خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بررسی سوانح و حوادث هوایی سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با ایلنا:

بدلیل حقوق بین‌المللی اولیای‌ دم، گزارش نهایی سانحه پرواز یاسوج را منتشر نکردیم/ در گزارش مجلس، مشکلات عملیاتی و طراحی دیده‌ نشد

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۴۰۰

مدیر کل بررسی سوانح و حوادث هوایی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه تاخیری در ارایه گزارش سانحه پرواز یاسوج نداشته‌ایم، گفت: از ما درخواست شد برای رسیدگی به حقوق بین المللی اولیای دم فعلا گزارش نهایی را منتشر نکنیم. گزارش‌های مجلس در این باره با محوریت یخ زدگی هواپیما تهیه شده و بعضی از مشکلات عملیاتی و طراحی در آن دیده نشده است.

حسن رضایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در پاسخ به سئوالی درخصوص گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس دهم از سانحه هواپیمای ای.تی.آر شرکت آسمان یا همان پرواز یاسوج اظهار داشت: براساس آئین‌نامه هیات دولت وظیفه بررسی سوانح بر عهده دفتر بررسی سوانح و حوادث به طور یک دفتر مستقل از فرآیندهای نظارتی در سازمان هواپیمایی کشور است.

وی افزود: البته قوه قضائیه هم با استفاده از گزارش سازمان هواپیمایی و سایر اطلاعات جمع آوری شده گزارشی را به منظور شناسایی مقصرین تهیه کرده است و کمیسیون اصل 90 هم براساس شرح وظایف خود که به نحوی مسئولیت نظارت بر ارگان‌های دولتی دارد، اخیراْ گزارش خود را در این رابطه منتشر کرد. البته کمیسیون عمران و سازمان بازرسی کل کشور نیز به موضوع وارد شده بودند.

مدیر کل بررسی سوانح و حوادث هوایی سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه این سه گزارش ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد، ادامه داد: نهاد مرجع بررسی سانحه، براساس آیین‌نامه، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری است و در تهیه گزارش‌ها هدف ما، شناسایی مقصر نیست و براساس آیین نامه هیات دولت هدف از تهیه گزارش پیشگیری از تکرار این سوانح است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نتیجه گزارش‌ها از یک سانحه متفاوت است، گفت: هر کارشناسی می‌تواند نظرات متفاوتی داشته باشد و از آنجایی که اهداف تهیه گزارش متفاوت است لزوماْ محتوای گزارش‌ها یکی نیست.  گزارش پیشگیرانه ما مشتمل بر کلیه اتفاقات پرواز داشته و پیشنهادات ایمنی به همه نهادهای ذیربط و شرکت های هواپیمایی داده شده است اما گزارش‌های مورد ذکر شده با محوریت یخ زدگی هواپیما تهیه شده و بعضی از مشکلات عملیاتی و طراحی در آن دیده نشده است.

رضایی‌فر در پاسخ به این سوال که چرا سازمان هواپیمایی در تهیه گزارش نهایی تاخیر داشته، تاکید کرد: تاخیری در ارایه گزارش به نهادهای مربوطه نداشته‌ایم و پیش از این‌ها، پیش‌نویس گزارش نهایی را به مجلس و قوه قضاییه ارایه کردیم اما درخواست آنها این بود که به دلیل رسیدن به حقوق بین المللی اولیای دم فعلا گزارش نهایی را منتشر نکنیم.

وی افزود:‌ گزارش مرجع برای ایکائو، گزارش کمیسیون سوانح سازمان هواپیمایی است .

رییس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی درباره اینکه چرا کمیسیون سوانح مستقل از سازمان هواپیمایی نیست، گفت: در این باره باید قانون مجلس و آیین نامه هیات دولت اصلاح  شود. اگر این روند خارج از سازمان هواپیمایی کشوری انجام شود، برخلاف قانون و آیین نامه هیات دولت است. این موضوع مطابق مصوبه هیات دولت است و انجام روند بررسی سوانح خارج از سازمان و جدایی کمیسیون سوانح از سازمان هواپیمایی باید از سوی نهادهای بالا دستی تصویب و ابلاغ شود. در حال حاضر در جریان بررسی سوانح، روند قانونی طی می‌شود.

رضایی‌فر همچنین درباره بررسی سانحه پرواز ماهشهر که هواپیما از انتهای باند فرودگاه خارج شده و ارابه فرود آن جدا شد، گفت: گزارش نهایی هواپیمای ماهشهر به اتمام رسیده تا دو هفته دیگر به مسئولان ذیربط ارسال می‌شود و البته ارسال به کشور سازنده و ایکائو تا دو ماه آینده برابر ضوابط بین المللی خواهد بود. فعلاْ تمرکز ما بر روی بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی است.

وی درباره علت سانحه ماهشهر اظهار داشت:‌بطور معمول مجموعه‌ای از عوامل باعث وقوع سوانح می‌شوند که ممکن است اشتباه خلبان یا مشکل فنی، عوامل فرودگاهی و خطای کنترلر باشد. در این سانحه، تصمیمات خلبان برای فرود نامناسب فاکتور اصلی بوده که خلبان اصلی از پرواز معاف شد و برای کمک خلبان اقدامات آموزشی و محدودیت‌هایی پیشنهاد  شد که به مرحله اجرا رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز