خبرگزاری کار ایران

دورخیزِ مجلسِ انقلابی برای کوچک کردن سفره‌های مردم؛

سال آینده رکود اقتصادی عمیق‌تر می‌شود/ افزایش مالیات بر ارزش افزوده فشار سنگینی به اصناف وارد می‌کند/ تصمیم کمیسیون تلفیق کسری بودجه را افزایش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۷۰۶

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: در همین بودجه عمومی 840 هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت، کسری بودجه قابل توجهی وجود دارد حتی برخی از پیش بینی‌ها کسری بودجه را در همین عدد بالای 200 هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند. در این شرایط افزایش سقف بودجه عمومی توسط مجلس، به معنی افزایش کسری بودجه است و برای جلوگیری از این موضوع، باید محل دقیقی برای تامین منابع و درآمد مشخص کند.

وحید شقاقی شهری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس برای افزایش سقف بودجه عمومی از 840 هزار میلیارد تومان به 1140 هزار میلیارد تومان اظهار داشت: باید به یکسری نکات توجه شود؛ در طول دهه 90 میانگین رشد اقتصاد ایران صفر بوده است. همچنین میانگین رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منفی 6.5 درصد بوده که این دو عدد نشان می‌دهد؛ در طول دهه 90 اقتصاد ایران در حوزه سرمایه گذاری بسیار ضعیف عمل کرده است.

وی با بیان اینکه میانگین تورم دهه نود هم 23 درصد بوده، ادامه داد: در دهه 90 کاملا رکود تورمی را تجربه کردیم و در طول سه سال اخیر اقتصاد ایران 16 درصد کوچک‌تر شد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در سال آینده کشور با مساله پدیده انتظار مواجه خواهد بود به این دلیل که همه فعالان اقتصادی منتظرند که نتیجه آینده اقتصاد ایران با این تحولات اخیر مشخص شود، گفت:‌ مردم منتظر هستند تا نتیجه مذاکرات مشخص و اثرگذاری آنها بر روی متغییرهای کلیدی معلوم شود تا بر اساس این چشم‌اندازها و پیش‌بینی پذیری اقتصاد، دست به سرمایه‌گذاری بزنند. همچنین  منتظر می‌مانند که اثرگذاری این تحولات را بر نرخ کالا و خدمات ببینند و برای زمان خرید تصمیم بگیرند.

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه در سال آینده مساله عمیق‌تر شدن رکود بسیار مهم است، اظهار داشت: درست است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، در سال آینده رشد اقتصاد ایران مثبت خواهد شد اما مثبت شدن رشد اقتصادی حاصل تولید نیست بلکه حاصل افزایش ارزش افزوده بخش نفت خواهد بود چراکه صادرات نفت در حال رشد است که می‌تواند رشد اقتصاد ایران را افزایش دهد اما این رشد اقتصادی مولد، اشتغال‌زا و حاصل فعالیت از سرمایه گذاری نیست.

شقاقی افزود: در سال آینده با توجه به عمیق‌تر شدن رکود، بسیار مهم است که دولت به صورت جدی در بخش عمرانی ورود پیدا کند یعنی باید تلاش شود که بخش مهم درآمدهای نفتی و بخش مهم بودجه معطوف به طرح‌های عمرانی و تکمیل و توسعه این طرح‌ها باشد بنابراین بودجه عمرانی برای سال آینده بسیار مهم است.

وی ادامه داد: دولت در لایحه بودجه 1400 بودجه جاری را تا حدود 40 درصد افزایش داده و بر بودجه تملک سرمایه‌ای را حدود 18 درصد افزوده که در مجموع لایحه بودجه انبساطی بسته شده است. البته پیشنهاد می‌شود در افزایش بودجه‌های جاری بسیار ملاحظه شود، هزینه‌های جاری را مدیریت کنیم و حداقل افزایش بودجه جاری متناسب با نرخ تورم سال آینده یعنی حدود 25 درصد باشد اما باید افزایش بودجه عمرانی بالاتر باشد تا دولت سال آینده بتواند جلوی عمیق‌تر شدن رکود را بگیرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مساله مهم این است که در همین بودجه عمومی 840 هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت، کسری بودجه قابل توجهی وجود دارد حتی برخی از پیش بینی‌ها کسری بودجه را در همین عدد بالای 200 هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند. در این شرایط  که مجلس می‌خواهد سقف بودجه عمومی را افزایش دهد، به معنی افزایش کسری بودجه است و باید برای جلوگیری از این موضوع، محل دقیقی برای تامین منابع و درآمدی مشخص کند.

وی درباره محل تامین این بودجه از مالیات گفت: با وضعیت پایه‌های مالیاتی مشخص است که امکان افزایش درآمدهای مالیاتی وجود ندارد مگر اینکه پایه‌های جدید مالیاتی را مجلس تعیین و تصویب کند. که باید دید این موضوع در صورت تصویب، برای سال آینده قابلیت اجرا دارد یا نه.

شقاقی با اشاره به پیشنهاد مجلس برای افزایش مالیات ارزش افزوده، اظهار داشت: تعیین محل درآمدی برای افزایش بودجه عمومی از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده، یعنی تحمیل هزینه‌های بیشتر به مصرف کننده و مردم و فشار بیشتری به مصرف‌کننده نهایی وارد می‌آید که همین موضوع به رکود بیشتر دامن می‌زند این در حالی است که به جای افزایش مالیات ارزش افزوده می‌توانند پایه‌های مالیاتی را افزایش دهند. البته افزایش پایه‌های مالیاتی هم نیاز به زیرساخت، بانک اطلاعاتی و داده دارد.

وی افزود:‌ مجلس بداند که در این شرایط سخت اقتصادی، افزایش مالیات بر ارزش افزوده فشار سنگینی به اصناف وارد می‌شود این در حالی است که همین حالا هم با رکود مواجه هستند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز