خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی:

باید معدن‌کاری سبز را پیش بگیریم/ تشکیل کنسرسیوم‌ برای واردات ماشین‌آلات معدنی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۹۶۹۶

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: طرحی تحت عنوان هزار معدن و ۱۰۰ هزار شغل ارائه دادیم که اگر دولت برای فعال‌سازی آن همکاری کند، حرکت بزرگی در این جهت اتفاق می‌افتد. دولت سیزدهم قول داده که سالانه ۱ میلیون شغل ایجاد کند و بخش معدن با این طرح می‌تواند به ۱۰ درصد از این وعده دولت جامه عمل بپوشاند.

ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد وضعیت معادن در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: یکی از کارهایی که در سال 1400 انجام شد، اتمام اعلام نتایج مزایده‌هایی بود که سال قبل انجام شده و دادستانی توقف عملیات را داده بود اما رفع ابهام شده و برای اولین بار یک مزایده عمومی برگزار شد و در بیشتر استان‌ها این مزایده مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

وی افزود: واگذاری این حجم از محدوده اکتشافی به حوزه فعالیت معدن، کار بسیار خوبی بود اما متاسفانه شاهد این بودیم که منابع طبیعی همکاری زیادی در این زمینه با برندگان مزایده انجام نداد و با خساست با محدوده‌ها برخورد کرد. 

وی افزدد: این موضوع در حالی است که تاکید همه مسئولین بر مانع‌زدایی است. ما نیاز داریم که در تفاهم‌نامه منابع طبیعی با وزارت صمت تغییراتی حاصل شده و به کسانی که علاقه‌مند هستند در حوزه اکتشاف کار کنند، آزادی عمل بیشتری داده شود. البته ما به هیچ عنوان موافق تخریب منابع طبیعی و محیط زیست نیستیم ولی اعتقاد داریم که می‌توان معدن‌کاری سبز را در کشور جا انداخت. می‌شود با وجود معدن‌کاری منابع طبیعی کشور را هم حفظ کرد.

 رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران متذکر شد: همه این موارد به اهلیت معدن‌کار مربوط می‌شود اگر در واگذاری‌ها اهلیت معدن‌کار در نظر گرفته شود این موضوع امکان‌پذیر است. 

وی اضافه کرد: تامین ماشین‌آلات معدنی باید یکی از اولویت‌های کاری وزارت صمت شود و ما این موضوع را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی کمیسیون معادن اتاق بازرگانی قرار داده‌ایم، مجلس نیز در بودجه سال ۱۴۰۱ مجوز ورود ماشین‌آلات معدنی را داده است. از همین روی امیدوارم در سال ۱۴۰۱ تعداد زیادی ماشین‌آلات وارد شود البته در کنار این موضوع باید به ساخت داخل توجه کنیم و شرکت‌هایی که سازنده ماشین‌آلات سنگین هستند مانند هپکو مورد حمایت قرار  بگیرد.

جمیلی ادامه داد: برای ورود ماشین‌آلات ما پیشنهاد تشکیل یک سری کنسرسیوم‌ها را دادیم. اگر دولت بخواهد ماشین‌آلات تخصصی به قیمت مناسب‌ وارد کشور شوند پیشنهاد ما تشکیل کنسرسیوم‌ها است. این پیشنهاد را به وزارت صمت هم پیشنهاد دادیم و ظاهر این وزارتخانه هم موافق است. پیشنهاد دیگر ما اینکه اجازه و دستورالعمل‌های واردات از فروردین ماه داده شود، نباید فصل کاری بهار و تابستان را از دست داد. 

وی خاطرنشان ساخت: ما طرحی تحت عنوان هزار معدن و ۱۰۰ هزار شغل ارائه دادیم. اگر دولت برای فعال‌سازی آن همکاری کند، حرکت بزرگی  در این جهت اتفاق می‌افتد. دولت سیزدهم قول داده که سالانه ۱ میلیون شغل ایجاد کند که بخش معدن با این طرح می‌تواند به ۱۰ درصد از این وعده دولت جامه عمل بپوشاند. همچنین این طرح می‌تواند کمک بزرگی به معادن کوچک و متوسط و راه‌اندازی معادن راکد کند. در واقع راه‌اندازی هزار معدن می‌تواند به هدف معدن به جای نفت هم کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز