خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران و سوئیس در گفت‌وگو با ایلنا:

آسیا‌محوری اقتصاد در گرو حل موضوع FATF و برجام/ تمام بانک‌های چین و کره جنوبی از تحریم‌های آمریکا هراس دارند/ دلسردی مسئولان از اروپا قابل درک است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۲۸۳

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس اظهار داشت: از آنجا که مسئله بانکی در گروی FATF و برجام است که راه‌حل‌های سیاسی دارد، اروپامحور، روسیه‌محور یا آسیا‌محور باشید فرقی نخواهد کرد؛ اگر بانک‌هایتان کار نکند چگونه می‌خواهید با چین یا کره‌جنوبی کار کنید؟

شریف نظام مافی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد اظهارات وزیر پیشنهادی امور خارجه مبنی بر آسیامحور و همسایه‌محور شدن اقتصاد ایران اظهار کرد: گفته تاریخی از دنگ شیائوپینگ وجود دارد که می‌گوید فرقی ندارد گربه چه رنگی باشد، گربه باید موش را بگیرد. برداشت من از تجارت ایران در این باره نیز همین گونه است فرقی ندارد اروپامحور، روسیه‌محور یا آسیا‌محور باشید، باید دید جواب می‌دهد یا خیر. از آنجا که اقتصاد سیاه و سفید است خیلی زود جواب آن را می‌بینیم. اگر متخصصین و مسئولین فکر می‌کنند که اقتصاد آسیامحور جواب می‌دهد و اگر این اتفاق بیفتد ما بسیار خوشحال می‌شویم و استقبال می‌کنیم. بنابراین به همان سخن شیائوپینگ برمی‌گردم، فرقی ندارد کدام یک از راه‌ها پیش گرفته شود باید دید انتظارات مردم و بخش خصوصی را برآورد می‌کند یا خیر؟

وی افزود: با محوریت آسیا در شرق نیز می‌توانیم پیشرفت اقتصادی را تجربه کنیم اما به شرط اینکه بتوانیم از راه‌های تبادل تجاری استفاده کنیم. مهمترین مسئله در این رابطه مسئله بانکی است، اگر این موضوع حل شود می‌توانیم حتی با کشورهای بسیار دورتر از آسیا کار کنیم. 

مافی تصریح کرد: از آنجا که مسئله بانکی در گروی FATF و برجام است که راه‌حل‌های سیاسی دارد، می‌توانید اروپامحور، روسیه‌محور یا آسیا‌محور باشید فرقی نخواهد کرد. اگر بانک‌هایتان کار نکند چگونه می‌خواهید با چین یا کره‌جنوبی کار کنید؟ تمامی بانک‌های چین و کره جنوبی از تحریم‌های فرامرزی آمریکا می‌ترسند. اگر مکانیسمی درست کنید که به بانک اطمینان بدهید که خطری برای او به وجود نمی‌آید با شما کار می‌کند اما اگر این اتفاق نیافتد محوریت اقتصاد بسیار کوچک می‌شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس خاطرنشان کرد: غرب و به خصوص اروپا بعد از روی کار آمدن آقای ترامپ در آمریکا، ایران را تنها گذاشتند کشورهای اروپایی با به راه انداختن مکانیسم بسیار وقت‌گیری به نام اینستکس برای خود وقت خریدند تا این موضوع بگذرد. در برگشتن فشارهای حداکثری اروپا نتوانست استقلال کافی را از آمریکا حفظ کند. بنابراین دلسردی مسئولین و بازرگانان ایرانی برای من قابل درک است.

وی در ادامه اضافه کرد: اقتصاد ایران آنقدر کوچک شده و آنقدر وضعیت ایران از این نظر تحت فشار است که در مقطع کنونی چندان  این راه‌ها برای ما فرقی نمی‌کند. اینکه ما حتی بتوانیم از پتانسیل آسیا استفاده کنیم کار زیادی می‌خواهد. قدرت سرمایه‌گذاری اروپا بیشتر از چین و آسیا است اما زمانی که با ما کار نمی‌کنند دیگر نمی‌توان به عنوان پتانسیل آنها نگاه کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز