خبرگزاری کار ایران

پس از ۴۷ سال و با توافق ایران و افغانستان؛

نقشه‌برداری از رودخانه هیرمند مرزی آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۸۶۸۴۷۰

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو و معاون کمیسار آب هیرمند، از مشارکت ایران و افغانستان در نقشه‌برداری از رودخانه هیرمند مرزی پس از گذشت 47 سال از معاهده 1351 هیرمند خبر داد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "عیسی بزرگ‌زاده" دراین باره افزود: به دنبال برگزاری بیست و یکمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند در سال‌جاری، معاونان کمیساران آب دو کشور در شهر زابل در خصوص نقشه‌برداری مشترک از رودخانه هیرمند مرزی برای تعیین محل‌های تحویل حقابه جانب ایران، توافق کردند.

وی این اقدام را که برای اولین بار از زمان معاهده 1351 هیرمند به وقوع پیوسته است، نقطه عطفی در کار کمیساران آب هیرمند ایران و افغانستان دانست و اظهار کرد: بر اساس این توافق، تهیه نقشه‌های مورد نیاز برای شبیه‌سازی هیدرولیکی رودخانه، طراحی و اجرای سازه‌های آب‌گیر و اندازه‌گیری در مرز مشترک دو کشور هدف‌گذاری شده است تا اطمینان از دریافت حقابه جانب ایران به‌طور دقیق حاصل گردد.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو و معاون کمیسار آب هیرمند طرف ایرانی افزود: در حال حاضر هیئت‌های فنی و نقشه‌برداران دو کشور در شهرهای زابل ایران و زرنج افغانستان مستقر شده و عملیات نقشه‌برداری را آغاز کرده‌اند.

"سلطان محمود محمودی"، مشاور ارشد وزارت انرژی و آب افغانستان و معاون کمیسار هیرمند طرف افغان نیز با ابراز خرسندی از برداشتن گام‌های مهم برای تطبیق و پیاده‌سازی دقیق معاهده 1351 هیرمند گفت: دولت افغانستان خود را متعهد دانسته حقابه جمهوری اسلامی ایران را تحت هر شرایطی تأمین کند.

وی بر گسترش روابط و همکاری‌های آبی دو کشور مبتنی بر ایجاد سبد مشترک منافع تأکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز