خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد

کاهش ۴۰ درصدی صادرات ایران به کویت / هنوز اجازه ورود به لنج‌های چوبی ایرانی داده نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۶۴۷

رییس اتاق بازرگانی ایران و کویت گفت: در ماه‌های اخیر کویت اجازه ورود لنج‌های چوبی را به ما نمی‌دهد و تنها صادرات مواد غذایی آن هم با کانتینرهای یخچال‌دار صورت می‌گیرد. بنابراین این شرایط باعث شده تا در سه ماهه اخیر صادرات ایران به کویت بین ۳۶ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

هانی فیصلی در گفت وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و کویت اظهار داشت: مبادلات دو کشور در سال‌های اخیر متاسفانه روند کاهشی داشته، به طوری که این میزان از ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۹۷ به ۱۸۶ میلیون دلار در سال ۹۸ کاهش یافته است. باید توجه داشت که کویت به نحوی تابع سیاست‌های برادر بزرگتر یعنی عربستان است و متاسفانه دست‌هایی در دولت کویت است که اجازه نمی‌دهند مبادلات ما به راحتی انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین شیوع بیماری کرونا مزید بر علت شده، به طوری که در ماه‌های اخیر این کشور اجازه ورود لنج‌های چوبی را به ما نمی‌دهد و تنها صادرات مواد غذایی آن هم با کانتینرهای یخچال‌دار صورت می‌گیرد. بنابراین این شرایط باعث شده تا در سه ماهه اخیر صادرات ایران به کویت بین ۳۶ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و کویت با انتقاد از ضعف دیپلماسی اقتصادی کشور اظهار داشت: در حوزه کشورهای عربی کویت پس از عربستان بیشترین واردات را دارد و این پتانسیل مناسبی را ایجاد می‌کند تا بازرگانان ایرانی بازار این کشور را در دست بگیرند اما دیپلماسی ضعیف ما این اجازه را نمی‌دهد.

وی ادامه‌داد: ضعف دیپلماسی و رایزنی سیاسی ما در این موضوع غیر قابل انکار است. در حال حاضر تمام تجارت ما با کویت توسط بازرگانان باسابقه صورت می‌گیرد چون ورود تجار جدید به دلیل عدم صدور روادید مقدور نیست. البته ما این موضوع را چندین بار منعکس کردیم که منتها نتیجه نگرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌بینیم که کشور ترکیه تمام بازارهای منطقه را در دست می‌گیرد به دلیل همکاری دولت و بخش خصوصی است. در این کشور قوانین دست و پاگیر وجود ندارد و آنها برای بازرگانان تسهیلات ویژه اعطا می‌کنند در حالی که در کشور ما قوانین بر خلاف این جریان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز