خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آیا کاهش عوارض صادارتی مرغ، این صنعت را نجات می‌دهد؟

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۰۰۷

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: به دلیل آنکه این کاهش عوارض موقتی بوده و برای این منظور ما به زیرساخت‌ها و تقویت دیپلماسی نیاز داریم متاسفانه این کاهش کمکی به تعادل بازار مرغ نخواهد کرد، چرا که ما نمی‌توانیم به طور چشم‌گیر صادرات داشته باشیم.

با شیوع کرونا بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل به دلیل تعطیلی و یا کاهش تقاضا در بازار با بحران‌های مختلفی روبه‌رو شدند. و در این مدت بازار گوشت مرغ علی رغم تمام تورم و افزایش قیمت‌ها در محصولات و کالاها، باثبات و حتی با کاهش قیمت کاهش مواجه شده است. این مسئله به دلیل افزایش هزینه‌های تمام شده تولید، موجب آسیب به بخش نهادهای تولیدی مرغ شده است.

برهمین اساس درسال گذشته تولیدکنندگان مرغ با هدف کسب بازار شب عید و افزایش تقاضا، شروع به افزایش تولید و جوجه‌ریزی کردند، اما با شیوع کرونا و تعطیلی برخی از مراکز مهم مصرفی گوشت مرغ از جمله رستوران‌ها و هتل‌ها چرخه تولیدی این صنعت با بحران روبه‌رو شد. تا آنجایی که بسیاری از تولیدکنندگان شروع به امحاء جوجه‌های یک روزه خود و دفن کردن آنها کردند. در این مسئله شاید بتوان انگشت اتهام را به سمت تولیدکنندگان نشانه گرفت، اما مشکلاتی از قبیل کمبود نهاده‌های دامی، افزایش قیمت نهاده‌ها، محدودیت در نحوه و میزان ارائه آن توسط بازارگاه و ... از دلایل اصلی روی آوری به کاهش تولید و یا امحاء جوجه‌های یک روزه بود.

با همه این وجود مسئله‌ای که درحال حاضر چاره‌ساز صنعت تولید مرغ است صادرات بوده که مشکل این مسئله نیز مطرح بودن عوارض صادراتی 5 هزار تومانی برای ه رکیلو مرغ است. به دنبال افزایش اعتراضات و به منظور توجه به تولیدکنندگان این صنعت، ابلاغیه کاهش عوارض صادراتی مرغ صادر شد و هزینه این عوارض صادراتی به 1500 تومان کاهش یافت.

برهمین اساس کمالی سروسانی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: این ابلاغیه از ماه گذشته با مهلت یک ماهه صادر شد. اما با توجه به آنکه درنظر گرفتن این مدت فایده چندانی را برای تولید کنندگان این صنعت نداشت تا آخر تیرماه تمدید شد. لازم به ذکر است که قبل از این تعرفه صادرات مرغ برای هر کیلو 5 هزار تومان بوده است که با این میزان عملا از صادرات جلوگیری می‌شد. بنابراین با پیگیری‌های صورت گرفته و با توجه به حجم بسیار زیاد تولید در کشور با کاهش تعرفه صادراتی از 5 هزارتومان به 1500 تومان موافقت شد و این تعرفه برای شرکت پشتیبانی نیز صفر در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به حجم تولید بیشمار در کشور گفت: این افزایش تولید به میزانی است که دارای سرریز تولید هستیم. اما کاهش قیمت تاحدی است که مرغداران در هر کیلو از 2 تا 3 هزار تومان متضرر می‌شوند. لذا اگر این روند ادامه یابد بسیاری از مرغداران با مشکل جدی مواجه شده و به تعطیلی خواهند رسید.

وی ادامه داد: با ادامه این روند در آینده به کمبود تولید مواجه خواهیم بود. بنابراین باید این حجم تولید بیشمار را از کشور خارج کنیم و همیشه توصیه می‌کنیم که وضعیت کشور به نحوی باشد که دروازه‌های صادراتی گشوده شود به خصوص که در منطقه‌ی تشنه‌ وارداتی قرار داریم.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس حدود 4 میلیون تن ظرفیت صادراتی مرغ دارند درصورتی که ما از این ظرفیت هیچ استفاده‌ای نمی‌کنیم. و اگر این موضوع به خوبی مدیریت شود می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال ارزآوری داشته باشد. اما به دلیل شرایط کشور و مشکلات مربوط به نهاده‌ها عملا در ارتباط با صادرات با محدودیت مواجه هستیم. بنابراین اگر ما به شرایطی برای استفاده از زیرساخت‌های کشور دست یابیم، مبادله صادراتی به نفع کشور ما است.

وی درخصوص مقاصد صادراتی نیز گفت: عمده بازارهای هدف صادراتی ما عراق و افغانستان است و می‌توانیم بازارهای صادراتی در آسیایه میانه نیز داشته باشیم و این موضوع به دلیل سیاست‌های متغیر کشور تحت تاثیر قرار دارد. در ضمن کشورهای ازبکستان و تاجیکستان متقاضی مرغ ایران هستند.

کمالی سروستانی تاکید کرد: نکته بعدی این است که باید دیپلماسی صادراتی ما نیز از طریق وزارت خارجه تقویت شود، زیرا در حال حاضر کشور عراق اجازه واردات از کشور ترکیه را می‌دهد درصورتی که این امکان برای کشور ما وجود ندارد.

وی در به جواب سوال؛ آیا این کاهش عوارض صادراتی می‌تواند موجب ایجاد تعادل در بازار مرغ شود، گفت: به دلیل آنکه این کاهش عوارض موقتی بوده و برای این منظور ما به زیرساخت‌ها و تقویت دیپلماسی نیاز داریم متاسفانه این کاهش کمکی به تعادل بازار مرغ نخواهد کرد، چرا که ما نمی‌توانیم به طور چشم‌گیر صادرات داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز