خبرگزاری کار ایران

افت ۲۸۵ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری‌های بالادستی نفت جهان

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۶۸۲۹

مؤسسه ریستاد انرژی از کاهش ۲۸۵ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت جهان خبر داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از ریستاد انرژی، این مؤسسه در تازه‌ترین برآوردش اعلام کرد که تأثیر کاهشی شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا در سرمایه‌گذاری‌های بالادستی صنعت نفت جهان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ حدود ۲۸۵ میلیارد دلار خواهد بود و در حالی که این سرمایه‌گذاری‌ها از سال ۲۰۲۲ به آرامی روند افزایشی به خود می‌گیرد، اما همچنان به سطح پیش از بحران کرونا نمی‌رسد.

در این میان صنعت نفت شیل بیشترین آسیب را دیده، در حالی که فعالیت‌های اکتشافی و سرمایه‌گذاری در ذخایر متعارف و قدیمی کمترین آسیب را دیده است.

مؤسسه ریستاد انرژی فوریه ۲۰۲۰ در برآوردهایش آورده بود که سرمایه‌گذاری‌های بالادستی جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۳۰ میلیارد دلار (تا حدودی مانند سال ۲۰۱۹) و در سال ۲۰۲۱ هم در سطح سال پیش از آن باقی می‌ماند.

این در حالی است که شیوع ویروس همه‌گیر کرونا سبب سقوط قیمت نفت در اوایل سه ماه دوم پارسال شد و شرکت‌های اکتشاف و تولید بودجه‌‎های سرمایه‌گذاری را برای محافظت از جریان نقدینگی کاهش دادند، این روند سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۱ و با وجود افزایش قیمت‌ها تغییر چندانی نکرده است.

ریستاد در این گزارش اعلام کرد که هزینه‌ها در سال گذشته میلادی حدود ۱۴۵ میلیارد دلار کاهش یافته است و در پایان امسال هم ۱۴۰ میلیارد دلار دیگر کاهش می‌یابد و این به آن معناست که شیوع ویروس کرونا سبب شده است که ۲۷ درصد سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی‌شده کاهش یابد.

ریستاد انرژی تصریح کرد: هزینه‌های بالادستی در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۳۸۲ میلیارد دلار محدود شد و پیش‌بینی می‌شود امسال افزایش یابد و به ۳۹۰ میلیارد دلار برسد.

این مؤسسه انتظار دارد تأثیر شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه یابد، زیرا - حتی اگر هزینه‌ها از سال ۲۰۲۲ روند افزایشی به خود بگیرد - به سطح ۵۳۰ میلیارد دلار پیش از بحران کرونا نمی‌رسد.

افزایش سرمایه‌گذاری‌ها محدود خواهد بود و سرمایه‌گذاری‌ها سالانه تنها اندکی افزایش می‌یابد و در پایان سال ۲۰۲۵ به بیش از ۴۸۰ میلیارد دلار می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز