خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت بیان کرد:

تشکیل کارگروه مشترک وزارت صمت و اتاق بازرگانی برای تجارت آزاد با اوراسیا/ صادرات ٣١.٩میلیارد دلاری در نه ماه سال

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۴۷۷

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: براساس مطالعات این سازمان 15 کشور همسایه ایران سالانه 1160 میلیارد دلار واردات دارند که براساس تحلیل گروه‌های کالایی صورت گرفته، ایران این پتانسیل را دارد که 100 میلیارد دلار از آن را تامین کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان تهران،حمید زادبوم با اشاره به آمار صادرات در 9 ماهه سال جاری گفت: در این مدت 31 میلیارد و 900 میلیون دلار صادرات صورت گرفته و این در حالی است که سال گذشته مشکلات زیادی پیش‌روی صادرکنندگان وجود داشت لذا باید دست صادرکنندگان نمونه را بوسید که با وجود تحریم‌ها و مشکلات توانستند در این شرایط نیاز ارزی کشور را تامین کنند.

حمید زادبوم ادامه داد: با وجود آنکه آرامش تجاری و مقرراتی برقرار شده اما شرایط تحریم‌ها بسیار سخت‌تر شده است؛ به طوری که حمل کالا در بازگشت ارز بسیار به سختی صورت می‌گیرد اما باید به فعالان اقتصادی این نوید را داد که وضعیت تولید در سال جاری بهتر شده و این سازمان تلاش دارد که این رونق تولید را به ارزآوری تبدیل کند.

وی با اشاره به بازار کشورهای همسایه گفت: براساس مطالعات این سازمان 15 کشور همسایه ایران سالانه 1160 میلیارد دلار واردات دارند که براساس تحلیل گروه‌های کالایی صورت گرفته، ایران این پتانسیل را دارد که 100 میلیارد دلار از آن را تامین کند.

معاون وزیر صمت افزود: 5 سال قبل براساس وضعیت تولید آن زمان این بررسی صورت گرفته در حالی که اکنون قابلیت‌های بسیاری نسبت به آن زمان در کشور پدید آمده پس می‌توان به غیر از 24 میلیارد دلاری که سال گذشته به کشورهای همسایه صادرات شد، 100 میلیارد دلار دیگر اضافه کرد. بر این اساس تولیدکنندگان صادرات محور نباید نگران بازار باشند و باید تمرکز خود را در تولید و بهره‌وری بیشتر قرار دهند. ما نیز تلاش داریم که تعرفه واردات کشورهای همسایه را برای آن دسته از کالاهایی که پتانسیل صادراتی در آنها وجود دارد را کاهش دهیم اما باید آمادگی لازم را برای مبادله برخی کالاها داشته باشیم.

زادبوم با اشاره به توافق‌نامه تجاری ایران و اوراسیا گفت: برای تجارت آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه باید 85 تا 90 درصد کالاها را در شرایط تجارت آزاد قرار دهیم. بر همین اساس مطالعات برای انتخاب کردن این کالاها آغاز شده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه اتاق بازرگانی تهران در حوزه مباحث مطالعاتی و کارهای پژوهشی بسیار غنی است، می‌تواند مرجع مطالعاتی ما برای این سیاست‌گذاری باشد. در همین راستا کارگروه مشترکی با اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران برای تجارت آزاد با اوراسیا تشکیل خواهیم داد تا بتوانیم این کالاها را تعیین کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز