خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

ماجرای اعتراض کشاورزان اصفهانی به تخصیص آب از زاینده رود/ آیا اجرای بهشت‌آباد یک راه‌حل است؟

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۷۱۸

طرح تونل بهشت‌آباد مشکل تامین آب شرب دو استان را برطرف می‌کند و دیگر برای تامین آب شرب استان اصفهان کسی به سهم کشاورزان دست نمی‌زند.

حیدرعلی عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اعتراض کشاورزان اصفهانی بابت آب تخصیصی از زاینده‌رود به بخش کشاورزی اظهار داشت: یکی از اعتراضات کشاورزان این است که در شورای هماهنگی زاینده‌رود قبلا نماینده کشاورزان حضور داشته اما در بازنگری این فرد حذف شده است، اعتراض دوم کم‌آبی است. وقتی زاینده‌رود دچار کم‌آبی می‌شود بیشترین فشار روی کشاورزان است که در انتهای رودخانه هستند.

 وی افزود: تاکنون تلاش‌های زیادی برای حل موضوع شده، اما تا زمانی که به حوضه زاینده‌رود منبعی اضافه نشود، این مشکلات همچنان ادامه دارد. در حال حاضر کشاورزان هر دو استان اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری با مشکل کمبود آب مواجهند که بهترین راه حل اجرایی شدن طرح تونل بهشت‌آباد است.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: طرح تونل بهشت‌آباد مشکل تامین آب شرب دو استان را برطرف می‌کند و دیگر برای تامین آب شرب استان اصفهان کسی به سهم کشاورزان دست نمی‌زند.

وی ادامه داد: مشکل عمده و اساسی کمبود آب شرب اصفهان است، قبلا در پیش‌بینی‌ها این حجم از نیاز دیده نشده بود، بنابراین وقتی برای تامین آب شرب اصفهان با مشکل مواجه می‌شوند، از سهم کشاورزان برداشت می‌کنند که مخالفت‌های اجتماعی را در پی دارد.

عابدی در ادامه تاکید کرد: چنانچه طرح بهشت‌آباد اجرایی شود، هم مشکل آب شرب 14 شهرستان استان اصفهان حل می‌شود و هم استان چهارمحال‌و‌بختیاری ذینفع خواهد بود زیرا آبی که از چهارمحال جاری می‌شود در مرز انتهایی استان است و از آن خارج می‌شود که در صورت تکمیل تونل این آب قابل استفاده برای استان مبدا و اصفهان خواهد بود.

وی درباره تخصیص آب به صنعت نیز گفت: در حال حاضر به صنایع اجازه رشد داده نمی‌شود و نیازشان از همین حدی که اکنون است، بیشتر نخواهد شد و صنعت جدیدی هم احداث نمی‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یادآور شد: وقتی به جدول توزیع آب نگاه می‌کنیم میزان تخصیص آب به صنعت اضافه نشده، به تخصیص‌های بالادست نیز افزوده نشده، میزان نیاز برای شرب اصفهان کم بود که اکنون زیاد شده، با توجه به اینکه تامین آب شرب هم در اولویت است، از سهم کشاورزان کم می‌شود، بالادست رودخانه هم که دسترسی دارند و برداشت صورت می‌گیرد و در نتیجه در پایین‌دست کشاورزان شرق اصفهان دچار مشکل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون راه‌حل این است که یا منابع آبی جدید مثل اجرای طرح بهشت آباد تعریف شود و یا اینکه مثل سال گذشته بیش از 2 هزار میلی‌متر بارندگی داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز