خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران:

خرید توافقی 68 تن زعفران در سال گذشته/ قیمت زعفران در بازارهای جهانی 8 تا 12 میلیون تومان است

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۸۰۱

رئیس سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران گفت: سال گذشته 68 تن زعفران به صورت خرید توافقی از کشاورزان خریداری شد که این امر در مدرن‌سازی بازارهای زعفران موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، یازدهمین نمایشگاه هفته ارگانیک امروز 22 آذر با همکاری سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری و انجمن ارگانیک ایران و با حضور پیروز حناچی شهردار جدید تهران افتتاح شد و این نمایشگاه تا 30 آذر ادامه خواهد داشت.

در حاشیه این نمایشگاه حسین شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران با توجه به ضرورت توسعه کشت محصولات ارگانیک کسب و کار این محصولات را در سه هزار فروشگاه سازمان مرکزی تعاون روستایی توسعه خواهد داد.  کشت و کار ارگانیک ریسک بالایی دارد و شرکت تعاون روستایی درصدد است این ریسک را کاهش دهد تا کشت محصولات رقابتی‌تر شود و محصولات ارگانیک سهم قابل توجهی  از بازار را داشته باشند.

وی افزود: محصولات ارگانیک از حاشیه سود چندانی برخوردار نیستند و سازمان تعاون روستایی برای اولین بار با مدیریت ریسک در واحدهای سطح به دنبال این است علاوه بر کاهش ریسک حاشیه سود را بالا ببرد.

شیرزاد در رابطه با استفاده از نیروهای متخصص در کشت محصولات ارگانیک خاطرنشان کرد: کشت ارگانیک تخصصی است و با کارگر ساده زراعی قابل انجام نیست و دانش‌آموخته فنی و تکنیکی می‌خواهد. جذب دانش آموخته‌ها علاوه بر بیکاری منجر به حاشیه سود بیشتر و افزایش تولید می شود.

وی افزود: 3.5 میلیون هکتار در بهترین اراضی در اختیار شرکت‌های تعاونی است که اگر بتوانیم دانش‌آموخته‌ها را جذب کنیم کارهای پایدار و ارزش افزوده بیشتری را در برخواهد داشت.

رئیس سازمان تعاون روستایی ایران با اشاره به ضعف در برندسازی عنوان کرد: محصولات ارگانیک از منظر برندسازی در رنج هستند. سازمان تعاون روستایی سعی دارد تا با تشویق برای برندسازی اهداف را پیش ببرد و بر همین اساس مذاکراتی با شرکای خارجی در بخش تعاونی‌های اتحادیه اروپا شروع شده تا تولیدکنندگان بتوانند در کنار اتحادیه‌ها که هزینه برندسازی را متقبل می‌شوند سهمی از بازار داشته باشند.

وی افزود: مجموعه تولیدکنندگان ارگانیک از بی‌صدایی در رنج هستند. ما به انها توصیه می‌کنیم در بخش تعاون روستایی فعال شوند و فدراسیون قوی تشکیل دهند. چرا که این امر به زنجیره لجستیک متعارف کمک می‌کند تا سهم قابل توجهی از نهاده‌های تولید را به خود اختصاص دهند.

شیرزاد با اشاره به خرید توافقی زعفران اذعان داشت: سال گذشته 68 تن زعفران خرید توافقی شد که این امر در مدرن‌سازی بازار زعفران نقش مهمی دارد. ورود زعفران به بازارهای بورس فعالان این عرصه را به قیمت‌های منصفانه در بازارهای بین‌المللی نزدیک کرده است به طوری که در حال حاضر 8 تا 12 میلیون و 700 هزار تومان زعفران قیمت‌گذاری شده است که از نظر ما قیمت خوب و منصفانه ای است.

وی افزود:در حال حاضر چهار اتحادیه ملی و دو اتحادیه مرکزی در بازار زعفران حضور دارند و بازار از تعادل نسبی برخوردار است لذا نیازی نیست این اتحادیه‌ها وارد بازار شوند اما به هرحال سیاست سازمان تعاون روستایی بنا بر این است که هر وقت تشخیص دهد بازار زعفران دچار تقلیل قیمت‌ها شده اتحادیه‌ها را وارد بازار کند چرا که حمایت از کشاورز وظیفه ما است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: سازمان تعاون روستایی نقش تنظیم بازار و حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده را دارد در چهار ماه گذشته که قیمت پیاز و سیب‌زمینی به اوج رسید سازمان مرکزی تعاون روستایی با ورود ذخیره انبارها به بازار و میادین میوه و تره‌بار قیمت‌ها را به تعادل رساند.

وی افزود: سازمان تعاون روستایی 2.5 میلیون تن ظرفیت انبار برای تنظیم بازار و تعادل قیمت را دارد که به منظور حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده است. زمانی که قیمت‌ها به ضرر مصرف‌کننده باشد انبارهای استراتژیک را به سمت بازار و میادین میوه و تره‌بار می‌فرستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز