خبرگزاری کار ایران

رئیس هیأت عامل ایمیدرو:

بزرگ‌ترین کارخانه شمش آلومینیوم ایران در آستانه افتتاح است

asdasd
کد خبر : ۸۳۹۷۶۷

رییس هیات عامل ایمیدرو در مراسم امضای توافقنامه ساخت کارخانه آلومینا از نفلین سینیت، گفت: به زودی کارخانه آلومینیوم جنوب- به عنوان بزرگ ترین کارخانه تولید شمش آلومینیوم ایران- افتتاح می شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب‌پور این خبر را در جریان سفر رییس جمهوری به استان آذربایجان شرقی و در مراسم امضا و تبادل توافقنامه اجرای واحد ۷۰ هزار تنی تولید آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت اعلام کرد. این مراسم به صورت ویدئو کنفرانس و ارتباط زنده با رییس جمهور انجام شد.

در این مراسم که رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین مسوولان استانی و محلی حضور داشتند، غریب پور تاکید کرد: این پروژه در راستای سیاست ها و برنامه های وزارت صنعت معدن و تجارت و با سرمایه گذاری مستقیم ایمیدرو و همکاری قرارگاه خاتم به اجرا در می آید.

وی در این مراسم با اشاره به پیشینه طرح فوق، اظهار داشت: این پروژه از سال ۱۳۸۴ در انتظار شروع عملیات اجرایی بوده و بعد از قریب به ۱۴ سال و به دنبال تغییرات متعدد مدیریتی، تکنولوژیکی، اجرایی و تصمیمات متعدد، در نهایت روز گذشته نهایی شد.

وی ادامه داد: اکنون شروعی بر اجرایی شدن فاز نخست پروژه برای ایجاد ظرفیت تولید ۷۰ هزار تن پودر آلومینا از ماده معدنی نفلین در شهرستان سراب است.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با یادآوری اینکه زیرساخت های این طرح نیز آماده است، گفت: خوشبختانه وزیر صنعت، معدن و تجارت از همان روزهای نخست وزارت، بر تعیین تکلیف این پروژه تاکید داشت.

غریب پور ادامه داد: سال گذشته یک شرکت ایرانی وارد پروسه انجام کار شد اما پس از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا و اختلال در فاینانس بین المللی، مجبور به عقب نشینی از اجرای طرح شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: امسال توانستیم با قرارگاه خاتم به توافقنامه همکاری برسیم هرچند پیشتر در سال ۹۲ نیز موافقت های با قرارگاه امضا شده بود اما اجرایی نشد و اکنون پس از ۶ سال قرارگاه خاتم در کنار ایمیدرو قرار گرفت تا با امضای این موافقتنامه وارد فاز اجرا شود.

وی به رقم سرمایه گذاری طرح اشاره و تصریح کرد: این طرح با ۱۳۷ میلیون یورو توسط ایمیدرو تامین مالی می شود.

غریب پور با بیان برنامه ایمیدرو برای راه اندازی طرح ها در سال جاری، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق ایمیدرو به عنوان بازوی اجرایی خود، امسال تعهد افتتاح ۳.۵ میلیارد دلار پروژه را به رئیس جمهور داده است.

ارزش راه اندازی طرح ها تاکنون

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار پروژه در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح شده است که از این رقم ۱۳۰ میلیون دلار در آلومینای جاجرم، حدود ۶۰۰ میلیون دلار در کرمان، حدود ۲۰۰ میلیون دلار در یزد سرمایه گذاری شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: به زودی نیز پروژه آلومینیوم جنوب (سالکو) به عنوان بزرگ ترین کارخانه تولید شمش آلومینیوم ایران و همچنین خط انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان به بهره برداری خواهد رسید، از این رو وعده ای که برای راه اندازی طرح ها به رییس جمهور داده شده با تلاش همکاران جامه عمل پوشیده است و تا پایان سال شاهد افتتاح سایر پروژه های بزرگ معدنی خواهیم بود.

رییس هیات عامل ایمیدرو خاطر نشان کرد: پروژه های ناتمام بخش معدن و صنایع معدنی کشور یکی پس از دیگری تعیین تکلیف می شود، امروز شاهد نهایی شدن اجرای یکی از تاریخی ترین پروژه های معدنی کشور هستیم.

وی همچنین گفت: در حال حاضر منابع بین المللی در اختیار نداریم اما با استفاده از منابع داخلی، طرح ها را راه اندازی می کنیم.

وی از برنامه ریزی برای قطع وابستگی کشور به واردات شمش آلومینیوم سخن گفت و اظهار داشت: با افتتاح این پروژه، ۷۰ هزار تن پودر آلومینا- به عنوان ماده اولیه تولید شمش آلومینیوم- وارد چرخه می شود،. وی یادآور شد: در جاجرم نیز ظرفیت ۲۰۰ هزار تنی آلومینا در حال تولید است و طبق برنامه ریزی هایی که انجام شده، قرار است تا افق 1404 با تولید ۱.۵ میلیون تن شمش آلومینیوم نیاز کشور به واردات این محصول را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: برای تولید این میزان شمش نیاز به ۳.۵ میلیون تن پودر آلومینا داریم که در حال حاضر ۱۰ درصد منابع تامین شده و ما راه طولانی تا تحقق هدف نهایی پیش رو داریم.

غریب پور خاطر نشان کرد: ایران دومین کشور دنیا است که وارد برنامه ریزی تولید یک میلیون و ۲۰۰هزارتن آلومینا از نفلین شده که با راه اندازی فاز اول این طرح، گام نخست این مهم برداشته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز