خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

استفاده از فرصت جام‌جهانی برای حل مشکلات دریایی/ تنها یک بندر قطر شناورهای ایرانی را می‌پذیرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۰۳۳

رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: موقعیت جام جهانی قطر، فرصت خوبی است که بتوانیم مجددا سهم خود را از کشتیرانی سنتی و خلیج فارس با این کشورها به خصوص با قطر بازگردانیم. همچنان شناورها و لنج‌های ما نمی‌توانند وارد بنادر کویت شوند و از بنادر قطر هم فقط یکی از بنادر به شناورهای ما اجازه ورود می‌دهد.

سیدعلی حسینی درباره تاثیر جام جهانی بر گسترش روابط دریایی و لجستیک ایران با قطر به خبرنگار ایلنا گفت: ما از قدیم در بخش حمل و نقل دریایی و لجستیک، یک سری کشتیرانی سنتی در خلیج فارس داریم که از بنادر جنوبی ما به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس و قطر در جریان است که در طول زمان شکل گرفته‌ و تجارت سنتی در آنجا وجود دارد. 

وی افزود: متاسفانه بعد از برنامه تحریم‌ها خیلی از کشورهای خلیج فارس از جمله قطر ورود شناورهای ایرانی را به حوزه دریایی‌شان محدود کردند. در حال حاضر از چهار بندر قطر که شناورهای ایرانی  می‌توانستند وارد آن بشوند، فقط یک بندر اجازه دارد که شناور ایرانی وارد آن شود. 

رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: موقعیت جام جهانی قطر، فرصت خوبی است که بتوانیم مجددا سهم خود را از کشتیرانی سنتی و خلیج فارس با این کشورها به خصوص با قطر بازگردانیم. ما با بحرین ارتباط سیاسی نداریم ولی با کویت ارتباط سیاسی داریم، ولی همچنان شناورها و لنج‌های ما نمی‌توانند وارد بنادر کویت شوند. از بنادر قطر هم فقط یکی از بنادر به شناورهای ما اجازه ورود می‌دهد.

حسینی در ادامه افزود: امیدوارم توافقاتی که اکنون دارد اتفاق می‌افتد، باعث شود ما مجددا به تمام بنادر قطر رفت و آمد کنیم و این موضوع ادامه یابد چون جام جهانی یک ماه است و بعد از آن احتمالا دوباره به شرایط قبل برگردیم.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که این تفاهم‌نامه بلندمدت باشد که ایران مجددا بتواند سهم خود را برای شناورهایش پس بگیرد و مجددا بتوانند طبق روال عادی و طبیعی گذشته در این بنادر تردد کنند.

رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران درباره وجود شرایط و زیرساخت‌های لازم برای این اتفاق گفت: در سطح کشتیرانی سبک، خطوط کشتیرانی مثل والفجر را داریم که در گذشته خطوط منظم کشتیرانی داشت و با توجه به مسئله تحریم‌، چندوقتی است که این خطوط را به طور منظم نداریم. اما بنادر جنوبی و کوچک ما مثل بنادر گناوه، دیر، لنگه، خرمشهر، آبادان می‌توانند این فعالیت‌ها را انجام دهند.

حسینی افزود: در حال حاضر روابط ما با قطر خوب است و باید از این موقعیت پیش‌آمده استفاده کرد تا مسائل و مشکلات قبلی را بر اساس تفاهم‌نامه‌های بلندمدتی که در این زمینه می‌توان منعقد کرد، به حداقل رساند. البته بنظر می‌رسد که سازمان بنادر در این زمینه اقداماتی انجام شده است. همچنین در زمینه تبادل گردشگر در حوزه کیش و قشم هم تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان بنادر و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منعقد شده است.

موضع ما این است تا جایی که امکان آن است باید سهم خود در خلیج فارس را در مورد ارتباط با همسایگان پس بگیریم  و ارتباط سنتی که از قدیم الایام با این کشورها داشتیم را مجددا احیاء کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز