خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی به ایلنا خبر داد؛

درخواست اتاقی‌ها برای تمدید ۲ ماهه رفع تعهد ارزی/ لیست ارائه شده بانک مرکزی، گویا نیست/ سامانه نیما نیاز به کادر چابک دارد

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۱۲۸

رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی گفت: باید توجه داشت که سامانه نیما نیاز به کادر چابک دارد که ورود ارز را سنجش کند اما خللی در این رابطه وجود دارد و باید توجه داشت که سامانه نیما نیاز به کادر چابک دارد که ورود ارز را سنجش کند اما خللی در این رابطه وجود دارد و برخی صادرکنندگان اعلام کردند ارز را وارد کرده‌اند اما در نیما ثبت نشده است.

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره موضوع بازنگرداندن 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات که از سوی بانک مرکزی مطرح شده است، اظهار داشت: ما بیش از 40 میلیار دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که بخش عمده مربوط به فولاد، بخشی پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی است و از این میزان حدود 10 تا 12 میلیارد دلار مربوط به انواع کالاها مثل مواد غذایی، محصولات کشاورزی و فرش و برخی محصولات صنعتی است که توسط بخش خصوصی صادر می‌شود. نتیجه اینکه بزرگترین صادرکنندگان که حدود 500 نفر را شامل می‌شوند، تا 200 میلیون دلار و کوچکترین‌ها هم چند صد هزار دلاری صادرات داشته‌اند که زندگی و کسب و کار این صادرکنندگان مشروط به بازگشت ارز است، بخصوص در شرایطی که اختلاف زیادی بین قیمت ارز است.

وی افزود: ما به عنوان اتاق بازرگانی هنوز آنالیزی از 27 میلیارد دلار نداریم، یعنی نمی‌دانیم چه کسانی و چه میزان ارز برنگردانده‌اند، ما هم بعنوان اتاق بازرگانی مانند دولت و بانک مرکزی باید طرفدار ورود ارز به چرخه اقتصاد کشور باشیم، زیرا در فضای رونق و توسعه کشور می‌توانیم زندگی کنیم، اما اکنون نمی‌دانیم چه کسانی در لیست هستند و لیستی که از بانک مرکزی دریافت کرده‌ایم گویا نیست و تفکیک نشده است، بنابراین نمی‌دانیم مشکل کجاست.

انصاری تصریح کرد: بسیاری از صادرکنندگان موانع بوروکراسی داشته و برای آوردن پول مشکل دارند یا بخشی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی ممکن است به مهلت تعیین شده نرسند، از همین روی ما تقاضا کردیم که مهلت را در حدود 2 ماه اضافه کنند که ارزشان را وارد کنند. 

رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی در ادامه گفت: باید توجه داشت که سامانه نیما نیاز به کادر چابک دارد که ورود ارز را سنجش کند اما خللی در این رابطه وجود دارد. برخی صادرکنندگان اعلام کردند ارز را وارد کرده‌اند اما در نیما ثبت نشده است، شاید نیما ظرفیت این را ندارد.

 وی تصریح کرد: ما با صادرکنندگان مذاکره کردیم، مسائلی را مطرح کردند، اما در هر حال حجم آنچه را نیاورند قابل مقایسه با رقم 27 میلیارد دلار نیست و احجام کوچک‌تری است، کل صادرات ما غیر از اقلام بزرگ در حد 10 تا 12 میلیار دلار در سال است. اگر بانک مرکزی فهرست کسانی را که ارز را وارد نکرده‌اند را در اختیار اتاق بازرگانی قرار دهد ما در اتاق تهران و شهرستان‌ها توزیع کرده و حتما عکس العمل نشان می‌دهیم. 

انصاری یادآور شد: اتاق بازگانی به سبب وظایف خود نهایت همکاری را می‌کند که تا حد ممکن ارز وارد چرخه اقتصاد شود، در واقع خود را یار بانک مرکزی و دولت می‌داند چرا که مسئله رونق تولید و معیشت مردم است و اگر فشار ارزی باشد اینها آسیب می‌بینند نتیجتا فعال اقتصادی هم دچار ضرر می‌شود. فعال اقتصادی در فضای سالم و پررونق زندگی مناسبی دارد، اما اکنون اتاق در ابهام نمی‌داند چه کاری انجام دهد.

رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی گفت: قطعا اعضای اتاق هیچ وجه نمی‌خواهند که کارت‌شان توقیف و زندگی و کاسبی‌شان تعطیل شود، شاید اتاق بیش از بانک مرکزی ابزار کنترل دارد بنابراین بانک مرکزی لازم است که لیست را به ما بدهد تا با همکاری شفاف، کمک کنیم تا مسئله حل شود. اینکه دانسته و نادانسته رودر روی هم قرار بگیرند و همکاری نکنند مسئله حل نمی‌شود، هر دو ذینفع هستند که ارز وارد چرخه اقتصاد کشور شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز