خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کاهش برداشت گندم در استان‌های جنوبی/ نبود علوفه باعث سرازیر شدن دام‌های مولد به کشتارگاه‌ها شده است/ درختان نخل با آب شور سیراب می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۹۱۵

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان بوشهر گفت: مشکل کم آبی محدود به اراضی دیمی کشاورزی نیست و در حال حاضر اراضی آبی نیز با تنش‌های آبی درگیرند و میزان تولید گندم در اراضی دیمی از 4 تن سال گذشته به 400 کیلو رسیده است.

 سال زراعی 99-1400 باعث شد میزان تولید و کیفیت محصولات کشاورزی کاهش پیدا کند و بنا به برخی پیش‌بینی‌ها این امیدواری ایجاد شد که میزان بارندگی‌ها در 1401 افزایش و در نتیجه شاهد رونق کشاورزی در کشور باشیم اما متاسفانه در سال جاری نیز خشکسالی تکرار شد و این مسئله تاثیر خود را در استان‌های جنوبی کشور بیشتر نشان داده است.

حسین زارعی دبیر اجرایی خانه کشاورز استان بوشهر، با بیان اینکه خشکسالی و کم بارشی باعث شده است میزان تولید در اراضی دیمی کاهش پیدا کند، افزود: میزان تولید گندم در سال جاری به شدت کاهش یافت در حال حاضر در استان بوشهر تا الان حدود 20 هزار تن گندم برداشت کردیم، البته برداشت گندم همچنان ادامه دارد. این در حالیست که میزان برداشت گندم در سال گذشته حدود 65 هزار تن بود و در سال 98 که یکی از بهترین سال‌های تولید گندم بود حدود 165 هزار تن گندم در استان تولید شد.

وی ادامه داد: نخل‌های دیمی در سال جاری با مشکلات جدی مواجه شده‌اند و میزان محصول آنها کاهش پیدا کرده است؛ مشکل کم آبی محدود به اراضی دیمی کشاورزی نیست و در حال حاضر اراضی آبی نیز با تنش‌های آبی درگیرند و میزان تولید گندم در اراضی آبی حومه رودخانه حله از 4 تن سال گذشته به 400 کیلو تقلیل پیدا کرده است.

زارعی با بیان اینکه میزان تولید در واحد سطح گندم‌ در اراضی آبی نیز کاهش پیدا کرده است، افزود: مساله خشکسالی و مقابله با اثرات سوء آن در استان به‌صورت جدی باید در دستور کار و برنامه ریزی‌های کلان قرار گیرد.

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان بوشهر تصریح کرد: به دلیل سنتی بودن شبکه آبیاری نخیلات پایین دست سد شبانکاره سالانه حداکثر 2 مرتبه امکان آبیاری به‌صورت غرقابی را داشتند که این آبیاری در سال جاری محقق نشده است امیداریم با تکمیل و اصلاح شیوه آبیاری به‌صورت تحت فشار شاهد آبرسانی و آبیاری منظم نخیلات این حوزه باشیم.

وی ادامه داد: دولت، آب کشاورزان دشت شبانکاره را تامین کرده است اما این کشاورزان خربزه و هندوانه کشت می‌کنند که به نظر می رسد تولید هندوانه و خربزه در شرایط فعلی که کشور با تنش‌های آبی درگیر است موضوعیت ندارد. خانه کشاورزی استان خواهان کشت گندم در این دشت است.

زارعی  با اشاره به کاهش آب رودخانه حله، افزود: در سال‌های گذشته آب سد رئیس‌علی دلواری به این رودخانه تزریق می‌شد و کشاورزان حاشیه این رودخانه اقدام به آبیاری تکمیلی اراضی تحت کشت گندم می‌کردند اما از آنجایی‌که آب پشت این سد کاهش 50 درصدی داشت نتوانستیم آب را به اراضی گندم برسانیم در نتیجه میزان تولید در منطقه به شدت کاهش پیدا کرده است.

نبود علوفه باعث سرازیر شدن دام‌های مولد به کشتارگاه‌ها شده است

  گندم و خرما نماد کشاورزی استان خوزستان محسوب می‌شود اما تنش‌های آبی در سال‌های اخیر باعث شده است که تولید گندم و خرما در این استان کاهش پیدا کند.

شاهرخ شیشه‌گر عضو اتاق بازرگانی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: آب با حیات انسان گره خورده است؛ اما متاسفانه مسئولان در کشور هیچ طرح و برنامه‌ مناسبی برای کنترل تنش‌های آبی در استان خوزستان ندارند.

وی با اشاره به وقوع سیل در استان خوزستان گفت: برنامه‌ای برای هدایت آب‌‌ سیل‌ در استان نداشتیم و نتوانستیم از آب استفاده بهینه کنیم؛ عدم بهره‌گیری مناسب از آب‌های موجود باعث شده است خشکسالی کشاورزی استان را تهدید کند.

شیشه‌گر تصریح کرد: کمبود و تنش‌های آبی کشورهای پیرامونی ما را بیشتر تهدید می‌کند اما این کشورها مانند ما با بحران آب مواجه نیستند چراکه از آب موجود خود بیشترین استفاده را می‌کنند؛ عربستان سرزمین خشکی است اما سازوکاری را فراهم کرده است که از رطوبت هوا آب تولید می‌کند شاید هزینه تولید آب با این روش گران تمام شود اما برای کشوری که چالش آب دارد ارزشمند است.

وی با بیان اینکه نبود علوفه باعث سرازیر شدن دام‌های مولد به کشتارگاه‌ها شده است، افزود: دام مولد برای دامداران درآمدزا است اما از آنجایی‌که توان تامین علوفه آنها را ندارد به کشتارگاه می‌فرستند.

به گفته این فعال اقتصادی، کشت برنج در استان خوزستان به دلیل تنش‌های آبی و کاهش آب پشت سدها ممنوع شده است.

مزه خرما خوزستان مانند گذشته نیست

از بیان مشکلات کشاورزی در استان خسته شده‌ایم

سلطان حسینی امین نائب رئیس اتاق بازرگانی اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: سال‌هاست که ما اعلام کردیم شوری آب و گرد و غبار کیفیت محصولات کشاورزی در استان خوزستان را کاهش داده است. اما متاسفانه گوشی برای شنیدن این مشکلات وجود ندارد و ما از بیان مشکلات کشاورزی در این استان خسته شده‌ایم.

به گفته وی؛ گندم و خرما نماد استان خوزستان است اما مسئولان برنامه‌ و اقدام ساختاری برای حل مشکلات این بخش‌ها ندارند.

وی با اشاره به کاهش کیفیت محصولات کشاورزی در استان خوزستان، تصریح کرد: مزه خرما خوزستان مانند گذشته نیست چرا که نخیلات استان با آب شور سیراب می‌شوند. عراق رقیب ما در تولید خرما محسوب می‌شود این کشور بعد از پایان جنگ نخل‌های خود را ترمیم کرد و با آب شیرین دجله و فرات آبیاری شدند در نتیجه کیفیت این محصولات بالا رفت و ما از این کشور عقب ماندیم.

به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی اهواز، امسال بارش‌ها مطابق با پیش‌بینی‌ها نبود در نتیجه در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی تاثیر گذاشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز