خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران و برزیل در گفت‌وگو با ایلنا:

همکاری دو بانک برزیلی با بازرگانان ایرانی/ بدون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تهاتر با برزیل ممکن نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۱۴۰

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل اظهار داشت: دو بانک برزیلی ارز کالاهای ایرانی را از طریق بانک‌های واسطه می‌پذیرند ولی به دنبال این هستیم که صندوقی را در کشور برزیل تشکیل دهیم تا ارز برای صادرات و واردات در آن قرار بگیرد.

سید فخرالدین عامریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد وضعیت تجاری ایران و برزیل اظهار کرد: ما بیش از 5 میلیارد دلار در سال از برزیل واردات داریم که بیشتر آنها کالاهای اساسی مانند نهاده‌های دامی، گوشت، مرغ و روغن بوده و صادرات ما به این کشور حدود 100 میلیون دلار است. برزیل کالاهایی مثل اوره، متانول، قیر ،برخی کالاهای کشاورزی، فرش دستباف را تقاضا می‌کنند. میزان خرید آنها در محصولات پتروشیمی عدد بزرگی است ولی سهم ما تا به امروز از آن زیاد نبوده که علت اصلی آن مشکلات بانکی و عدم توانایی در جابجایی حواله‌های ارزی است.

وی در مورد موضوع تهاتر که روز گذشته در دیدار رییس سازمان توسعه تجارت با سفیر برزیل در تهران به آن اشاره شده بود، گفت: موضوعی که اتاق بازرگانی هم آن را پیگیری می‌کند؛ اینکه تهاتر کالا انجام دهیم اما مشکل در این زمینه ارز 4200 تومانی است. کالاهایی مانند نهاده‌ها وارد کشور می‌شود با ارز 4200 تومان محاسبه می‌شود اما کسی که مثلا اوره صادر می‌کند باید ارز آن را با ارز نیمایی بازگرداند. به همین علت بانک مرکزی نمی‌تواند این موارد را رفع تعهد کند. ما خوشبین بودیم که با برداشته شدن ارز 4200 تومانی تهاتر کالا با برزیل انجام شود.

عامریان افزود: سفیر برزیل در ایران و سفیر ما در برزیل تلاش زیادی می‌کنند که این اتفاق رخ دهد. با این حال با صرف تلاش سفرا یا اتاق بازرگانی انجام این کار سخت است، مگر اینکه بانک مرکزی ورود کرده و تمهیداتی برای این کار داشته باشند. اتاق بازرگانی ایران و برزیل جلساتی را در کمیسیون کشاورزی مجلس داشته که از وزارت جهاد کشاورزی و و بانک مرکزی حضور داشتند، قرار شد اتفاقاتی رخ دهد که بانک مرکزی بتواند در این سیستم تغییراتی رخ دهد یا اینکه این مشکل را به نحوی حل کند. تا بانک مرکزی و دولت ورود نکند بعید است که تهاتر رخ دهد.

وی در مورد وضعیت همکاری‌های بانکی دو کشور بیان کرد: دو بانک برزیلی ارز کالاهای ایرانی را از طریق بانک‌های واسطه می‌پذیرند ولی به دنبال این هستیم که صندوقی را در کشور برزیل تشکیل دهیم تا ارز برای صادرات و واردات در آن قرار بگیرد. ما این کار را با روسیه انجام می‌دهیم و امیدواریم که در برزیل هم پیش گرفته شود. درحال حاضر این دو بانک با ایران کار می‌کنند اما مشکل ما در بسیاری از موارد این بانک‌ها نیستند بلکه در شرکت‌هایی که می‌خواهند حواله را از کشورهایی مانند ترکیه، امارات یا چین صادر کنند مشکل داریم. بانک‌های واسطه گاهی حتی حواله را بازمی‌گردانند، موضوع تنها مربوط به برزیل نیست که قبول کند این مشکل حل شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل تصریح کرد: گمرکات دو کشور نمی‌توانند آمار رسمی را ثبت کنند، آماری که داده می‌شود، دقیق نیست. آمار گمرک برزیل برای صادرات به ایران حدود 1 میلیارد و 200 تا 300 میلیون دلار است اما برخی از شرکت‌ها به دلیل مشکل مالی نمی‌توانند کالا را مستقیم برای ایران ثبت کنند بلکه به اسم ترکیه یا دیگر کشورها ثبت می‌شود. کالایی را هم که بخواهیم به برزیل ارسال کنیم از آنجا که کشتی مستقیم نداریم به دبی می‌فرستیم و آنجا کراس‌استاف می‌کنیم و در یک کشتی دیگر به برزیل می‌رود؛ بنابراین مقصد دبی ثبت می‌شود.

وص افزود: با این حال آمار واقعی این است که بیش از 5 میلیارد دلار صادرات برزیل به ایران و 100 تا 150 میلیون دلار صادرات ایران به برزیل است.

عامریان همچنین خاطرنشان ساخت: 5 سال است که اتاق بازرگانی ایران و برزیل در ایران تشکیل شده و دو ماه پیش هم نمایندگی خود را در سائوپائولو برزیل تاسیس کرد. الان این اتاق فعال است و بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل می‌کند. امیدواریم که تجار همکاری کنند و بسیاری از مشکلات برطرف شود تا هزینه‌های کمتری به تجار دو کشور تحمیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز