خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پیشنهاد ایجاد صندوق برای جبران خسارت صادرکنندگان به افغانستان/ ۵۰ درصد بازار همسایه شرقی دست ایران است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۵۲۰۹

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوره‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: تقریبا 50 درصد بازار افغانستان دست ایران است، در ده ماهه امسال مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی کشور حدود 33 میلیارد دلار بوده و ایران حرف اول را در بازار این کشور می‌زند.

حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آخرین وضعیت صادرات به افغانستان بعد از حادثه انفجار و آتش‌سوزی در مرز و گمرک این کشور اظهار داشت:  فعلا اطلاعی از فعال شدن مرز دوغارون ندارم، اما مرزهای دیگر با این کشور فعال است.

وی با اشاره به اینکه در حادثه اخیر در افغانستان خسارات زیادی به تجار ایرانی وارد شد، افزود: با توجه به اینکه اتفاق در خاک افغانستان رخ داده بود مشمول جبران خسارت از سوی بیمه نشدند و بعید است صندوق ضمانت نیز از این صادرکنندگان حمایت کند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوره‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: اگر شرکت پالایش و پخش و یا سازمان توسعه تجارت منابع خاصی برای کمک به صادرکنندگان خسارت‌دیده ندارند، می‌توان درصدی از عوارض گمرک را برای پوشش خسارت در نظر گرفت. مثلا 5 تا 10 دلار در هر تن فرآورده صادرتی را در صندوقی که به این منظور و به مدت حداکثر 6 ماه تشکیل می‌شود، جمع‌آوری و جهت کمک به این صادرکنندگان اختصاص دهیم، تا بخشی از زیان تجار ایرانی جبران شود. 

وی با بیان اینکه افغانستان سومین بازار صادراتی ایران است، توضیح داد: تقریبا 50 درصد بازار این کشور دست ایران است، در ده ماهه امسال سرجمع صادرات نفتی و غیرنفتی به افغانستان حدود 33 میلیارد دلار بوده است، با توجه جمعیت و اقتصاد افغانستان، ایران حرف اول را در  بازار این کشور می‌زند. بنابراین نباید اجازه دهیم این اتفاقات باعث شود تجاری که در این بازار تلاش می‌کنند و سال‌ها سختی حضور و صادرات به این کشور را تحمل کردند، به حال خود رها شوند. 

حسینی با یادآوری اینکه تجار ایرانی نباید به خاطر نداشتن بیمه و یا به این دلیل که حادثه در خاک افغانستان رخ داده نادیده گرفته شوند و کمکی به آنها صورت نگیرد، تاکید کرد: قطعا بازار افغانستان برای ما اهمیت دارد و می‌توانیم روز بروز سهم خود را در این بازار مخصوصا در بخش خدمات افزایش دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: قطعا با رفع تحریم‌ها، می‌توانیم در همکاری با دولت به پروژه‌های بین‌المللی افغانستان ورود کنیم.

به گزارش ایلنا، حادثه انفجار یک تانکر حامل سوخت در گذرگاه مرزی میان پایانه گمرکی اسلام قلعه افغانستان و دوغارون ایران در تاریخ (25 بهمن، 13 فوریه) سبب بروز آتش‌سوزی بزرگ و انفجارهای مهیبی شد که به نابودی حدود 500 کامیون و تانکر حامل سوخت انجامید و به گفته مقامات افغان، خسارتی بالغ بر صدها میلیون دلار به بار آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز