خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت؛

اقتصاد منطقه خزر تقویت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۳۹۳

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نوزدهمین نشست شورای بین‌المللی اتاق‌های بازرگانی خزر (ICBC) گفت: نگاه ما به کشورهای همسایه شمالی به ویژه کشورهای ساحلی خزر نگاهی ویژه و راهبردی است و این کشورها نقش بسیار مهمی در پیشبرد رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط اقتصادی با هدف تقویت اقتصاد منطقه خزر دارند.

به گزارش ایلنا، حمید زادبوم اظهار داشت: موافقت‌نامه همکاری اقتصادی- تجاری کشورهای ساحلی خزر، در سال 2018 در شهر آکتائو قزاقستان در جریان پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر به امضا رسید و این سند چارچوبی اصلی برای توسعه و تعمیق همکاری‌های پنج کشور حاشیه دریای خزر، در زمینه‌های مختلفی چون فن‌آوری، صنعت، معدن، کشاورزی، بازرگانی، گردشگری و سایر زمینه‌های مورد علاقه طرف‌ها را فراهم کرده است.

وی افزود: حجم تجارت 5 کشور حاشیه خزر با جهان در سال 2019 حدود 900 میلیارد دلار بوده و مهم‌تر از آن تراز تجاری مثبت با رقم حدود 270 میلیارد دلار است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه این اعداد بیانگر توان اقتصادی بالای منطقه در جذب سرمایه‌گذاری و تقویت بنیان‌های تولید و تجارت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با 15 کشور همسایه در زمره کشورهای مهم جهان از نظر تعداد همسایه است و با قرار گرفتن در مسیرهای اصلی کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی در جایگاه ممتازی قرار دارد. 

زادبوم ادامه داد: سهم جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته از تجارت منطقه مذکور حدود 2 میلیارد دلار بوده که بایستی با ایجاد بسترهای مناسب و همکاری‌های فی‌مابین در قالب چنین کنفرانس‎هایی به ویژه همایش اقتصادی خزر بر میزان آن بیفزاییم.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تقویت و توسعه مبادلات در کلیه زمینه‌ها با کشورهای پیرامونی خود، به ویژه کشورهای دوست حاشیه خزر است و اکنون، در راستای سیاست‌های جدید اقتصادی- اجتماعی ایران مبنی بر گسترش روابط با تمامی کشورهای جهان، سیاست کشور ما در زمینه تامین امنیت سرمایه‌گذاری، امنیت مالکیت و استمرار بهبود شاخص‌های اقتصادی و رشد و توسعه پایدار است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: به دنبال تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه ایالات متحده امریکا، اقتصاد ایران با نگاه به توانمندی‌های داخل و در راستای اقتصاد مقاومتی زیرساخت‌ها و تولید کالاهای صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی خود را با رویکرد فناورانه بر اساس ظرفیت‌های داخلی خود ارتقا داده است.

   زادبوم از فعال‌سازی ترتیبات تجاری منطقه‌ای همچون موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا در جهت هموارسازی مسیر تجارت و انعقاد پیمان‌های تجاری دو یا چندجانبه و ارائه تسهیلات تجاری، تسهیل قوانین مقررات گمرکی، قوانین تعرفه‌ای و ... به عنوان نمونه‌هایی از هم‌سویی و هماهنگی با جامعه تجاری جهانی یاد کرد.

وی ادامه داد: همچنین پیرو بیانیه اولین همایش اقتصادی خزر، زمینه‌های مهم همکاری ما اعم از تجاری و سرمایه‌گذاری، کشاورزی، حمل‌ونقل، گردشگری، همکاری بین مناطق، فناوری‌های نو و توسعه دیجیتال، محیط زیست و فرهنگی است و برنامه پیشنهادی ایران جهت تقویت همکاری‌های اقتصادی به چهار کشور خزری ارسال شده است.

زادبوم گفت: در زمینه زیرساخت‌های تجاری، بنادر جدید ما در سواحل دریای خزر و خلیج فارس با برخورداری از 14 اسکله و بندرتجاری توانایی جابجایی بیش از200 میلیون تن بار را در سال داراست و ایجاد خطوط راه‌آهن، مدرن‌سازی فرودگاه‌ها و بنادر و ایجاد اتوبان‌های سراسری از برنامه‌های زیرساختی ما در زمینه تقویت ترانزیت مرکب محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در دریای خزر چندین بندر بزرگ همچون انزلی، امیرآباد، کاسپین و نوشهر در حال خدمات‌رسانی و توسعه بیش از پیش هستند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در مسیر اصلی جاده باستانی ابریشم، نقش بسزایی در همگرایی اقتصادی و تجاری کشورهای منطقه خزر را ایفا می‌کند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در بخش معدن، ایران از نظر تنوع مواد معدنی و ذخایر آن در زمره مهم‌ترین کشورهای معدنی جهان محسوب می‌شود و در هر دو بخش نفت و گاز جزو سه کشور اول دنیا هستیم و آمادگی توسعه همکاری‌ها در این بخش مهم را داریم.

زادبوم با بیان اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیمان و فولاد در منطقه است، گفت: در بخش دارو، در حال حاضر، کشور حدود 96 درصد از مصرف خود را در داخل تولید می‌کند و پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه داروها و تجهیزات مورد مصرف برای مقابله با بیماری کرونا داشته‌ایم و بدون شک آماده همکاری در زمینه‌های مختلف صنعتی با کشورهای حاشیه دریای صلح و دوستی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی، ایران از کشورهای مطرح جهان و منطقه محسوب و کشور ما از مزیت‌های رقابتی بالایی برخوردار است، افزود: صادرات انواع میوه‌ها بیانگر این واقعیت است. لذا در بحث کشاورزی و صنایع غذایی، صنایع تبدیلی، تولید مشترک ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، می‌توان همکاری کرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از زمینه‌های انرژی برق، بهداشت و درمان، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، طراحی کارخانجات و ایجاد خطوط تولید، ماشین‌آلات‌، حمل و نقل و خودرو به عنوان  فرصت‌های همکاری یاد کرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن ابراز علاقمندی به افزایش همکاری در مناطق آزاد تجاری و صنعتی به وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کرد و  گفت: با توجه به توانایی‌های بخش خصوصی به ویژه اعضای اتاق بازرگانی و صنایع کشورهای خزری در اجرای پروژه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی همکاری کرده و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین پنج کشور را در سرلوحه همکاری‌های خود بگنجانیم و امیدواریم شاهد رشد و توسعه بیشتر روابط تجاری و سرمایه‌گذاری باشیم.

خاطرنشان می‌سازد، در این نشست رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، رئیس اتاق بازرگانی مازندران و رئیس دوره‌ای ICBC، سفیر فدراسیون روسیه در تهران، سفیر ایران در روسیه، رئیس شورای تجاری روسیه و ایران، سفیر ایران در قزاقستان، نماینده بازرگانی روسیه در ایران، دبیرکل مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق بازرگان و صنعت آستراخان، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ولگاگراد، رئیس اتاق بازرگانی استاوروپول و روسای اتاق بازرگانی استان‌های کشورهای منطقه دریای خزر نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز