خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

تب و تاب انتخابات و برجام کدام گروه‌های بورسی را بالا و پایین می‌کشد؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۲۰۴

برخی از کارشناسان بر این باور هستند که جریان انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات برجام باعث موج جدید افت و خیز بازار سرمایه می‌شود و در این بین اقبال گروه‌های دلاری و گروه‌هایی که p/e پایین‌تری دارند و اصلاح قیمت مناسبی داشتند، بیشتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، از شاخص کل 2 میلیون و 200 هزار واحد مرداد ماه سال گذشته امروز به شاخص یک میلیون و 180 هزار واحد رسیدیم. هر چند که گفته شد بازار وارد فاز اصلاح قیمتی شده و با حمایت‌هایی از جمله تغییر برخی از مقررات بازار باز هم به مدار رشد برمی‌گردد اما افت شاخص همچنان ادامه داشت و تغییر مدیریت‌ها، تغییر چند باره دامنه‌ نوسان و تغییر برخی از مقررات هم نتوانست به صعود شاخص کمک کند. البته باید توجه داشته باشیم در این مدت نقدینگی وعده داده شده وارد بازار نشد. حالا در شرایطی در آستانه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری قرار داریم و مذاکرات در وین برای احیای برجام در حال انجام است، عده‌ای بر این باور هستند که این جریان‌های سیاست داخلی و خارجی بر بازار سرمایه اثرگذار است و می‌تواند باعث رشد برخی از گروه‌ها در بازار شود.    ‌

شناسایی گروه‌ها کم ریسک

فردین آقابزرگی،‌ کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا دراین باره گفت: اگر متوسط p/e را در پایان اسفندماه سال گذشته مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم، نشان می‌دهد که در آن مقطع زمانی این عدد حدود  22 است اما در حال حاضر شرکت‌های اثرگذار بر شاخص و شرکت‌های بنیادین اصلاح قیمت خوبی داشتد.

وی ادامه داد: دلیل اصلاح قیمت این شرکت‌ها علاقه مندی خریداران بوده و شرکت‌هایی مانند پتروشیمی،‌ پالایشی، فولاد، کانی و معدنی  به دلیل پایین بودن p/e و اصلاح قیمت خوبی که مبتنی بر نرخ ارز و محاسبات سود و زیانی که داشتند، کماکان وضعیت مثبت‌تری نسبت به مابقی شرکت‌ها دارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این ایام این گروه‌ها را در اولویت خرید و رشد می‌بینم.

آقابزرگی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که در فضای فعلی بسیاری از فعالان بازار در کنار کسر بازدهی، نگاهی به ریسک سرمایه گذاری دارند و ریسک سرمایه‌گذاری در این صنایع نسبت به سایر صنایع بسیار پایین‌تر است.

تصور صعود شاخص در کوتاه مدت، نقدینگی را از بورس خارج می‌کند    

همچنین سعید اسلامی، عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره احتمال صعود برخی از گروه‌ها در ایام پرهیجان انتخابات و مذاکرات وین گفت: این موضوع بستگی به اخبار بیرونی بازار سرمایه دارد. در حال حاضر بازار به شدت منتظر نتایج مذاکرات، انتخابات ریاست جمهوری است و حتما در مناظرات ریاست جمهوری این دوره هم موضوع بازار سرمایه از موضوعات بسیار مهم نامزدها خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر بازار سرمایه در دوره‌های پیشین انتخابات ریاست جمهوری از موضوعات حاشیه‌ای و لوکس مورد توجه نامزدها قرار می‌گرفت، این دوره امکان ندارد کاندیداها از کنار بورس بگذرند و حتما باید در این بخش برنامه‌های خود را ارایه دهد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: رشد بازار در این روزها بستگی به شرایط دارد که آیا برای صعود شاخص تصور رشد موقت در بین جامعه و فعالان وجود دارد یا اینکه این تصور ایجاد شود که رشد در بلند مدت خواهد بود اما خبرهای خوب اقتصادی ممکن است کمک کند که شاخص در بلند مدت هم صعودی باشد.

اسلامی تاکید کرد: اگر تصور موقتی بودن از صعود شاخص به وجود آید به طور قطع به دنبال آن شاهد خروج سرمایه و نقدینگی از بورس خواهیم بود.

بازگشت بازار در آستانه انتخابات و مذاکرات برجام موقتی است

همچنین همایون دارابی،‌ کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به ارزندگی بسیاری از سهام در بازار گفت: واقعیت این است که قیمت‌ها در بازار سهام به شدت افت کرده و عملا اکثر سهام در محدوده ارزندگی هستند اما در حال حاضر چند ابهام پیش روی بازار است که مهم‌ترین آن سرنوشت نرخ دلار و مذاکرات احیای برجام است که باعث نوسان در بازار می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی با نوسان نرخ دلار مواجه هستیم اساسا هر گونه سرمایه گذاری در بازارها وارد دوره انتظار می‌شود و در بازار سرمایه هم معامله گران متنظر تعیین تکلیف شرایط می‌مانند.

دارابی افزود: موضوع بعدی هم انتخابات ریاست جمهور است که معمولا دو هفته مانده به انتخابات از ورود افراد و گروه‌ها اطمینان حاصل می‌شود که این یک ابهام  بسیار بزرگی برای انتخابات است و تا آن زمان نمی‌دانیم چه کسی با چه سیاست‌های بورسی وارد خواهد شد. این ابهام بزرگ باعث می‌شود بسیاری از مدیران شرکت‌های بزرگ بیمه‌ها، بانک‌ها و صندوق‌ها نتوانند تصمیم خاصی بگیرند  و در این شرایط اثرگذاری نرخ بهره و سود بانکی و نرخ گذاری دستوری هم ادامه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود دراین شرایط بازار اگر بازگشتی داشته باشد، بازگشت موقتی خواهد بود و گروه‌های دلاری و گروه‌هایی که در استانه برگزاری مجمع هستند، فضای بازگشت را تجربه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز