت صمت در اولویت ترخیص می‌باشند به بانک مرکزی، جهت قرارگیری در صف تخصیص و تأمین ارز اعلام گردد.

• نتیجۀ فراخوان گمرک و رسیدگی به مشکلات ترخیص کالاها

ارونقی ادامه داد : با عنایت به لزوم رسیدگی به مشکلات ترخیص کالاها، تدابیری اتخاذ گردید تا ضمن استقرار نمایندگان تام الاختیار وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک ایران در میز خدمت گمرک ایران، صاحبان کالا و فعالان اقتصادی توانستند با مراجعه به این میز خدمت و طرح مشکلات مبتلابه در زمینه اقلام وارداتی خود درجریان آخرین روند پرونده های خود قرار گیرند.

معاون گمرک ایران خاطرنشان کرد: علاوه بر ارسال فهرست کلیۀ اظهارنامه های در جریان گمرکات، ۷۲۵ فقره درخواست ثبت شده نیز جهت بررسی موضوع و تشخیص اولویت های مربوطه و هماهنگی لازم با بانک مرکزی به دو مرجع اشاره شده ارسال گردید.

• اقدامات بانک مرکزی درخصوص کالاهای دپو شده

ارونقی در بخش دیگری از اظهارات خود بیان داشت: طبق بررسی های بعمل آمده و آمار اخذ شده از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از تاریخ ۲۴ تیرماه تا ۷ مردادماه سالجاری، با توجه به لیست های ارسالی از سوی گمرک ایران و وزارت صمت، ثبت سفارش‌های قرار گرفته در صف تخصیص بانک معادل ۴/۶ میلیارد یورو بوده که ثبت سفارش های مربوط به ۲/۵ میلیارد یورو از این صف، در صف تأمین ارز یا تأیید منشاء ارز قرار گرفته‌اند که صاحبان کالاهای مربوطه‌، با اخذ و ارائه اعلامیۀ تأمین ارز می توانند نسبت به ترخیص کل کالاهای خود اقدام نمایند.

همچنین در فاصلۀ زمانی ۸ لغایت ۱۷ مردادماه سالجاری نیز ثبت سفارش کالاهای وارداتی به میزان ۱/۵  میلیارد یورو ، در صف تخصیص ارز نیمایی قرار گرفته است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد: عملیات صدور اعلامیۀ تأمین ارز کلیۀ محموله‌های برنج دپو شده در بنادر و گمرکات کشور که درخواست قرارگیری در صف تخصیص ارز آنها مربوط به سال گذشته می‌باشد آغاز شده و بانک مرکزی با توجه به اولویت های وزارت صمت، در حال تخصیص و تأمین ویا تأیید منشاء ارز کالاهای اساسی ، همچنین مواد اولیه و اجزاء و قطعات خط تولید می باشد و با اقدامات صورت پذیرفته پیش بینی می شود روند ترخیص کالاهای دپو شده در بنادر و گمرکات ، ظرف روزهای آتی سرعت می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز