خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پیشنهاد سوریه به ایران برای ایجاد خط لوله نفت تا مدیترانه/ آیا اسرائیل به طرح «شام جدید» می‌پیوندد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۶۷۳۷

یک کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: ما پیشنهاداتی از سوریه داشتیم که خط لوله نفت ایران از طریق عراق و سوریه به مدیترانه برود اما این طرح هنوز شکل نگرفته چون اردن تمایلی به شکل‌گیری همکاری سه‌جانبه بین ایران، عراق و اردن ندارد، اما زمینه بین سوریه و عراق وجود دارد.

به گزارش ایلنا، طبق اعلام برخی رسانه‌های خارجی اردن، مصر و عراق توافق‌هایی را امضا کرده‌اند که مبتنی بر صادرات نفت از بندر بصره به اردن و سپس به سمت مصر از طریق بندر العقبه است.

آنگونه که از شواهد امر پیداست اسرائیل نیز بی‌میل به پیوستن به طرح شام جدید بین مصر، اردن و عراق نیست.

بنا بر این گزارش؛ عراق، اردن و مصر در ژوئن 2021 توافق‌هایی امضا کردند که نفت عراق از طریق بندر بصره به اردن و از بندر العقبه به سمت مصر برود.

شاید پیوستن اسرائیل به شام جدید، جبهه دیگری است که بوسیله آن تل‌آویو می‌تواند گسترش نفوذ ایران در منطقه را متوقف و نفوذ خود در خاورمیانه را عمق بخشد.

اکنون این سوال مطرح است که آیا مصر و اردن با درخواست احتمالی اسرائیل برای مشارکت در طرح شام جدید موافقت می‌کنند؟

موضوع دیگری که مطرح است اینکه با توجه به روابط مستحکمی که عراق با ایران دارد در مورد هر گونه رابطه با اسرائیل محافظه کاری می‌کند.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این باره اظهار داشت: ارسال نفت به اردن سال‌هاست از طریق تانکرها انجام می‌شود، در واقع 10 سال قبل در زمان صدام توافقی بین عراق و اردن امضا شد مبنی بر اینکه عراق نفت را با قیمت ترجیحی در اختیار اردن قرار دهد، بارها بحث بود که در امتداد ارسال نفت از بصره به استان الانبار به اردن نیز فرستاده شود اما تاکنون عملی نشده است، باتوجه اجلاس سه جانبه اردن، عراق و مصر که در دوران صدام شکل گرفت و در واقع تقابلی با کشورهای شورای همکاری بود اما بعد از سرنگونی صدام مدت‌ها اجلاس برگذار نشد، اما در 4 سال اخیر 3 کشور تلاش کردند  اجلاس سه جانبه مصر-اردن-عراق را شکل دهند و این همکاری نفتی نیز در همین راستا است. 

وی افزود: مصر هم ابراز تمایل کرده که نفتی که از عراق به اردن می‌رود به مصر هم ارسال شود اما اینکه اسرائیل بخواهد به این طرح اضافه شود عراق به هیچ وجه زیر بار نمی‌رود، زیرا رابطه‌ای بین عراق و اسرائیل چه خوب و چه بد برقرار نیست، عراق بارها موضع خود را اعلام کرده و زیربار موضوع همکاری چهارجانبه نمی‌رود. 

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تاکید کرد: به نظر می‌رسد انتقال نفت از عراق به مصر یک تز بلندمدت بوده و تحقق آن بسیار مشکل است گرچه نفت به سمت اردن می‌رود اما علیرغم اینکه 10 سال از این قرارداد می‌گذرد هنوز خط لوله‌ای احداث نشده است، در عین حال این موضوع را نیز باید در نظر داشت که اسرائیل این مسائل را مطرح می‌کند تا روابط ایران و عراق را تحریک کرده و شائبه ایجاد کند.

وی گفت: ما پیشنهاداتی از سوریه داشتیم که خط لوله نفت ایران از طریق عراق و سوریه به مدیترانه برود اما این طرح هنوز شکل نگرفته چون اردن تمایلی به شکل‌گیری همکاری سه‌جانبه بین ایران، عراق و اردن ندارد، اما زمینه بین سوریه و عراق وجود دارد.

میرابیان خاطرنشان کرد: در هر حال علاوه بر اردن، امریکا نیز تاکنون به هر نحو ممکن مخالفت و مانع‌تراشی کرده است. 

وی با بیان اینکه بهترین گزینه برای رسیدن نفت ایران به مدیترانه از مسیر سوریه است، گفت: فعلا نه اردن زیربار می‌رود و نه اسرائیل و امریکا اجازه انتقال انرژی از ایران را می‌دهند و با توجه به شرایط منطقه و دخالت‌های امریکا حتی عراق نیز حاضر نشده این خط لوله شکل بگیرد، بنابراین باید شرایط فراهم شود که در آینده تحقق پیدا کند اما در نهایت تحقق پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز