خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا عنوان شد:

شعارهای اقتصادی کاندیداها پوپولیستی است/ هیچ کس برنامه اقتصادی ندارد/ در عمل حمایتی از تولید نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۰۹۱

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت:‌ بسیاری از این وعده‌ها به علت ساختار بودجه قابل تحقق نیست. اگر هم بخواهند این میزان از نقدینگی را به جامعه تزریق کنند، مسلما باعث افزایش تورم می‌شود.

مهراد عباد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد شعارهای اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: شعارهای پوپولیستی زیاد داده می‌شود و همیشه هم بوده است. بسیاری از آنها هم ممکن است اجرا شود اما معلوم نیست چه هزینه‌ای داشته باشد.

وی افزود: هرکسی که رییس جمهور شود باید یک بازنگری اساسی در مورد سیستم یارانه‌ای کشور کند. به آن شیوه‌ای که الان در کشور انجام می‌شود به نفع کشور نیست، شاید بتوان به یک بخشی از جامعه یارانه بیشتری با توجه به بودجه تعلق بگیرد ولی باید یارانه دهک‌های بالا حذف شود. یارانه به شکل فعلی نه تنها کمک کننده مردم نیست بلکه بودجه عظیمی نیز برای آن تلف می‌شود.

عباد با انتقاد از نبود برنامه اقتصادی بین کاندیداها گفت: فعلا هیچکسی برنامه خاصی ندارد، فقط یکی از کاندیداها گفته بود که تغییراتی در دهک‌ها ایجاد کند، ولی بقیه فقط در حد عدد اعلام کرده‌اند. هرکسی می‌گوید میزان بیشتری یارانه می‌دهد، در انتخابات شعارهای پوپولیستی می‌دهد ولی برنامه‌ای نیست.

وی اضافه کرد: در مورد مسائل اقتصادی خوب است که کاندیداها برنامه داشته باشند. کاندیداها باید این برنامه، تیم اقتصادی و مغز متفکر تیم خود را معرفی کنند و اقتصاددانان پشت این برنامه‌ها باشند. در کشور ما 7 یا 8 اقتصاددان برجسته داریم اما هیچکدام در برنامه‌ها مشارکت نداشتند. برنامه خیلی مشخصی از کاندیداها دیده نمی‌شود، دو روز پیش قرار بود برنامه‌های اقتصادی خود را شرح بدهند اما همه آنچه گفته شد کلی‌گویی و صحبت‌های کلیشه‌ای بود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: اگر مشخص شود که برنامه‌های اقتصادی با کمک چه تیم‌هایی نوشته شده بعدا می‌توان از آنها مطالبه کرد. اگر یک اقتصاددان در راس برنامه اقتصادی باشند، برنامه‌ بهتر طراحی می‌شود. چراکه به نظر می‌رسد سابق بر این کارشناسان اقتصادی در این حوزه حضور نداشتند.

وی با اشاره به لزوم هدفمندسازی واقعی یارانه‌ها بیان کرد: بسیاری از این وعده‌ها به علت ساختار بودجه قابل تحقق نیست، اگر هم بخواهند این میزان از نقدینگی را به جامعه تزریق کنند مسلما باعث افزایش تورم می‌شود. ما باید به معنای واقعی یارانه‌ها را هدفمند کنیم، الان یارانه‌ها واقعا غیرهدفمند توزیع می‌شوند.

عباد در پاسخ به سوالی در مورد اولویت‌های اقتصادی دولت بعد گفت: روابط بین‌المللی تاثیر زیادی روی مسائل اقتصادی کشور ما دارد که خوشبختانه خبرهای خوبی از این لحاظ می‌شنویم. علاوه بر این موضوع، FATF و ارتباطات بانکی نیز تاثیر زیادی بر اقتصاد و تجارت ما دارد. از طرفی ما برنامه واقعی حمایت از تولید نداریم،ا در سطح شعار بسیاری از حرف‌ها زده می‌شود اما در سطح عمل کارهایی انجام می‌شود که باعث ضربه خوردن تولید و اقتصاد ما شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید روی همه این موضوعات بازنگری انجام شود. در چند سال گذشته تعداد زیادی قانون و قاعده جدید دربخش‌های مختلف مانند ثبت سفارش، مسائل ارزی، بیمه و... تعریف شده که وضعیت را پیچیده کرده است. بسیاری از قوانین یکدیگر را نقض می‌کنند، بسیاری از آنها هم باعث شده‌اند که قاچاق افزایش یابد و قیمت مواد اولیه بالا برود.

عباد در ادامه اظهار کرد: تیم اقتصادی دولت اول باید یک اصلاح اولیه روی این مسائل انجام دهد. برای مثال قوانینی که برای ثبت سفارش و تخصیص ارز برای واردات کالا وجود دارند یا بازگشت ارز برای صادرات و دیگر قوانین جاری مشکلات زیادی را برای فعالین اقتصادی ایجاد شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد وعده افزایش قدرت پول ملی کشور گفت: آقای دکتر رضایی این صحبت خود را اینطور کامل کردند که منظورشان برابری نرخ ارز نبوده، می‌گفتند یک شاخص به اسم قدرت پولی ابداع کرده‌اند، همچنین می‌گفتند که شاخص فلاکت را هم ایشان ابداع کرده‌اند. برای مثال می‌گفتنند که درهم قدرت پولی بیشتری از دینار دارد چراکه مراوردات بین‌المللی بیشتر از دینار با درهم انجام می‌شود. این کار شدنی است، همین الان هم ایران در منطقه خرید زیادی انجام می‌دهد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: به هرحال اینها شعار است و همه آنها ایراد دارند. متاسفانه کاندیداها برنامه جدی ندارند و بیشتر کلی‌گویی حاکم است. به نظر من اوضاع فعلی ادامه پیدا خواهد کرد و شرایط چندان بهتر نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز