خبرگزاری کار ایران

صادق‌آبادی خبرداد:

صرفه‌جویی ۱۰ میلیون لیتری مصرف بنزین با گازسوز شدن ۱.۵ میلیون خودروی عمومی

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۲۹۰

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از صرفه‌جویی ۱۰ میلیون لیتری در بنزین مصرفی روزانه کشور با گازسوز کردن نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی ناوگان حمل‌ونقل عمومی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از شانا، علیرضا صادق‌آبادی در آیین امضای تفاهم‌نامه توسعه ناوگان دوگانه‌سوز کشور که پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه، ۱۹ آذرماه) با حضور امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و جمعی از مدیران شرکت ایران خودرو دیزل برگزار شد، گفت: پیش‌بینی‌ می‌کنیم با گازسوز کردن یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو عمومی، مصرف روزانه بنزین کشور حدود ۱۰ میلیون لیتر کاهش یابد.

وی افزود: با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور هم‌اکنون مصرف روزانه بنزین ۲۴ میلیون لیتر کاهش یافته است و ما امیدواریم با تبدیل این تعداد خودرو پرمصرف حداقل بتوانیم ۱۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین را کاهش دهیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تاکید کرد: اگر قیمت هر لیتر بنزین را ۵۰ سنت در نظر بگیریم، از محل گازسوز کردن خودروهای حمل‌ونقل عمومی در کشور، حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی محقق خواهد شد.

صادق‌آبادی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد تا سقف ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در طرح گازسوز کدون خودروهای پرمصرف سرمایه‌گذاری خواهد شد که با توجه به استفاده از گاز طبیعی به جای بنزین و صادرات بنزین، بازگشت سرمایه آن به‌سرعت و بسیار بیشتر از این رقم محقق خواهد شد.

صادق‌آبادی هدف از انعقاد تفاهم‌نامه توسعه ناوگان گازسوز کشور را کاهش مصرف بنزین، کاهش آلایندگی هوا با جایگزینی سوخت پاک و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل بار و مسافر عنوان کرد و گفت: تسهیلات مالی موردنیاز این طرح از طریق یک یا چند بانک داخلی تامین شده و در قالب آن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کارخانه‌های خودروساز و کارگاه‌های تبدیل طرف قرارداد می‌شود و از محل کاهش مصرفی که از سهمیه بنزین و صادرات بنزین اتفاق می‌افتد، اصل و فرع این وام پرداخت می‌شود.

علاقه‌مندی بانک‌ها برای مشارکت در طرح گازسوز کردن خودروها

وی افزود: بانک‌های زیادی برای همکاری با وزارت نفت در قالب این طرح ابراز علاقه کردند که به‌زودی قرارداد مربوط به آن امضا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این آیین گفت: گام بزرگ توسعه صنعت سی‌ان‌جی در سال ۸۴ برداشته شد و به جایی رسیدیم که امروز پس از سال‌ها تلاش و همکاری تنگاتنگ وزارت نفت و بخش صنعت در بخش عرضه گاز طبیعی فشرده به خودروها هیچ مشکل و کمبودی نداریم.

امیر وکیل‌زاده با اشاره به توزیع روزانه حدود ۲۱.۲ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی به خودروهای پایه‌گازسوز و دوگانه‌سوز افزود: با توجه به توسعه جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در سال‌های اخیر، امکان دوبرابر کردن این ظرفیت تا بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب نیز وجود دارد که البته در صورتی محقق خواهد شد که در بازار تقاضا نیز وجود داشته باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در بخش عرضه گاز طبیعی به خودروها اقدام‌های توسعه‌ای در دست انجام است، گفت: هم‌زمان با توسعه بازار تقاضا، در بخش توسعه عرضه اقدام‌هایی نظیر احداث جایگاه‌ در مبادی کلانشهرها و توسعه جایگاه‌های کوچک‌مقیاس با امضای تفاهم‌نامه‌هایی با شهرداری‌ها در دست انجام است.

وکیل‌زاده افزود: مهم‌ترین موتور محرکه این صنعت در شرایط کنونی این بود که در بخش توسعه تقاضا اتفاق بیفتد که امیدواریم با مصوبه اخیر شورای اقتصاد، حمایت‌های دولت و همکاری تنگاتنگ وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به‌ویژه خودروسازان، طرح‌های توسعه‌ای صنعت‌ سی‌ان‌جی با سرعت بیشتری اجرایی شود.

تفاهم‌نامه توسعه ناوگان دوگانه‌سوز کشور به‌منظور حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای عمومی و اجرای مصوبه شورای اقتصاد بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و گروه صنعتی ایران خودرو امضا شد.

به گزارش شانا، تفاهم‌نامه توسعه ناوگان دوگانه‌سوز کشور پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه، ۱۹ آذرماه در محل شرکت ایران خودرو به‌منظور حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودروی عمومی و اجرای مصوبه شورای اقتصاد مابین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و گروه صنعتی ایران خودرو منعقد شد.

با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه که به دنبال مصوبه اخیر شورای اقتصاد برای اعطای کمک بلاعوض به خودروها برای گازسوز کردن خودروها امضا شد، یک میلیون و ۴۶۴ هزار تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به دوگانه‌سوز تبدیل می‌شوند و همچنین حمایت از توسعه و تولید خودروهای تجاری نیمه‌سنگین گازسوز محقق خواهد شدد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز