خبرگزاری کار ایران

استاد اقتصاد داشگاه تهران:

افزایش دستمزدها سهم بالایی در رشد قیمت‌ها ندارد/ تصمیم‌گیری سران قوا در مورد دستمزد غیر اقتصادی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۵۷۳۳

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: بخش زیادی از رشد قیمت‌ها مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه است اما در عمل دستمزدها بهانه‌ای به دست تولیدکننده یا موجر داده است تا قیمت‌ها و نرخ اجاره را افزایش دهند.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد برخی ادعاها مبنی بر تاثیر افزایش 57 درصدی نرخ دستمزدها بر افزایش قیمت کالاها در یک ماه اخیر گفت: تمامی این بحث‌ها مربوط به وجود نرخ بالای تورم است یعنی اگر تورم قابل تحمل بود مباحث پیرامون افزایش دستمزدها و حفظ قدرت خرید کارگر کمرنگ می‌شد. اما به خاطر وجود تورم بالا این صحبت‌ها انجام می‌شود و باید توجه داشت که خود این 57 درصد نمی‌تواند موجب جبران کاهش قدرت خرید کارگران در یک سال اخیر باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه این افزایش دستمزدها بهانه‌ای شده است که تا قیمت‌ها افزایش یابد و این گونه حتی پول بیشتری از جیب کارگران خارج می‌شود یعنی قیمت‌ها بیش از افزایش دستمزدها رشد می‌کنند به عبارت دیگر افزایش قیمت‌ها در حال حاضر غیرواقعی است. چون بخش زیادی از رشد قیمت‌ها مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه است اما در عمل دستمزدها بهانه‌ای به دست تولیدکننده یا موجر داده است تا قیمت‌ها و نرخ اجاره را افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: البته وقتی گفته می‌شود دستمزدها 57 درصد افزایش می‌یابد درست به همین مقدار قدرت خرید کارگران افزایش نمی‌یابد چون از مزایای دیگر آنان زده می‌شود شاید نهایتا 20 درصد بر آن افزوده شود اما با این وجود بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها شده است. باید محاسبه شود که افزایش دستمزدها چه سهمی از افزایش قیمت را به خود اختصاص می‌دهد، در واقع وقتی نظارت دولت ضعیف باشد و تولیدکنندگان طمع بالایی داشته باشند این مشکلات به وجود خواهد آمد.

این استاد دانشگاه تهران در مورد احتمال تجدیدنظر در مورد افزایش نرخ دستمزدها در جلسه سران قوا گفت: طبیعتا تصمیم این جلسه مبنای اقتصادی ندارد بلکه بیشتر بر مبنای اکثریتی است یعنی اگر دو نفر رای مثبت داده شود آن تصویب می‌شود که جای دیگری ما شاهد این گونه تصمیم‌گیری‌ها نبوده‌ایم. همچنین باید توجه داشت که مثلا رییس قوه مقننه یا قضاییه دانش کافی مربوط به افزایش یا کاهش دستمزدها را ندارد و بحث اقتصادی است اما چون یک نفر مسئولیت آن را نمی‌پذیرد، به رای‌گیری اکثریتی می‌گذارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز