خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با ایلنا؛

بازار از اخبار هیجانی کاهش نرخ ارز می‌ترسد/ لایحه بودجه ۱۴۰۰ به نفع بورس نبود/ سهام‌داران حوصله داشته‌ باشند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۷۸۴۴

عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: در دنیا هفت نوع تامین مالی وجود دارد که سرمایه‌گذاری خارجی، بانک، بازار سرمایه، مجامع شرکت‌ها، شرکت‌های بیمه‌ای و بودجه از جمله این روش‌های تامین مالی است. مسلماً اگر یکی از منابع مالی دچار خدشه شود یا تصمیم‌گیری درباره آن به موقع انجام نشود سایر بازارهای تامین مالی تحت تاثیر آن خواهند بود چراکه این منابع مکمل یکدیگر هستند.

ماشاالله عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اثرگذاری رد کلیات لایحه بودجه 1400 بر بازار سرمایه اظهار داشت: در لایحه بودجه سال آینده چند ماده ذکر شده بود که به نفع بازار سرمایه نبود و ما به عنوان اعضای شورای عالی بورس هم از این بخش‌های بودجه سال آینده رضایت نداشتیم و معتقدم که از نگاه بازار سرمایه، بودجه خوبی برای سال آینده نبود اما تلاش نکردیم این بودجه رد شود.

وی با تاکید بر اینکه دفاع نامناسب دولت باعث رد کلیات لایحه بودجه شد، گفت: اشکالاتی بر لایحه بودجه سال آینده وارد بود اما معتقدم از همین بودجه، دولت به درستی دفاع نکرد.

عظیمی با اشاره به اثرگذاری رد لایحه بودجه در بازار سرمایه بیان داشت: در دنیا هفت نوع تامین مالی وجود دارد که سرمایه‌گذاری خارجی، بانک، بازار سرمایه، مجامع شرکت‌ها، شرکت‌های بیمه‌ای و بودجه از جمله این روش‌های تامین مالی است. مسلماً اگر یکی از منابع مالی دچار خدشه شود یا تصمیم‌گیری درباره آن به موقع انجام نشود سایر بازارهای تامین مالی تحت تاثیر آن خواهند بود چراکه این منابع مکمل یکدیگر هستند.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه بازار سرمایه تقریبا تمام نیازهای مالی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم بالانس می‌کند، ادامه داد: بانک تامین مالی پروژه‌ها را انجام می‌دهد اما از حضور در بورس سود می‌برد و این برای شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی و غیره هم صادق است.

عظیمی افزود: بازار سرمایه یک بازار متشکل و به هم پیوسته است که در بیرون با انواع تامین‌ کنندگان مالی ارتباط دارد. اگر یکی از این منابع دچار خدشه شود سایر منابع هم از آن تاثیر می‌پذیرند.

وی تاکید کرد: بنابراین رد کلیات لایحه بودجه 1400 اثر مثبتی در بازار سرمایه ندارد و هرچه زودتر باید تکلیف آن مشخص شود.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به تغییر و تحولات مدیریتی در بورس اظهار داشت: در کنار این موضوعات، بازار سرمایه به منابع جدید نیاز دارد که می‌بینیم صندوق توسعه ملی با وجود اینکه مصوبه قانونی درباره حمایت از بازار دارد اما همکاری‌های لازم را نمی‌کند.

عظیمی یادآور شد: معتقدم منابع جدید خاصیت اهرمی برای سایر منابع دپو شده در برخی از نهادهای مالی و کارگذاری‌ها دارد و در کنار این تغییر مدیریت‌ها موضوع مهم اقدامات حمایتی تشکل‌های وابسته به دولت است.

وی با اشاره به تصمیماتی که اخیرا در بازار گرفته شد، گفت: در این مدت تصمیماتی مانند انتشار اوراق تبعی، برداشتن سقف صندوق‌ها، الزامی شدن بازارگردان برای همه نهادها گرفته و اعمال شد که همه این عوامل در کنار هم بازار را متعادل می‌کند اما به طور قطع بازار سرمایه به تعامل بین قوای جمهوری اسلامی لبخند خواهد زد و موضوع مهم هماهنگی بین قوا است.

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: نکته مهم، جلب روانی و ترساندن مردم در بورس است که آسیب‌های زیادی را به بازار می‌زند و این تریبون‌ها جایی است که درباره نرخ ارز اظهارنظر می‌کند.

عظیمی ادامه داد: از تقویت پول ملی استقبال می‌کنیم اما مسئولان باید توجه کنند که اثر آنی تقویت پول ملی بر بازار سرمایه چیست؟ در حالی که خبر کاهش هیجانی ارز داده می‌شود اما اتفاقی نمی‌افتد و تنها شاهد آثار اتفاقی هستیم که به وقوع نپیوسته است و بازار از این اخبار هیجانی می‌ترسد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از سهام در کف قیمتی هستند و نباید بازار سرمایه را در پنج الی شش ماه دید. برخی از تحلیل‌های خارجی از رابطه باعث شده این آموزش بد به مردم داده شود که نگاه کوتاه‌مدت به بورس داشته باشند.

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: سهامداران بازار را کوتاه‌مدت نبینند. اگر تحلیلی بر روند بازار سرمایه داشته باشیم خواهیم دید که در برش‌های زمانی چند ساله بورس، یکی از پربازده‌ترین بازارها بوده است و سهامداران باید حوصله داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز