خبرگزاری کار ایران

محرابیان:

آماده‌سازی لایحه آب با دیدگاه دولت جدید/ اقدام وزارت نیرو برای استفاده از منابع آب ژرف در شرق ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۶۵۲

وزیر نیرو ایجاد شبکه فاضلاب در خوزستان را امری بسیار ضروری و مهم دانست و گفت: با دستوری که رئیس جمهور در سفر اخیر هیئت دولت به این استان دادند، مشکلی از نظر تأمین مالی نوسازی و تکمیل شبکه فاضلاب اهواز نداریم.

به ‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "علی اکبر محرابیان" با اشاره به دستورات رئیس جمهور در خصوص مسائل آب استان خوزستان و تشریح نتایج آبی سفر یک‌روزه هیئت دولت به این استان، با بیان اینکه مدیون رشادت‌ها و استقامت مردم استان خوزستان هستیم، اظهار کرد: روز جمعه در دومین روز کاری دولت، برخی از اعضای کابینه سیزدهم به ریاست رئیس جمهور به استان خوزستان سفر کرد. علی‌رغم منابع و مخازن عظیم آب در این استان، با توجه به اینکه زنجیره به‌طور کامل کار نشده مردم استان خوزستان از بابت تامین آب شرب و کشاورزی، همچنین موضوع فاضلاب گلایه‌هایی دارند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته در استان خوزستان سرمایه‌گذاری عظیمی صورت گرفته است، اضافه کرد: ارتفاع آب‌های تحت العرضی در این استان بالا بوده و امکان جذب فاضلاب در زمین وجود ندارد. در این شرایط ایجاد شبکه فاضلاب امری بسیار ضروری و مهمی است.

وزیر نیرو با اشاره به آخرین وضعیت تصفیه‌خانه و شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب در این استان، تصریح کرد: شهر اهواز از سال‌های گذشته یک شبکه فاضلاب بسیار قدیمی دارد که بخشی از نقاط آن ریزشی بوده و اتصالات این شبکه نیز هم کامل نیست که در قرارداد جدید قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) متعهد شده ظرف مدت 36 ماه این شبکه را نوسازی و تکمیل کند.

وی با اشاره به نتایج سفر رئیس جمهور به استان خوزستان افزود: رئیس جمهور دستور داد اولا اعتبارات سریعا به پروژه تزریق شده و زمان اجرا نیز کاهش یابد. پیشنهاد ما برای انجام این کار زمانی 24 ماهه بود و رئیس جمهور دستور دادند بررسی‌های کارشناسانه صورت گیرد که در صورت امکان این زمان کمتر از این مقدار شود و با دستوری که رئیس جمهور دادند، مشکلی از نظر تأمین مالی نوسازی و تکمیل شبکه فاضلاب اهواز نداریم.

محرابیان ادامه داد: بخش اول منابع تامین و پیش پرداخت مناسبی به پیمانکار پرداخت شده و پیمانکار نیز کار خود را در چند کارگاه شروع کرده است. قرار بود این تعداد کارگاه‌ها هم دو برابر شود که این ازدیاد تعداد این کارگاه‌ها نیز باید با هماهنگی مدیریت شهری و شهرداری باشد تا خللی در امور شهروندان به وجود نیاید.

اجرای 7 طرح آبرسانی وزارت نیرو در استان خوزستان

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در استان خوزستان هفت طرح آبرسانی دارد که با این طرح‌ها موضوع آبرسانی در تمام شهرها و روستای این استان تکمیل می‌شود، گفت: طرح‌های شمال شرق، جنوب شرق، دزفول، اندیمشک، مسجدسلیمان و غدیر که بزرگترین طرح آبرسانی بوده و 26 شهر اصلی را آبرسانی می‌کند، جزو این طرح‌های در حال تکمیل است.

وزیر نیرو با بیان اینکه خوشبختانه در طرح آبرسانی غدیر از 26 شهر به 18 شهر خوزستان آبرسانی انجام شده است، یادآور شد: ابتدا در مطالعات پیش‌بینی شده بود که این طرح از محل سد کرخه تامین آب شود که در سال‌های گذشته با توجه به کیفیت آب این سد، مطالعاتی مجددا در سال‌های 88 و 89 انجام و باعث شد تا منبع آب بجای استفاده از سد کرخه به سد دز منتقل شود.

وی ادامه داد: پیشرفت فاز دوم طرح غدیر در سال‌های اخیر بسیار کند شده بود که رئیس جمهور دستور دادند با روش‌های کارشناسی، آب سد دز هرچه سریع‌تر به شبکه آبرسانی غدیر تزریق شده و به مردم خوزستان برسد.

وی افزود: در این زمینه روشی را به دولت پیشنهاد دادیم تا آرزوی قدیمی مردم خوزستان برای دسترسی به آب شرب باکیفیت محقق شود که در صورت تصویب این روش در دولت، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

محرابیان ادامه داد: اعتباراتی از محل هدفمندسازی یارانه‌ها برای جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز به شهرداری اهواز تخصیص پیدا می‌کند تا موضوع سیلاب‌های پس از بارش در این کلانشهر حل شود.

تامین آب کشاورزی استان خوزستان مشروط به رعایت الگوی کشت

وی در خصوص تأمین آب کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به اینکه شرایط خشکسالی را سپری می‌کنیم و حجم منابع آبی خوزستان کم است، قرار شد با یک‌ مدیریت دقیق و کنترل شده به شرط رعایت الگوی کشت، آب کشاورزی خوزستان را به صورت کامل تأمین کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به افزایش حدود 12 برابری مجموع تولید ظرفیت برق کشور از ابتدای انقلاب، یادآور شد: در ابتدای انقلاب ظرفیت برق کشور هفت هزار مگاوات بود و این ظرفیت امروز به رقم 85 هزار مگاوات رسیده است و مقام 14 دنیا در ظرفیت‌سازی برق را داریم.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته یک اشتباه رخ داد که عنوان شد ما به نیروگاه‌سازی اعتقادی نداریم. امروز با مزرعه‌ای طرف هستیم که سال قبل در آن کشتی صورت نگرفته درحالی‌که این مزرعه پربار است.

محرابیان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت نیرو این است که آب و برق به قدری فراهم کنیم تا مانع زندگی و کسب و کار نشویم. مردم کشور باید بتوانند در سایه خدمات زیربنایی، راحت زندگی کنند و بنگاه‌های خود را رشد دهند.

وی با بیان اینکه در تولید برق با 13 هزار مگاوات تراز منفی مواجه هستیم، افزود: در حال حاضر از ظرفیت تولید 85 هزار مگاوات برق، 53 هزار مگاوات برق تولید می‌شود. اگر 13 هزار مگاوات دیگر هم تولید کنیم تقاضا وجود دارد.

توسعه 30 هزار مگاوات برق یک برنامه عملیاتی و اجرایی است

وزیر نیرو اضافه کرد: یک برنامه عملیاتی، اجرایی و زمان‌بندی شده را برای رفع این مشکل تهیه کرده‌ایم که توسعه 30 هزار مگاوات برق را دربر دارد.

وی اضافه کرد: ایجاد ظرفیت 7500 مگاواتی جدید از محل تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی، احداث 2500 مگاوات نیروگاه جدید حرارتی، احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی از محل سرمایه‌گذاری صنایع انرژی‌بر کشور و احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در چهار سال آینده برنامه‌ریزی شده است؛ همچنین در برنامه داریم که طی چهار سال 10 هزار مگاوات صرفه‌جویی در بخش مدیریت مصرف محقق شود.

محرابیان با بیان اینکه در موضوع "آب"؛ تخصیص، توزیع و منابع آب از مهمترین موضوع‌های مربوط به آن است، افزود: سرانه مصرف آب از 6858 مترمکعب در سال 1335 به 1597 مترمکعب در سال 1400 رسیده است. در شرایط فعلی باید با این میزان آب، قوانین و مقررات گذشته را بازنگری کنیم. در موضوع تخصیص باید به سه اصل عدالت، شفافیت، قانون و حقوق مناطق محروم هم توجه کنیم.

آماده‌سازی لایحه آب با دیدگاه دولت جدید

وی افزود: در حال حاضر لایحه‌ای در دولت مطرح است که با دیدگاه دولت جدید در حال بررسی بوده که با عنوان لایحه آب به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: اختیار تخصیص آب با وزارت نیرو است، اما شاهد هستیم که شفافیت و عدالت در آن نیست؛ چرا که شاخص‌های عدالت درست تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه در موضوع توزیع، می‌بایست به فکر تسریع اجرای طرح‌ها باشیم، عنوان کرد: کسری بودجه وجود دارد اما در کشور کمبود نقدینگی نداریم و موضوع کشور ما مدیریت نقدینگی است؛ اگر در بودجه‌هایی که تنظیم می‌شود طرح‌ها را به گونه‌ای تعریف کنیم تا بتوانیم از نقدینگی موجود کشور در این طرح‌ها و پروژه‌ها استفاده کنیم، مشکل رفع خواهد شد.

محرابیان با بیان اینکه تنوع بخشیدن در سبد تامین آب می‌تواند راهکار مناسبی باشد، گفت: بیش از 99 درصد آب‌هایی که اکنون مدیریت می‌کنیم، آب‌های بارشی بوده و کمتر از یک چهارم بارش را به آب‌هایی تبدیل می‌کنیم که روی آن‌ها مدیریت می‌کنیم.

استفاده از منابع آب ژرف در شرق ایران

وی اضافه کرد: باید منابع تأمین آب را متنوع کنیم و علاوه بر تأمین آب از دریا که باید در دستور کار قرار داشته باشد، می‌توانیم از منابع آب ژرف استفاده کنیم که در شرق ایران در عمق دو تا سه متری زمین می‌توان از آن استفاده کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه تاکنون دو چاه ژرف در کشور به آب رسیده است، عنوان کرد: ای‌سی آب حدود 12 هزار است که با تصفیه ساده می‌توان از آب استفاده کرد و نرخ تمام شده آب نسبت به خطوط انتقال در برخی موارد، بسیار کمتر است.

آبرسانی به 8 هزار روستای کشور طی 4 سال

این عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه یکی از مهم‌تر‌ین برنامه‌های محوری ما آبرسانی به روستاها و مناطق محروم است، گفت: برنامه‌ریزی کردیم پوشش آب روستایی را از 75 به 90 درصد برسانیم، یعنی حدود 8 هزار روستا را طی چهار سال باید آبرسانی کنیم

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز