خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

افت ۵ تا ۸ درصدی تولید در میادین نفتی/ مهمترین چالش صنعت نفت چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۳۴۷۸

یک کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه میادین نفتی سالانه بین 5 تا 8 درصد افت تولید دارند، گفت: اگر قرار باشد 4 میلیون بشکه تولید داشته باشیم به خاطر نبود برنامه‌های افزایش ضریب بازیافت حدود 250 هزار بشکه کمتر تولید خواهیم کرد.

نرسی قربان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره چالش تولید و صادرات نفت با توجه به عدم سرمایه‌گذاری در توسعه و افزایش ضریب بازیافت اظهار داشت: ما همچنان به لحاظ ورود سرمایه و نحوه اجرا معضل داریم، زیرا موضوع اف‌ای‌تی‌اف حل نشده و تحریم هم ادامه دارد، بنابراین هنوز نمی‌دانیم چه میزان سرمایه می‌توانیم به صنعت نفت تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون 200 میلیارد دلار سرمایه برای تحقق اهداف توسعه‌ای این صنعت نیاز داریم، افزود: با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که میادین نفتی سالانه بین 5 تا 8 درصد افت تولید دارند که برای جلوگیری از تداوم این کاهش تولید نیاز به سرمایه‌گذاری و اقدامات تکنیکال مورد نیاز است. 

این کارشناس ارشد حوزه انرژی تاکید کرد: اگر حوزه جدید اضافه نشود و حوزه‌های قدیمی به لحاظ تکنولوژی به‌روز نشوند، قطعا افت تولید خواهیم داشت، به طور مثال اگر قرار باشد 4 میلیون بشکه تولید داشته باشیم به خاطر نبود برنامه‌های افزایش ضریب بازیافت حدود 250 هزار بشکه کمتر تولید خواهیم کرد.

وی یادآور شد: اگر تحریم‌ها برداشته شود، امور سیستم بانکی، سرمایه‌گذاری جدید و فروش نفت تسهیل شود ما می‌توانیم حوزه‌های جدید را وارد عرصه کرده و حوزه‌های قدیمی را به لحاظ تکنولوژیکی بروزرسانی کنیم، بنابراین نه تنها جلوی افت تولید را می‌گیریم بلکه تولید را اضافه خواهیم کرد.

قربان تاکید کرد: در صورت لغو محدودیت‌های تحریمی امکان تولید و برداشت 4 میلیون بشکه را داریم اما در درازمدت و میان‌مدت باز هم مجبوریم که سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه نفت و پتروشیمی داشته باشیم تا نه تنها میادین دچار آسیب نشوند بلکه از حوزه صادرات هم عقب نمانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز