خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

رد خبر تاخیر در برداشت گندم سالجاری/ کسری گندم گلستان جبران شده است

asdasd
کد خبر : ۸۸۴۶۸۰

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم خبر تاخیر در برداشت گندم سالجاری را رد کرد و گفت: گندم نوبرانه مطابق هر ساله در پایان اسفندماه در استان سیستان و بلوچستان برداشت خواهد شد.

اسماعیل اسفندیاری پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره بارندگی‌های سالجاری، افزود: انتظار می‌رود با توجه به بارندگی‌های مناسب در سال جاری به ویژه بارندگی‌های اسفندماه تولید گندم در کشور وضعیت مناسبی داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه شرایط ابتدای سال نگرانی درباره احتمال کاهش و کسری تولید در استان گلستان وجود داشت که با بارندگی‌های اخیر کسری‌ها جبران خواهد شد.

اسفندیاری پور در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود کمبود کود اوره برای کوددهی سرک بر میزان کمی و کیفی تولید گندم اثر خواهد گذاشت، اظهار کرد: بدون شک کود اوره که به عنوان کود سرک برای گندم استفاده می‌شود در بهبود کمی و کیفی محصول موثر است و در دسترس نبودن آن می‌تواند خسارات‌زا باشد.

وی اضافه کرد: درباره کمبود کود اوره تنها گندم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و تولید سایر محصولاتی کشت بهاره نیز با مشکل روبه ور می شود.

اسفندیاری پور دلیل کاهش عرضه کود اوره را منفعت طلبی  پتروشیمی‌ها عنوان کرد و افزود: به رغم اینکه پتروشیمی‌ها با اولویت تامین نیاز داخل ایجاد شده اند، اما در شرایطی که کشاورزان نیازمند تولید آن‌ها هستند صادرات را برای منفعت بیشتر بر تامین نیاز داخل ترجیح می‌دهند.

به گفته وی؛ هدف اصلی پتروشیمی‌های که در مناطق خراسان شمالی، کرمانشاه، فارس و عسلویه ایجاد شده‌اند تامین نیاز کود مورد نیاز کشاورزان بوده است، اما اکنون این واحدها صادرات اولویت خود قرار داده اند.

اسفندیاری پور معتقد است؛ پتروشیمی‌های که با ارز ارزان و از سرمایه کشور ساخته شده‌اند، با این اقدام امنیت غذایی را فدای منافع خود می‌کنند.

مجری طرح ملی گندم با تاکید بر اینکه منطقی نیست که کود صادر و برای جبران کسری ذخایر استراتژیک گندم وارد کنیم، افزود: هنوز زمان برای جبران کمبود کود مورد نیاز گندم و کشت محصولات بهاره داریم، اما نباید یک روز را هدر داد.

اسفندیاری پور میزان کود اوره مورد نیاز کشور برای تمام محصولات زراعی و باغی را 2 میلیون و 500 هزار تن و میزان مورد نیاز برای ذخایر را 300 تا 400 هزار تن عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز