خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

از بین رفتن تعداد قابل توجهی از اراضی گندم/ ۳۰ درصد از بوته‌های همدان نابود شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۳۸۵

رییس بنیاد گندمکاران با اشاره به از بین رفتن تعداد قابل توجهی از اراضی گندم، گفت: در استان‌های جنوبی و گرم روند از بین رفتن بوته‌های گندم تشدید شده است. از آنجایی‌که میزان بارندگی در استان گلستان مناسب نبود ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار از اراضی این استان یا سبز نشدند و یا بعد از سبز شدن خشک شدند.

علی بایگانه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با تایید خبر خشک شدن بوته‌های گندم و جو در استان همدان، گفت: میزان بارندگی در فروردین سال جاری نسبت به مشابه سال قابل کاهش داشت و همین مسئله باعث شد بوته‌های گندم و جو دچار تنش آبی شوند.

وی میزان تنش‌های آبی در سال جاری را نسبت به سال گذشته بیشتر دانست و افزود: خشکسالی خسارت قابل توجهی به مزارع استان همدان وارد کرد هر چند بارندگی‌های هفته‌های اخیر تاحدودی آثار تنش را تعدیل کرده است.

به گفته این مقام مسئول؛  جهاد کشاورزی استان در حال تهیه گزارش برآورد خسارت به اراضی دیم جو و گندم است چراکه تعداد قابل توجهی از این اراضی غیر قابل برداشت شده‌اند؛ بنا به گزارش‌های اخیر خسارت‌های وارده به اراضی جو نسبت به گندم بیشتر است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه خسارت‌های وارده در میزان تولید تاثیر مستقیمی گذاشته است، گفت: در سال زراعی 1401 حدود 40 درصد تولید جو و 30 درصد تولید گندم در استان همدان کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به دیمی بودن اراضی گندم در استان همدان، افزود: اگر بارندگی‌ها کاهش پیدا کند به شدت مزارع آسیب خواهند دید؛ آبیاری تکمیلی به شرطی میسر است که منابع آبی آن تامین و آب در رودخانه‌های فصلی جاری باشد متاسفانه به دلیل کاهش بارندگی رودخانه فصلی نداریم که بتوانیم آبیاری تکمیلی برای اراضی دیم دایر کنیم. کشت‌های آبی از منابع آب‌های زیرزمینی نیاز خود را تامین می‌کنند و خطری این اراضی را تهدید نمی‌کند.

پای دلال‌ها به خرید گندم باز نشود

همچنین در این رابطه علیقلی ایمانی رییس بنیاد گندمکاران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به از بین رفتن تعداد قابل توجهی از اراضی گندم، گفت: در استان‌های جنوبی و گرم روند از بین رفتن بوته‌های گندم تشدید شده است. از آنجایی‌که میزان بارندگی در استان گلستان مناسب نبود 50 تا 60 هزار هکتار از اراضی این استان یا سبز نشدند و یا بعد از سبز شدن خشک شدند.

وی با بیان اینکه دولت در پرداخت خرید تضمینی گندم تعلل می‌کند، تصریح کرد: دولت باید فاصله پرداخت‌ها به کشاورزان را کم کند و شرایطی ایجاد شود که کشاورزان گندم‌ها را تحویل دولت بدهند در غیر این صورت دلا‌ل‌ها و واسطه‌ها ورود و گندم کشاورزان را خریداری می‌کنند.

عضو شورای قیمت‌گذاری گندم با اشاره به آزادسازی آرد  صنف و صنعت، گفت: تولیدکنندگان ماکارونی به دنبال این هستند که میزان خرید گندم را افزایش بدهند تا علاوه بر تامین نیاز داخلی، روند صادرات را ادامه بدهند. اگر دولت در این قصه خرید گندم به موقع ورود نکند و پرداخت‌ها را به‌روز نشود بدون تردید شاهد بی‌نظمی در این بازار گندم ایجاد خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز