خبرگزاری کار ایران

رییس کنفدراسیون صادرات ایران مطرح کرد:

بازگشت ۲۲ میلیارد دلار ارز صادراتی در سال ۹۹/ مشکلات صادرکنندگان مربوط تحریم‌های داخلی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۳۱۳

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: امسال 22 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است آن هم در شرایطی که ارز حاصل از نفت به حداقل میزان خود رسیده است. 70 درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته، در حالیکه متاسفانه نگاه‌ها به صادرکنندگان با خوش‌بینی همراه نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد لاهوتی در مراسم تقدیر از صادرکنندگان برتر در اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: امسال چهارمین سالی است که اتاق تهران فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه را برعهده دارد. به نظر می‌رسد که دستگاه‌های حاکمیتی به این نتیجه رسیده‌اند که این بخش‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند. امسال شاهد این بودیم که انتخاب صادرکننده ملی نیز به اتاق تهران واگذار شد.

وی ادامه داد: 55 درخواست در سامانه ثبت شده بود که 37 پرونده از بین آنها تشکیل شد. امسال با توجه به شرایط، 14 صادرکننده نمونه انتخاب می‌شود ولی صادرکننده شایسته تقدیر انتخاب نمی‌شود و این بخش با صادرکنندگان نمونه ادغام می‌شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به مشکلات صادرکنندگان تصریح کرد: بیشتر صادرکنندگان از تعدد بخشنامه‌ها و سردرگمی حاصل از آن گلایه‌مند هستند. صادرکنندگان در بازارهای جهانی با رقبایی در حال رقابت هستند که شرایط آنها نرمال و طبیعی بوده و این کار را سخت کرده است. صادرکنندگان عملا به خاطر تعدد بخشنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به جای تمرکز بر افزایش صادرات تمرکز خود را روی کنار زدن موانع خودساخته گذاشته‌اند.

لاهوتی در ادامه افزود: امسال 22 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است آن هم در شرایطی که ارز حاصل از نفت به حداقل میزان خود رسیده است. 70 درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است. متاسفانه نگاه‌ها به صادرکنندگان با خوش‌بینی همراه نبوده است.

وی با اشاره به مشکلات حاصل از تعهدات ارزی گفت: این حق برای حاکمیت وجود دارد که اگر صادراتی انجام می‌شود منافع آن به کشور بازگردد اما در این شرایط فعلی که جنگ اقتصادی تعبیر می‌شود انتظار داریم حاکمیت نیز شرایط را درک کرده و صادرات را تسهیل کند. صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خود انواع راه‌ها را باید بپیمایند در حالی که خود دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات نفت با مشکل مواجه است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران همچنین افزود: با وجود ابلاغیه 177 معاون رئیس جمهور که به تایید رئیس جمهور نیز رسیده، مشکلات پرابهام همچنان در این حوزه وجود دارند. با سپری شدن سال 99 ما هنوز مشکلات مروبط به 97 را تعیین تکلیف نکرده‌ایم. اگر می‌خواهیم به این آرزوی دیرینه که تامین ارز کلاهای اساسی و مایحتاج عمومی از طریق صادرات و بسته شدن چاه‌های نفت برسیم، جز اعتماد به صادرکنندگان راه دیگری نداریم. صادرکنندگان تحریم‌های خارجی را دور می‌زنند اما مشکل آنها بیشتر مربوط به موانع خودساخته و تحریم‌های داخلی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز