خبرگزاری کار ایران

آیا کردها بازیگر اهداف نفتی آمریکا در سوریه شده‌اند؟

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۹۷۵

هدف ایالات‌ متحده این است که در وهله نخست دولت سوریه نتواند بر مناطق کردنشین و منابع نفتی حاکم شود و موضوع دیگر اینکه بازیگران بالقوه‌ای مثل ایران، روسیه و چین را از بازسازی مناطق آسیب‌دیده این کشور محروم کنند.

به گزارش ایلنا، شبکه سی.ان.ان روز جمعه سوم آبان ماه گزارش داد؛ دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا گفته است: شاید زمان آن رسیده که کردها به طرف منطقه نفت‌خیز سوریه بروند.

نیروهای سوریه دموکراتیک که قبلا تحت حمایت آمریکا قرار داشتند کنترل بخش وسیعی از شمال سوریه و همچنین حوزه‌های نفتی در جنوب را پس از شکست داعش بر عهده گرفتند.ترکیه یگان‌های مدافع خلق و نیروهای سوریه دموکراتیک را به عنوان انشعابات حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌داند؛ گروه مسلحی که بیش از ۳۰ سال است که در جنگ با ترکیه به سر می‌برد.

شعیب بهمن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این باره اظهار داشت: بر خلاف آنچه در رسانه‌ها عنوان می‌شود آمریکایی‌ها هیچ‌گاه هدف خروج از منطقه را دنبال نکرده‌اند، اگر در استراتژی بلندمدت ایالات‌ متحده تقویت تمرکز بر شرق آسیا برای مهار چین و روسیه به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی مطرح بوده اما پیشبرد این راهبرد به معنای ترک منطقه غرب آسیا نیست و در این قالب کلی به‌رغم تمام شعارهای مقامات امریکایی مبنی بر ترک منطقه عملا تمایلی به خروج ندارند، کما اینکه تا به امروز نیروهای‌شان از افغانستان، عراق و سوریه خارج نشده و همواره تلاش می‌کنند بر نقاط استراتژیک منطقه تسلط داشته باشند.

وی افزود: تسلط بر منابع نفت و گاز منطقه می‌تواند راهبردهای درازمدت آمریکا را تامین کند. بنابراین در حال حاضر علیرغم اینکه آمریکا در سوریه به صورت نمایشی اعلام کرده خارج می‌شود اما همچنان اهداف و مقاصد خود را به صورت نیابتی پیش می‌برند و اینکه ترامپ اعلام کرده کردها بر چاه‌های نفت مسلط شوند در همین مقوله می‌گنجد. آمریکا تلاش می‌کند با تسلط مستقیم و غیرمستقیم بر نقاط استراتژیک، بتواند تاثیرگذاری بر منطقه را افزایش دهد و زمینه بیشتری برای کنترل چالش‌ها، بحران‌ها و بازیگران منطقه را داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: تسلط بر منابع نفتی سوریه باید در دست دولت این کشور باشد و این چیزی نیست که آمریکا بتواند با آن کنار بیاید به همین دلیل و با توجه به اینکه شاید وجهه خوبی نداشته باشد که به صورت مستقیم بر چاه‌های نفت سوریه مسلط شوند، از نیروهای نیابتی استفاده می‌کند و کردها را به عنوان ابزار در دست خودشان گرفته‌اند. بعد از خیانت آشکاری که آمریکا در قبال کردها انجام داد و باعث تهاجم نظامی ترکیه شدند، اکنون دوباره برگشته و از کردها می‌خواهد به عنوان بازیگر نیابتی برای آنها ایفای نقش کند.

وی تاکید کرد: هدف ایالات‌ متحده این است که در وهله نخست دولت سوریه نتواند بر مناطق کردنشین و منابع نفتی حاکم شود و موضوع دیگر اینکه بازیگران بالقوه‌ای مثل ایران، روسیه و چین را از بازسازی مناطق آسیب‌دیده این کشور محروم کنند، یا دست کم مناقشه ایجاد کرده و هزینه حضور این کشورها را افزایش دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز