خبرگزاری کار ایران

معاون شرکت ساخت زیربناهای حمل‌ونقل در گفت‌وگو با ایلنا:

اتمام ساخت ۵۶۱ کیلومتر راه‌آهن به شرط تامین منابع مالی/ راه‌آهن رشت- کاسپین امسال افتتاح می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۸۸۰

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جزییات 5 پروژه ریلی که امسال امکان بهره‌برداری از آنها وجود دارند را اعلام کرد.

عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن،بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره پروژه ریلی در حال ساخت در کشور که جزو پروژه‌های در اولویت هستند، اظهار داشت: 5 پروژه ریلی کشور با طول 561 کیلومتر قابلیت را دارند که به شرط تامین منابع مالی تا پایان سال به اتمام می رسند و امکان بهره برداری را دارند.

وی ادامه داد: اولین پروژه راه آهن تبریز است که راه آهن ایستگاه خاوران تبریز تا بستان آباد را شامل می‌شود. اتمام ساخت و بهره برداری از این پروژه را با طول 44 کیلومتر تا پایان سال در دستور کار داریم. با اتمام عملیات اجرایی این راه آهن، زمان حرکت قطار تهران – تبریز حدود 5 ساعت کاهش خواهد یافت.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: پروژه دیگر راه آهن زاهدان- خاش به طول 154 کیلومتر است که بخشی از پروژه ملی راه آهن چابهار – زاهدان است و قابلیت تکمیل این پروژه هم وجود دارد. 

خطیبی افزود: سومین پروژه که بخشی از مهم ترین پروژه ریلی ملی کشور محسوب می‌شود و امکان اتمام ساخت آن تا پایان سال وجود دارد راه‌آهن رشت- کاسپین به طول 35 کیلومتر است.  

وی با اشاره دو پروژه ریلی در اولویت برای تکمیل اظهار داشت: راه‌آهن همدان- سنندج  با طول 151 کیلومتر از دیگر پروژه‌های ریلی است که اتمام ساخت آن تا پایان سال به شرط تامین منابع مالی در دستور کار شرکت ساخت است و آخرین پروژه هم خط آهن میانه- اردبیل است که 175 کیلومتر طول دارد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تاکید بر اینکه میانگین پیشرفت این پروژه‌های ریلی بالای 75 درصد است، اظهار داشت: این 5 پروژه ریلی با توجه به اینکه پیشرفت بالایی دارند و حجم کار در یک الی دو سال گذشته در این پروژه‌ها بسیار بالا بوده این قابلیت را دارند که پایان سال تکمیل شوند و به بهره‌برداری برسند.

وی درباره منابع مورد نیاز برای اتمام این پروژه‌ها گفت: تخمین و برآوردهای شرکت ساخت نشان می‎دهد که چیزی حدود 5 هزار میلیارد تومان به انضام 100 میلیون یورویی که از محل صندوق توسعه ملی به پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان تعلق می‌گیرد، برای اتمام این 5 پروژه ریلی تا پایان سال مورد نیاز داریم.

خطیبی ادامه داد: بخش‌های از این منابع در سفرهای ریاست جمهوری به استان‌ها مصوب شده است و بخش‌هایی از این منابع تخصیص داده شده اما بخش‌هایی تخصیص نشده که امیدواریم هر چه زودتر باقیمانده منابع مورد نیاز در به دست شرکت ساخت برسد تا بتوانیم امسال رکورد ساخت راه آهن را جابه جا کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه متوسط ساخت راه‌آهن در کشور زیر 200 کیلومتر بوده، افزود: معمولا این 200 کیلومتر هم به یک پروژه تعلق داشت اما در حال حاضر 5 پروژه ریلی به طور همزمان در حال ساخت هستند و این می تواند یک رکورد بی سابقه در طول تاریخ 90 ساله کشور باشد.    

وی گفت: تاکنون 22 مرکز استان به شبکه ریلی وصل شده اند که امکان این وجود دارد استان دیگر شامل چهارمحال و بختیاری، اردبیل و سنندج به شبکه ریلی متصل شوند و تعداد استان های متصل به شبکه ریلی به 25 استان برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز