خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن محصولات دخانی عنوان کرد:

مالیات نخی برای سیگار وضع می‌شود/ تاییدیه‌های سینوسی باعث کاهش تولید شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۶۰۳۰

رئیس انجمن تولیدکنندگان، وارد کنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی اظهار کرد: باتوجه به موضوعات مطرح شده تهدیدی در سال ۱۴۰۰ برای ما وجود دارد و ممکن است بازار در اختیار قاچاق قرار بگیرد. اگر نمی‌خواهیم که هپکو یا هفت تپه دیگری در قلب تهران ایجاد شود باید به این موضوعات توجه کنید وقتی راه قاچاق باز می‌شود مبارزه با آن سخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا تاجدار در نشست خبری اظهار کرد: ۹۰ تا ۱۰۰ برند قاچاق در بازار وجود دارد هرکدام انواع مختلفی دارد به طور کلی می‌توان گفت ۵۰۰ نوع سیگار قاچاق در بازار وجود دارد. 

وی افزود: طبق ماده ۷۳ بودجه، تولیدکنندگان داخلی دخانیات ۱۰ درصد، شرکت‌های بین المللی ۲۵ درصد، شرکت‌های مشارکتی ۲۰ درصد و واردات ۴۰ درصد موظف به پرداخت مالیات هستند. صنعت دخانیات ۱۵ درصد ارزش افزوده مالیات می‌دهد و به طور کلی ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات در بودجه سال ۹۹ برای این صنعت پیش بینی شده بود.

رئیس انجمن تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی تصریح کرد: به علت تأخیر در صدور تاییدیه‌های بانک مرکزی مقدار سیگار تولید شده، ۲۰ درصد کاهش داشته که باعث افزایش قیمت سیگار داخلی شده است با این شرایط فضا برای قاچاق با میسر می‌شود. البته وزارت صمت از صنعت دخانیات حمایت می‌کند اما تاییدیه‌های سینوسی باعث کاهش تولید و به تبع آن افزایش قیمت شد.

وی با اشاره به تاثیرات این افزایش قیمت گفت: سیگارهای قاچاق در رده قیمتی سیگارهای داخلی هستند و افزایش قیمت سیگار داخلی در رده‌هایی که حساس به قیمت هستند باعث روی آوردن مصرف‌کنندگان به سیگار قاچاق می‌شود. 

تاجدار همچنین خبر از وضع مالیات سیگار نخی داد و توضیح داد: موضوع مالیات نخی هم از طرف نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شده است، که به ازای هر نخ سیگار را داخل ۵۰ تومان و هر نخ سیگار بین المللی صد تومان است. با توجه به قیمت پایه تولیدات داخل و بین المللی مالیات نخی اثر بیشتری روی کالاهای داخلی می‌گذارد.

وی اضافه کرد: با افزایش حقوق پایه گمرکی به ۱۷۵۰۰ تومان هزینه‌ها سه برابر می‌شود، حقوق کارگر نیز احتمالاً در سال آینده ۲۵ درصد افزایش داشته باشد. بنابراین برای سیگارهای داخلی ۵۰ درصد و سیگارهای خارجی ۳۰ درصد قیمت پایه افزایش می یابد که نفع آن به قاچاق سیگار می رسد. در عین حال با کم شدن مشکل کرونا میزان قاچاق افزایش داشته است. 

تاجدار خاطرنشان کرد: باتوجه به موضوعات مطرح شده تهدیدی در سال ۱۴۰۰ برای ما وجود دارد و ممکن است بازار در اختیار قاچاق قرار بگیرد. اگر نمی‌خواهیم که هپکو یا هفت تپه دیگری در قلب تهران ایجاد شود باید به این موضوعات توجه کنید وقتی راه قاچاق باز می‌شود مبارزه با آن سخت خواهد شد. 

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود سیگار در ایران ارزان است، اظهار کرد: تنها کشوری که ورودی سیگار قاچاق از ایران دارد ترکیه است چراکه مالیات بسیار بالایی دارد اما حتی ترکیه هم امسال ۷ درصد مالیات محصولات دخانی را کاهش داد. گفته می‌شود ایران ارزان‌ترین سیگار دنیا را دارد اما معلوم نیست این ادعا از کجا آمده چراکه نه تنها سیگار در ایران ارزان نیست بلکه نسبت به بسیاری از کشورها گران است.

تاجدار با اشاره به برخی سوءاستفاده‌ها گفت: باید تعریف درستی از برند داخلی و بین‌المللی ارائه شود که سوء استفاده نشود بعضی از برندهای بین المللی که سابقه کار چندین سال دارند برند خود را در ایران ثبت می‌کند تا کالای داخلی محسوب شده و مالیات ۱۰ درصدی پرداخت کنند.

وی همچنین افزود: میزان مصرف سیگار قانونی کشور ۵۵ میلیارد نخ در سال گذشته بوده در حالی که مصرف سیگار در کشور ۷۵ میلیارد نخ است بنابراین ۲۰ میلیارد نخ به صورت قاچاق وارد می‌شود که با توجه به توزیع و گستردگی آن نمی‌توان گفت فقط مربوط به کولبران هستند. بنابراین بخش عمده آن از مجاری قانونی ولی به صورت قاچاقی وارد می‌شود. 

رئیس انجمن واردکنندگان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات دخانی اضافه کرد: تحریم در حوزه دخانی نیز تاثیر داشت. تولیدکنندگان در این صنعت برای خرید ماشین آلات جدید مشکل بودند.

در مورد شرکت ملی دخانیات ایران تصریح کرد: از آنجا که شرکت ملی دخانیات به دلیل وظایف حاکمیتی که داشت تا نقطه سر به سر نیروی رفتن بعد از گرفتن اختیارات حاکمیتی از این شرکت مشکل ایجاد شد به نظر من حاکمیت به شرکت ملی دخانیات یک بدهی دارد و باید به آن کمک کند. پیشنهاد من این است تا 5 سال هیچ مالیاتی از این شرکت گرفته نشود تا بتواند به رقابت با دیگر شرکت ها بپردازد.

تاجدار افزود: شرکت ملی دخانیات بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از مواد اولیه توتونی خود را وارد می‌کند به طور کلی برای ایجاد یک تولید مناسب برای سیگار باید از توتون‌های مختلف در کشورهای مختلف تهیه شده استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز