خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت:

تاکنون یک تریلیون دلار نفت فروخته‌ایم/ دوران تولید نفت آسان تمام شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۱۹۷۴

مدیرعامل شرکت ملی نفت اظهار داشت: قبل از انقلاب تاکنون 80 میلیارد بشکه نفت تولید کردیم و یک تریلیون دلار نفت را به فروش رسانده‌ایم، اکنون تاکید ما این است که سهم قابل توجهی برای تولید نفت را به استفاده از فناوری اختصاص دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا محسن خجسته مهر در مراسم گرامیداشت روز ملی پژوهش با بیان اینکه صنعت نفت تولیدی اقتصادی علمی و جهادی است اظهار داشت: از زمان کشف نفت 120 سال می‌گذرد آن زمان در عمق 238 متری به نفت رسیدیم امروز 1200 میلیارد بشکه نفت خام در زیر زمین داریم و این ذخایر هیدروکربوری در 400 مخزن نفتی و گازی موجود است که شرایط تولید نفت از آنها سخت‌تر شده است.

وی افزود: مخازن نفتی و گازی ایران جزو پیچیده‌ترین مخازن است 60 سال پیش 90 درصد تولید نفت از هفت میدان بزرگ صورت می‌گرفت و تولید هر چاه 30 هزار بشکه بود امروز باید برای این میزان تولید 15 حلقه چاه حفاری شود این به این معناست که تولید نفت آسان تمام شده یعنی از 1200 میلیارد بشکه با فناوری موجود کمتر از 30 درصد می‌توانیم برداشت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: اگر می‌خواهیم این دارایی‌ها را تبدیل به ثروت روی زمین کنیم باید از علم و فناوری کمک بگیریم و ما از امروز به دنبال آن هستیم که دریچه‌ای را باز کرده و طرح‌های مورد نیاز و نیازهای فناورانه صنعت نفت را مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه ما از قبل از انقلاب تاکنون 80 میلیارد بشکه نفت تولید کردیم و یک تریلیون دلار نفت را به فروش رسانده‌ایم خاطرنشان کرد: اکنون تاکید ما این است که سهم قابل توجهی برای تولید نفت را به استفاده از فناوری اختصاص دهیم.

وی تاکید کرد: باید ظرفیت جذب و انتقال فناوری را بالا ببریم چرا که سرمایه زیرزمینی لزوما مزیت رقابتی نیست باید بتوانیم ظرفیت‌های اقتصادی را با کمک فناوری بالا ببریم چرا که عیب اساسی صنایع این است که سهمی از فناوری نداشته باشد و یکی از چالش‌های ما این است که سهم علم و فناوری حداقلی باشد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه بازار کسب و کار فناوری در دو بخش عرضه و تقاضا است گفت: باید درک درست و واقعی از این موضوع داشته باشیم و ظرفیت‌های صنعت نفت را بشناسیم و بدانیم که چقدر توانایی وجود دارد در بخش عرضه باید مشخص شود که نیاز صنعت نفت چیست و ما نیز باید مسایل اساسی مخازن نفت و گاز را در معرض نگاه فناوران قرار دهیم.

وی تاکید کرد: در بخش‌های ختلف صنعت نفت پروژه‌های خوبی در دولت سیزدهم تعریف شده که امیدواریم اتفاقات جدیدی در فناوری رقم بخورد و همچنین در صددیم بهترین مدل‌های اقتصادی و قراردادی جهت استفاده از ظرفیت فناوری را تهیه کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز