خبرگزاری کار ایران

/یادداشتی از علی علامه‌راد/

شستا در بورس، یک بازی برد-برد

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۱۴۵

عرضه سهام شستا در بورس اولین و مهم‌ترین قدم در راستای سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران برای کم کردن بار مدیریت نهادهای دولتی و عمومی در راستای خروج از بنگاه داری و تبدیل آنها به سهامدار واحدهای اقتصادی اعم از تولیدی و یا غیر تولیدی است.

با درج شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بورس به زودی شاهد عرضه اولیه یکی از بزرگترین مجموعه های اقتصادی کشور خواهیم بود. در این خصوص موارد زیر در خور توجه است:

۱. حضور در بورس فی نفسه منجر به افزایش شفافیت در مجموعه ای است که مدیریت بیش از۱۸۰ شرکت فعال را در اختیار دارد. ایجاد شفافیت در چنین مجموعه ای می تواند گامی بلند در جهت افزایش شفافیت در اقتصاد ایران باشد، کارایی به صورت قابل ملاحظه ای با شفاف شدن عملکردها ارتباط مستقیم دارد، در نتیجه می توان با قاطعیت عنوان کرد که حضور شستا  مجموعا در بورس به معنای بهبود کارایی اقتصاد ایران خواهد بود.

۲. حضور چنین شرکت چند رشته ای در شرایطی که بازار سرمایه عطش تقاضا دارد، یکی از بهترین امکان‌ها برای بازی برد-برد است. مردم و فعالین  بازار علاقمند به سرمایه گذاری در بازار سرمایه می باشند، همچنین مجموعه تامین اجتماعی که خواهان نرخ بندی شدن دارایی اش بوده و به دنبال تامین مالی است، همچنین حاکمیت و سازمان بورس که تلاش در جهت رشد معقول و فراگیر بازار سرمایه دارد از عرضه سهام شستا استقبال می کنند.

۳. عرضه سهام شستا در بورس اولین و مهم ترین قدم در راستای سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران برای کم کردن بار مدیریت نهادهای دولتی و عمومی در راستای خروج از بنگاه داری و تبدیل آنها به سهامدار واحدهای اقتصادی اعم از تولیدی و یا غیر تولیدی است. از فردای عرضه شستا با عنایت به تعیین نرخ سهام این شرکت امکان مبادلات بزرگ برای مالک آن (مجموعه سازمان تامین اجتماعی) برای کم کردن بار مدیریت در راستای معاوضه های قابل توجه با مجموعه های معظمی همچون بانک ها، سایر صندوق های بازنشستگی، بنیادها و ... در راستای تبدیل شدن به سهامداران بنگاه های اقتصادی فراهم خواهد شد.

۴. حضور شستا در بورس برای همگان مشخص خواهد نمود که سرمایه گذاری میلیون‌ها ذی‌نفع بیمه گذار در سازمان تامین اجتماعی چه مقدار است. سیاست گذار ملی که اکنون یکی از بحران های پیش روی را بحران صندوق های بازنشستگی می‌داند درک دقیق تری از این شرایط خواهد داشت. گروه های دارای منافع مختلف نگاه کاریکاتوری به شستا و توقعات خود را با حقیقت شستا منطبق خواهند کرد، از طرف دیگر بیمه گذاران نیز برداشت دقیق تری از آینده صندوق تامین اجتماعی در برابر دیدگان‌شان شکل گرفته و تصمیمات صحیح‌تری در خصوص پس انداز و مصرف حال و آینده خود اتخاذ می‌کنند.

۵. آماده سازی، درج و درآینده نزدیک، عرضه سهام شستا نشان داد که چه میزان عرصه برای تلاش و اقدام در ساختار اداری کشورمان- با وجود تمامی نقاط ضعف غیرقابل کتمان آن- فراهم است و با تلاش مجدانه مدیران جوان و اعتماد بزرگان هر هدفی در دسترس خواهد بود.

۶. شستا مجموعه ای است که در چهارچوب اقتصاد ایران کمترین ریسک را خواهد داشت مجموعه ای که در اکثر صنایع فعالیت دارد. هلدینگ های شستا در صنایعی همچون پتروشیمی، صنایع معدنی، سیمان و ساختمان، صنعت مالی، دارو، صنایع غذایی، ارتباطات، حمل و نقل، دامداری، تولید برق و ... فعال هستند و چنانچه سرمایه گذاری بخواهد با ریسک معقولی بر روی اقتصاد ایران سرمایه گذاری کند بهترین سرمایه گذاری خرید سهام شستا است چرا که در صورت هر رکودی در یک صنعت رونق حاصل شده در صنعت دیگر در مجموعه شستا فراهم است، شاید بتوان این را بزرگترین حسن سهام شستا دانست چراکه در بورس ایران چنین وضعیت نااریب به صنایع متفاوت تنها متعلق به شستا خواهد بود و کمتر مجموعه ای را می توان یافت که از چنین توزیعی برخوردار باشد.

۷. امید است شستا طلایه دار مسیری باشد که سایر مجموعه های موثر در اقتصاد ایران نیز همین راه را برای نرخ بندی شدن دارایی‌های ، شفاف شدن فعالیت و حرکت به سمت سهامداری در پیش گیرند تا در نهایت، همه مردم طعم افزایش کارایی را بچشند.

نویسنده: علی علامه راد، کارشناس اقتصادی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز