خبرگزاری کار ایران

مدیریت بار در تابستان گذشته در مقایسه با امریکا و کره بی‌نظیر بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۵۹۲

وزیر برق عراق در مراسمی به میزبانی مدیرعامل توانیر از قابلیت‌های مرکز پایش صنعت برق و پیشرفت‌های صنعت برق ایران در هوشمندسازی شبکه، کاهش تلفات و کنترل مصرف برق بازدید کرد.

به گزارش ایلنا از توانیر، در نشست ماجد مهدی حنتوش وزیر برق عراق با  متولی زاده مدیر عامل شرکت توانیر ،خلاصه ای از قابلیتهای مرکز پایش و دستاوردهای صنعت برق ایران در کاهش تلفات، هوشمند سازی شبکه و کنترل مصرف برق تشریح شد.

مدیر عامل توانیر کنترل مصرف برق را از قابلیتهای مهم مرکز پایش صنعت برق عنوان کرد که صنعت برق را قادر می سازد در زمان کمبود تولید ،به جای اعمال خاموشی ،بار شبکه را مدیریت کند.

وی افزود: تجهیز شبکه به کنتورهای هوشمند ،اطلاعات دقیقی را به تفکیک هر شهر و هر پست در دسترس قرار داده و تمامی مشترکان بزرگ به این کنتورها مجهز شدند و بار مصرفی آنها به طور لحظه ای قابل رویت است.

مدیرعامل توانیر در پاسخ به پرسش وزیر برق عراق در خصوص ارایه برق رایگان به مشترکان کم مصرف اظهار داشت: سال گذشته مصوبه ای از سوی دولت صادر شد که مشترکان کم مصرف از مزایای برق رایگان بهره مند شوند و امروز 7.5 میلیون مشترک در کشور از مزایای برق رایگان استفاده می کنند و در مقابل مشترکان پر مصرف هزینه بیشتری می پردازند.

در ادامه این مراسم صمدی مدیر کل فنی مهندسی توزیع خلاصه ای از اقدامات کاهش تلفات صنعت برق و رسیدن تلفات از 15 درصد به زیر 10 درصد طی 6 سال ارایه و به تبیین اقدامات مرحله بندی شده توانیر در این خصوص از جمله نصب کنتورهای هوشمند در تمامی نقاط ورودی شبکه توزیع ، کاهش شعاع تغذیه پستهای برق ، باز مهندسی شبکه ،بهبود کیفیت تجهیزات و غیره پرداخت و از نصب همزمان کنتورهای هوشمند در مجتمع های تجاری و مسکونی خبر داد.

وی از جمله اقدامات را تبدیل 54 هزار کیلومتر شبکه به سیم روکش دار و توسعه شبکه های فشار متوسط عنوان کرد و این اقدامات را با کاهش تلفات از 44 درصد به 4 درصد در برخی مناطق جنوبی کشور همراه دانست و افزود:یکی از پروژه های کاهش تلفات کشور در مشهد تلفات را از 23 درصد به کمتر از 4 درصد رساند که به عنوان یکی از تجارب برتر کاهش تلفات در دنیا توسط یکی از موسسات معتبر اروپایی منتشر شد.

صمدی تعمیر کنتورهای معیوب ،جمع آوری 1.5 میلیون برق غیر مجاز و نصب کنتورهای روشنایی معابر طی 6 سال را از دیگر اقدامات برشمرد که با 620 میلیون دلار هزینه همراه دانست که 10 برابر منافع برای صنعت برق به همراه داشت.

در ادامه یاقوتی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر مدیریت بار را یکی از پروژه های استراتژیک صنعت برق ذکر کرد که به عنوان یکی از قابلیتهای مرکز پایش صنعت برق و در قالب برنامه های پاسخگویی بار اجرا می شود و اجرای این برنامه در تابستان سال گذشته و در گرمترین روز سال 5660 مگاوات از بار شبکه را کاهش داد که در مقایسه با اجرای این برنامه در سایر کشورها مانند کره و امریکا در نوع خود بی نظیر و حاکی از استفاده بهینه از سرمایه گذاری انجام شده است.

وی تجارب موفق مدیریت بار از طریق مرکز پایش صنعت برق را از دانش بالایی برخوردار دانست که می تواند نزدیک به 10 درصد بار شبکه را به طور منظم مدیریت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز