خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسائل بانکی در گفت‌وگو با ایلنا:

ارتباط مالی تنها با روسیه و چین، هزینه‌های ایران را بالا می‌برد/ امکان تبدیل شدن به کره‌شمالی را داریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۲۵۳۵

یک کارشناس امور بانکی اظهار داشت: با سوئیفت روسی و چینی امکان مخابره و جابه‌جایی پیام‌های مالی وجود دارد اما هم هزینه آن افزایش پیدا می‌کند و هم امنیت آن کاهش می‌یابد، بنابراین به ایران کمک نمی‌کند که با سایر دنیا در ارتباط باشد و باید بدانیم که در این شرایط از سایر دنیا جدا خواهیم بود.

کامران ندری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ایجاد ایجاد و برقراری سوئیفت ایران با روسیه و چین اظهار داشت: از طریق سوئیفت پیام‌های مالی با سرعت و ایمنی بالاتر رد و بال می‌شود و اکثر کشورهای دنیا هم در ایجاد سوئیفت نقش داشتند و یک محصول بین‌المللی محسوب می‌شود که باعث سرعت و افزایش ایمنی نقل و انتقالات پیام‌های مالی شده و می‌دانیم که مهمترین مساله در مبادلات مالی برقراری سرعت و امنیت است.

وی تاکید کرد: با سوئیفت روسی و چینی هم امکان مخابره و جابه‌جایی پیام‌های مالی وجود دارد اما هم هزینه آن افزایش پیدا می‌کند و هم امنیت آن کاهش می‌یابد. بنابراین اگر بخواهیم با چین و روسیه مراوده داشته باشیم امکان این اقدام مشترک سه جانبه  و برقراری آن وجود دارد اما این امکان به ایران کمک نمی‌کند که با سایر دنیا در ارتباط باشد و باید بدانیم که در این شرایط از سایر دنیا جدا خواهیم بود.  

این کارشناس مسائل پولی و بانکی ادامه داد: طبیعتا یکی از موضوعات رفع تحریم‌ها این است که دسترسی ایران به سوئیفت امکان‌پذیر شود و به این معنا که ایران می‌تواند به این سیستم دسترسی داشته باشد. از سوی دیگر در حال حاضر روسیه تحریم و دچار مشکل شده و اگر ایران بخواهد با روسیه مراوده و تجارتی داشته باشد باید از شیوه‌های سنتی برای ارسال پیام مالی و برقراری ارتباط با آنها استفاده شود.  

ندری با بیان اینکه نوع تحریم‌های روسیه با ایران متفاوت است، گفت: مساله روسیه موضوع دیگری است و اغلب کشورها درباره تغییر ارتباط با روسیه اجماع دارند و موضوع آن با تحریم‌های ایران متفاوت است. تحریم‌های ایران تا حدودی یکجانبه بود و سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی خیلی مایل به اعمال این تحریم‌ها نبودند.

وی افزود: به هر حال اگر مذاکرات وین به نتبیجه برسد و سوئیفت به روی ما باز شود برای ارتباط مالی با کشورها به غیر از روسیه مشکلی نخواهیم داشت.  

این کارشناس مسائل پولی و بانکی درباره جریان موافق برقراری ارتباط بانکی تنها با روسیه و چین در کشورمان اظهار داشت: می‌توان با چین و روسیه یک ارتباط سه‌جانبه برقرار کنیم و البته برخی از کشورها مانند کره شمالی که تجارت محدودی دارند در این حوزه فقط با چین و روسیه استفاده می‌کند. اما باید توجه داشته باشیم که در این حالت، از امکانات، دانش، منابع و سایر کشورهای دنیا نمی‌توان استفاده کرد. البته امکان استفاده از این امکانات وجود دارد اما بسیار پرهزینه خواهد بود و مقرون به صرفه نیست. این در حالی است که اساس و اصول تجارت بین‌الملل این است که کشورها بتوانند به مناسب‌ترین امکانات، منابع و... موجود در جهان  دسترسی داشته باشند.

ندری ادامه داد: در حال حاضر کره شمالی هم در این شرایط قرار گرفته و تنها با چین امکان برقراری مراودات تجاری دارد و  ایران هم می‌تواند در این شرایط قرار بگیرد اما رشد و پویایی مورد انتظار در اقتصاد را نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: به طور قطع افرادی که در کشورمان مسئولیت حوزه پول و بانکی را بر عهده دارند می‌دانند که بدون ارتباط با نظام بانکی بین‌الملل هزینه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و در عین حال ارتباطات به سختی انجام می‌شوند. از همه مهم‌تر اینکه اگر اقتصاد کشوری تنها با یک کشور در ارتباط باشد، وابستگی به آن کشور افزایش پیدا می‌کند و مجبور است که برای حفظ اقتصاد خود در زمین آن کشور بازی کند و از امکانات سایر در کشورهای دنیا محروم خواهد شد که مسئولان به تمام این موضوعات آگاه هستند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز