خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی خبرداد :

توافق با ترکمنستان برای اجرای سوآپ گازی از مسیر ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۳۵۸

وزیر راه و شهرسازی گفت: در جلسات دو جانبه گذشته با هیات های ترکمن توافقات در زمینه انرژی انجام شد که مهمترین آن اجرای سوآپ گازی طبیعی ترکمنستان از مسیر ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا رستم قاسمی در اختتامیه اجلاس کمسیون های مشترک همکاری اقتصادی ، بازرگانی ، علمی و فنی و فرهنگی ایران و ترکمنستان اظهار داشت: در دو سال گذشته روابط کشورمان با ترکمنستان به دلیل شیوع ویروس کرونا محدود شده بود که امیدواریم در این اجلاس سطح روابط این دو کشور به حد مطلوب برسد.

وی در مورد توافقات انجام شده گفت: در جلسات دو جانبه گذشته با هیات های ترکمن توافقات در زمینه انرژی انجام شد که مهمترین آن اجرای سوآپ گازی طبیعی ترکمنستان از مسیر ایران است و همچنین درباره اکتشاف منابع هیدروکربنی در دریای  به صورت مشترک و سرمایه گذاری در بخش نفتی توافقاتی انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین توافقاتی در بخش حمل ونقل و پایانه های مرزی مشترک داشتیم که از جمله آن افزایش ساعات کاری در پایانه های مرزی بین دو کشور بود.

قاسمی گفت: از دیگر توافقات ما همکاری های ریلی بین دو کشور است و درباره تجارت بین دو کشور آماده نهایی کردن موافقت نامه های و اسناد همکاری هستیم.

وی ادامه داد: ایران آمادگی همکاریهای مشترک در منطقه آزاد خزر با ترکمنستان را دارد.

وزیر راه و شهرسازی از توافق بین شرکت ایران خودرو با ترکمنستان خبر داد و گفت: برای تامین وسایل نقلیه و خودرو توافقاتی بین ایران خودرو و ترکمنستان انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایران آمادگی اجرای پروژه های عمرانی به ویژه احداث واحدهای مسکونی در ترکمنستان را دارد و در این زمینه توافقاتی حاصل شد.

قاسمی گفت: همچنین توافق برای برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی و تامین نیروی درمانی انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه از مزیت روابط بین ایران و ترکمنستان می‌توان برای منافع مردم دو کشور استفاده کرد اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی همواره در پروژه‌های کشور ترکمنستان حضور داشتند اما چند سالی است که این موضوع متوقف شده بود و حالا فرصتی پیش آمده که این مراودات مجددا برقرار شود.

وی با اشاره به پروژه انتقال برق از ترکمنستان گفت: در حال حاضر کار در پایانه‌های مرزی در شرف آغاز است و شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این پروژه حضور داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوعات حمل ونقل و ترانزیت با توجه به ژئوپلوتیک بودن ایران مساله ترانزیت بین دو کشور بسیار اهمیت دارد اهمیت دارد و می‌توانیم از طریق کریدور شمال و جنوب و از مسیر دریا و بنادر چابهار و شهید بهشتی ترانزیت در این مسیر تقویت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی حضور ترکمنستان در بندر شهید رجایی گفت: با حضور در بندر شهید رجایی می‌توان کالاهای وارداتی را از طریق این بنادر جنوبی در ایران به چین و هند ارسال کرد و در راستای تحقق این هدف و تقویت ترانزیت مسیر ریلی و راه آهن دو کشور ایران و ترکمنستان تقویت می شود.

قاسمی تاکید کرد: توافق هند بندر چابهار و افغانستان یک توافق ترانزیتی است که پیوستن ترکمنستان به این مسیر مورد نظر ماست  از آن استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: از دیگر توافقات ما امضاء تفاهنم نامه‌ای بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و راه آهن ترکمنستان بود که از این طریق راه آهن ایران به راه آهن قزاقستان متصل می‌شود.

وزیر راه و  شهرسازی با اشاره به توقف روابط تجاری بین ایران  ترکمنستان در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: روابط تجاری دو کشور پس از 2 سال توقف با این توافقات انجام شده از سر گرفته می‌شود و امیدواریم مفاد تفاهمنامه بین دوکشور اجرایی و عملیاتی شود.

قاسمی با اشاره به سخنان رهبری درباره کشور ترکمنستان اظهار داشت: طبق گفته رهبری ایران با کشور ترکمنستان همسایه خویشاوندی است و از این رو روابط با کشور ترکمنستان برای ما اهمیت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز